Schysst utväxling

Startat av Raffe, 23 september 2012, 19:28:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mustman

det här att tak ta kort i 90 knyck... är det en bra grej egentligen?
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Matte

Citat från: JDS skrivet 23 september 2012, 21:40:51 PM
Ursäkta men mätaren står på 92. Jag menade inte att komma med pekpinnar utan jag tyckte bara att det var lustigt att mätaren skilde sig från de digitala siffrorna men nu har jag fått förklaringen!  :)

Sådär visar mätaren alla våra Etanolbussar av Scania som finns på Keolis Jordbro depå. Men digitala färdskrivarens mätning står på exakt 90KM/H då. Mätaren visar 2KM/H över färdskrivarens. Och vad jag lärt mig via YKB utbildning så är det färdskrivarens hastighet som gäller i 1a hand. Och även fast man kör utan förarkort så registreras hastighetsövertädelse över 90KM/H som pågår mer än 1 minut och lagras och kan alltså kontrolleras av ägaren till fordonet och vid färdskrivar kontroll av polis.

Andy

Citat från: Matte skrivet 25 september 2012, 22:16:10 PM
Och vad jag lärt mig via YKB utbildning så är det färdskrivarens hastighet som gäller i 1a hand.
Det är väl bussens verkliga hastighet som gäller? :-) Både vad gäller reaktionstider, köregenskaper och polisens radar/lasermätningar. Sen får vederbörande bestämma sig för om man kan lita på att bussens instrument är rätt kalibrerade. Jag vet inte, men jag skulle inte tro att instrument i bussen som visar endera för lite eller för mycket kan vara en ursäkt för att köra för fort/dela ut fortkörningsböter. Om man kan påvisa att hastighetsöverträdelser registrerade i färdskrivaren berott på mätfel i färdskrivaren slipper man nog undan fortkörningsboten.

Men eftersom färdskrivaren troligtvis besiktigas noggrannare än hastighetsmätaren kan man kanske anta att färdskrivaren är mer tillförlitlig.

Matte

Citat från: Andy skrivet 27 september 2012, 14:32:54 PM
Det är väl bussens verkliga hastighet som gäller? :-) Både vad gäller reaktionstider, köregenskaper och polisens radar/lasermätningar. Sen får vederbörande bestämma sig för om man kan lita på att bussens instrument är rätt kalibrerade. Jag vet inte, men jag skulle inte tro att instrument i bussen som visar endera för lite eller för mycket kan vara en ursäkt för att köra för fort/dela ut fortkörningsböter. Om man kan påvisa att hastighetsöverträdelser registrerade i färdskrivaren berott på mätfel i färdskrivaren slipper man nog undan fortkörningsboten.

Men eftersom färdskrivaren troligtvis besiktigas noggrannare än hastighetsmätaren kan man kanske anta att färdskrivaren är mer tillförlitlig.

Jo på det sättet har du rätt. Det jag menade va att det är inte ovanligt att det år just olika hastigheter på olika mätare på dom Scanior jag kör varje arbetsdag som är av modellen SCANIA CK 270 UA6X2/2LB och av årsmodell 2010. Dom visar alla som finns på garaget(45st) 2-3km/h fel mellan Hastighetsmätare och Digital färdskrivare. Alltså 92-93 på hastighetsmätaren och 90 Digitala färdskrivaren. Då pratade vi om det att det är så och då sa han att det är digitala färdkrivarens hastighet som är den som är 100% rätt inställd. Och det är färdskrivarens hastighet vi tex inte i nedförs backe på 90 strääcka eller högre hastighet inte ska överskrida 90 för det lagras om man har högre hastighet mer än 1 minut oavsett om du inte har förarkoret inloggat.

Raffe

Bussen i fråga är en Scania Irizar PB 2009 med 480hk med opticruise, vet inte utväxling på bakaxeln. Skall kolla med GPS en vid nästa körning och se vad den visar!

Matte

Citat från: Raffe skrivet 27 september 2012, 21:43:08 PM
Bussen i fråga är en Scania Irizar PB 2009 med 480hk med opticruise, vet inte utväxling på bakaxeln. Skall kolla med GPS en vid nästa körning och se vad den visar!

Jo jag körde med GPSen som jag oftast har i bilen idag och även med mobilens GPS idag och båda visar 2-3 km/h mindre än hastighetsmätaren. Och digitala färdskrivaren visade exakt lika som båda GPSerna jag testade med.

JDS

Citat från: Matte skrivet 27 september 2012, 16:56:20 PMOch det är färdskrivarens hastighet vi tex inte i nedförs backe på 90 strääcka eller högre hastighet inte ska överskrida 90 för det lagras om man har högre hastighet mer än 1 minut oavsett om du inte har förarkoret inloggat.

Fast det går ju knappast att bevisa vem som körde bussen när hastighetsöverträdelsen begicks, annat än i vissa speciella fall (typ att man stoppar bussen omedelbart efter fortkörningen utan att den har stått still däremellan). Ursäkta men det där låter mest som något man säger för att skrämmas!

