Huvudmeny

Schysst utväxling

Startat av Raffe, 23 september 2012, 19:28:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Raffe


JDS

Hur ska man uttolka de olika uppgifterna 90, 92 och 97 km/h på panelen?

mil

Citat från: JDS skrivet 23 september 2012, 20:08:58 PM
Hur ska man uttolka de olika uppgifterna 90, 92 och 97 km/h på panelen?

Vart ser du 92?   90 är den hastigheten som är inställd på farthållaren  97 km/h är den maxiamala hastigheten i utförslut sedan bromsas bussen med elktronisk hjälp

JDS

Citat från: mil skrivet 23 september 2012, 20:16:00 PM
Vart ser du 92?   90 är den hastigheten som är inställd på farthållaren  97 km/h är den maxiamala hastigheten i utförslut sedan bromsas bussen med elktronisk hjälp

Ja, var kan det vara som jag ser 92... knepigt fall detta  ;)

Bra att farthållaren visar siffror som förklarar hur den arbetar, tycker ofta att detta är svårt att veta på personbilar.

virtual1

Citat från: mil skrivet 23 september 2012, 20:16:00 PM
Vart ser du 92?   90 är den hastigheten som är inställd på farthållaren  97 km/h är den maxiamala hastigheten i utförslut sedan bromsas bussen med elktronisk hjälp

Sett den där konstiga runda mätaren på höger sida av instrumentpanelen? ;-)

Marc

Vad sägs om ett lätt nedförslut där bussen uppnår en hastighet av 92? ;)

Raffe

Det är på plan väg! Mätaren och färdskrivaren visar 90km/h. Det till höger är när retadern skall börja bromsa. Eller som det står i boken "Överfart"!

JDS

Ursäkta men mätaren står på 92. Jag menade inte att komma med pekpinnar utan jag tyckte bara att det var lustigt att mätaren skilde sig från de digitala siffrorna men nu har jag fått förklaringen!  :)

Fikman


Ursäkta men nu glider vi från ämnet men varnar den för felaktigt luftryck i däcken?

Raffe

Den kan börja varna för fel lufttryck om man råkar köra i något större hål/vägbrun
så det hoppar till. Vet ej om det är glapp, men det försvinner om man startar om.

Frank Edberg

Vilken motor är det i denna buss, Jag har kört Scania med 400 motor med 8-växlad låda men jag tror dom ligger på lite högre varvtal vid 90.

JDS

Citat från: Frank Edberg skrivet 24 september 2012, 20:05:36 PM
Vilken motor är det i denna buss, Jag har kört Scania med 400 motor med 8-växlad låda men jag tror dom ligger på lite högre varvtal vid 90.

Motortypen bör ju inte spela någon roll, varvtalet blir ju samma oavsett motor om du har samma växellåda och bakaxel?!?

Ersa

Citat från: JDS skrivet 24 september 2012, 20:47:44 PM
Motortypen bör ju inte spela någon roll, varvtalet blir ju samma oavsett motor om du har samma växellåda och bakaxel?!?

Men slutväxeln (i bakaxeln?) brukar ju vara dimensionerad till motorns styrka/vridmoment.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 24 september 2012, 21:03:59 PM
Men slutväxeln (i bakaxeln?) brukar ju vara dimensionerad till motorns styrka/vridmoment.

Ja, men så många olika finns det väl inte att välja mellan? (Eller?)

Fikman

Citat från: JDS skrivet 24 september 2012, 22:11:34 PM
Ja, men så många olika finns det väl inte att välja mellan? (Eller?)

Det är väll ovesentligt om man har en 400 eller 480 motor, ska den gå på rellativt platt mark och mycke 70-90 väg så välljer man en slutväxel närmre 3:0 medans om den ska gå som "bye" buss där de är mycke kuperad teräng så välljer man snarare närmre 4:0