Matte

Citat från: JDS skrivet 28 september 2012, 23:55:34 PM
Fast det går ju knappast att bevisa vem som körde bussen när hastighetsöverträdelsen begicks, annat än i vissa speciella fall (typ att man stoppar bussen omedelbart efter fortkörningen utan att den har stått still däremellan). Ursäkta men det där låter mest som något man säger för att skrämmas!

Det finns ju klocka och datum i digitala färdskrivaren och då e det ju inte så svårt att lagra information. Finns ju en hård disk där i och finns många olika saker som registreras där. Hur länge det lagras kommar jag inte ihåg. Men som tex om fordornet vart med i en olycka så lagras den senaste tidens hastighet om det ska bli en utredning av saken. Så det går säkert att kolla vem som körde ett visst datum och en viss tid då det lagrades en hastighets övertädelse. Men om man säger så för att skrämmas det vet jag inte. Och den tryckta informationen vi fick vid den YKB utbildningen stod samma sak om den den lagrade infon om tex hastighets övertädelse.

JDS

Att man kan "kolla" vem som körde bussen är inte riktigt samma sak som att man kan bevisa det. Men ok, hastigheterna ska hållas ändå så det är inte så mycket att diskutera.

Matte

Citat från: JDS skrivet 29 september 2012, 01:03:06 AM
Att man kan "kolla" vem som körde bussen är inte riktigt samma sak som att man kan bevisa det. Men ok, hastigheterna ska hållas ändå så det är inte så mycket att diskutera.

Jo iof e det svårt att bevisa på det sättet. Men jag delade med mig av det jag vet så fler förare vet om att det "kan" va så att det lagras och "kan" kontoleras.
Och sen tycker jag det är jävligt konstigt att många moderna Scania bussar visar olika på hastighetsmätare och digital färdskrivare.
Och såklart ska hastigheterna hållas.

Ersa

På småbussar t.ex MB Sprinter kan det skilja rätt mycket på hastighetsmätaren och digitala färdskrivaren. Men i dessa fall är det i regel alltid färdskrivaren som visar helt rätt.

Något jag undrar över är hur det i många nya fullstora Volvobussar (Säffle 2008-2012) kan vara så att det ofta står olika vägmätarställning på panelen jämfört med på den digitala färdskrivaren. Det ser man aldrig på andra märken.

Matte

Citat från: Ersa skrivet 29 september 2012, 11:43:50 AM
På småbussar t.ex MB Sprinter kan det skilja rätt mycket på hastighetsmätaren och digitala färdskrivaren. Men i dessa fall är det i regel alltid färdskrivaren som visar helt rätt.

Något jag undrar över är hur det i många nya fullstora Volvobussar (Säffle 2008-2012) kan vara så att det ofta står olika vägmätarställning på panelen jämfört med på den digitala färdskrivaren. Det ser man aldrig på andra märken.

Jag har faktiskt bara märkt det på Scanior av den modellen jag beskrivit att jag brukar köra. Iof inte bara ledvagnar uran även korta också. Dom Volvo jag kört har visat samma båda.

Ersa

Citat från: Matte skrivet 29 september 2012, 11:47:46 AM
Jag har faktiskt bara märkt det på Scanior av den modellen jag beskrivit att jag brukar köra. Iof inte bara ledvagnar uran även korta också. Dom Volvo jag kört har visat samma båda.

Vilken av de två olika sakerna du citerade svarade du på?

Matte

Citat från: Ersa skrivet 29 september 2012, 11:50:10 AM
Vilken av de två olika sakerna du citerade svarade du på?
Sorry. Menade det du skrev om Volvo bussarna att jag märkt att Scanior oftast visar mera hastighet än färdskrivaren. Min dyslexsi som ställde till det.

Men har för mig något om att i person bilar och mindre bussar/lastbilar som tex MB Sprinter har hastighetsmätaren medvetet inställd på att visa mera på mätaren än vad det verkligen är. Nått med USA och att bil tillverkarna är rädda för att bli stämda för att dom höll exakt hastighet. en polares SAAB 93 AERO SportKombi från 06 är på samma sätt. Om han håller 90 tex så kör han i verkligheten bara 84 via min GPS.

Lars

Citat från: JDS skrivet 23 september 2012, 20:19:46 PM
Ja, var kan det vara som jag ser 92... knepigt fall detta  ;)

Bra att farthållaren visar siffror som förklarar hur den arbetar, tycker ofta att detta är svårt att veta på personbilar.
Det är samma sak som i Volvo där man kan ställa in Överhastigheten med lilla knappen på lilla spaken på höger sida om ratten och inställd farthållare börjar inte bromsa bussen i utförsbacke förrän den rullar upp i inställd hastighet och de nya med I-shift och E+ altså "frihjul" rullar på ordentligt i utförsbackarna. Men Volvo har inte siffror för inställd hastighet i panelen utan bara ett litet CC när man använder farthållaren.
På Volvo styrs även hastighetsmätaren av signal från färdskrivaren så de visar alltid lika.

I min Passat finns det samma symbol och vilken hastighet som är inställd i farthållaren, samma som Scania:) dessutom går den att ändra i steg om 10km/h upp och ner när man för spaken upp eller ner, praktist när hastighetsgränserna ändras. men han bromsar inte själv men jag tror att den med adaptiv farthållare har den funktionen.