Londons Routemaster 2.0

Startat av Mr H, 27 juli 2012, 08:54:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Från sommarens semester och besöket i London.

De nya "Routemasters" har satts i testtrafik i två ex på linje 38!
Den jag åkte med var t.o.m helt ny för dagen enligt kondisen och det
märktes på lukten av lim m.m!

Vad ska man då säga om denna skapelse?
Ja det står helt klart vad som stått förebild för bussen och man har
lyckats göra ett fantastiskt retrojobb, speciellt interiören, även om det
givetvis inte är gamla Routemaster man pratar om här!

Egentligen kan man säga att det är en ny buss fram och en gammal bak
och den går att köra enmans då också. Bakplattformen kan stängas med stora
glasdörrar om behovet så påkallar. Frånvaron av halvhytt kompenseras på ett
lustigt sätt med den sneda fronten enligt bilderna

Att skapelsen överhuvudtaget är ute och rullar är så att man tror att man
drömmer! Hur många bussgenerationer har inte sett dagens ljus i London
efter Routemaster innan denna nya skapelse rullat ut? Sedan så får man ju
också hoppas att någon ekonom i London inte får ett slaganfall över tanken
på att återinföra tvåmansbetjäning i driften! Enligt kondisen så hade man nu
seriebeställt dessa bussar (det kanske någon läsare har mer uppgifter om?).

Men som helhetsintryck kul att den finns men givetvis inte någon ny
Routemaster 1.0. (Lägger därför också ut en bild på en sådan i trafik
på linje 15 för att abstinensen inte ska bli för svår!).

Ett allmänt intryck av Londonbussarna är att de hålls i ett superbt skick!
Även fast jag verkligen började leta efter det hittade jag INGEN buss som
hade repor eller bucklor! Då var jag där ändå i nästan en vecka! Hur
gör dem? Trafiken är ju ändå oerhört mer intensiv och marginalerna mindre
än vad de är i ex.vis Stockholm. SL:s bussar däremot...

Det kan också konstateras att London lider starkt av retroångest inte bara vad
det gäller Routemasters utan även sådana klassiska Londonattribut som de röda
telefonkioskerna och brevlådorna. Taxibilarna har väl nyskapat sig så här långt
tämligen hyfsat. Men att ta bort dessa klassiska ting är givetvis att borra djupt
i Londons klassiska själ och det är egentligen slående hur dessa internationellt
sett udda ting blivit sådana klassiska varumärken för just staden London!

Slutklämmen måste bli att det är ändå inte för sent för SL att beställa
200 st Metropol/H19 version 2.0!

Alla bilder C Mr H.

Mr H

PS
En speciell sak är att den nya bussen inte är helt lätt att fotografera exteriört! De stora glasytorna åstadkommer lätt
blänk och reflexer! Så var det aldrig med Routemaster 1.0!
DS











Muk

Tack för bilderna! Jag tycker att det är en lyckad formgivning. Frågan är väl hur tidens tand behandlar dem. Det får tiden visa.  :)

Bussmupp

Fy tusan vad fula de är. När jag först hörde att man skulle göra en, som du kallar dem, Routemaster 2.0 så trodde jag att man skulle använda samma design men med ny motor och med dörrar. Inte såhär.

Mr H

#3
Citat från: Bussmupp skrivet 27 juli 2012, 13:58:38 PM
Fy tusan vad fula de är. När jag först hörde att man skulle göra en, som du kallar dem, Routemaster 2.0 så trodde jag att man skulle använda samma design men med ny motor och med dörrar. Inte såhär.

Tycke och smak är ju förstås svårt att diskutera men det är klart att om du hade sådana förväntningar så förstår jag att du blir besviken.
Däremot så ska jag svära i kyrkan och säga att jag tycker inte att gamla Routemastern är ett under av skönhet heller, speciellt inte om man ställer en sådan bredvid en mäktig gammal Regent med stående kylare och helvälvd front. De tyckte jag var mäktigare och vackrare.

Här kommer en bild på två Regenter tagna på museet i Crich för fyra år sedan. Det är Leylanddagen och bussarna är förstås Leylandtillverkade.

Mr H


M

Det är ju uppenbarligen en av testhybriderna i London.
Vem har tillverkat den och hur ser specen ut?
Helt klart en seriehybrid och jag antar att motorn sitter på "andra våningen" i baken och att den drivs med elektriska hjulmotorer.

/M

homer

Citat från: M skrivet 27 juli 2012, 15:32:34 PM
Det är ju uppenbarligen en av testhybriderna i London.
Vem har tillverkat den och hur ser specen ut?


/M

Ser ut som ett Nissan märke i fronten, men ge kan givetvis vara något helt annat också

M

Nissan låter inte troligt. Kommer inte ihåg vilka det var som var "inbjudna" att "tävla" om hybrider i London.
Volvo var en som har lyckats där, Wright bus var en annan. men denna har ingen aning.
Nissans tunga ,åtminstone lastbilarna ägs ju av Volvo idag under namnet UD Trucks.

/M

Bussmupp

@Mr H: Visst är de snygga. Fast jag kommer nog alltid föredra RM.

@Homer: Det i fronten är en TfL rundel.

Omnilasse

Citat från: M skrivet 27 juli 2012, 15:32:34 PM
Det är ju uppenbarligen en av testhybriderna i London.
Vem har tillverkat den och hur ser specen ut?

/M

Det är ju Wrigtbus som vann tillsammans med Heatherwick Studio som designat bussen. Man använder sig av en Cummins 4 motor tillsammans med Siemens elhybridsystem

Lars

Design kan man säga mycket om men man får hoppas att Londonborna blir nöjda!

Här hittade jag bussen på Wrights hemsida
http://www.wrightbus.com/site/default.asp?CATID=77
Jag gissar att drivlinan är plockad från denna buss
http://www.wrightbus.com/site/default.asp?CATID=79

M

Citat från: Lars skrivet 27 juli 2012, 20:52:43 PM
Design kan man säga mycket om men man får hoppas att Londonborna blir nöjda!

Här hittade jag bussen på Wrights hemsida
http://www.wrightbus.com/site/default.asp?CATID=77
Jag gissar att drivlinan är plockad från denna buss
http://www.wrightbus.com/site/default.asp?CATID=79

Har jag svårt att tänka mig.
Med tanke på hur mycke hybrider de har köpt från Volvo/Wright.

/M

Lars

Motorn sitter på höger sida bak under trappan

Det syns i denna video där det byggs en "Routmaster 2.0" på 2 min
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=md4VkXzDO-Y&gl=SE

Cero

Jag har svårt att bestämma mig för om den nya Routemastern är snygg eller ful och om tilltaget att bygga en modern variant av klassikern är bra eller dåligt. Å ena sidan finns det naturligt ett värde i att fokusera på det man är bäst på, i London Transports fall att säkerställa bra kollektivtrafik. Det skulle i förlängningen leda till att man lät sina entreprenörer köpa bussar från existerande tillverkares modellprogram eftersom London Transport knappast är bäst på att designa och producera bussar. Å andra sidan tilltalar det mig att en organisation faktiskt försöker skapa något som de upplever är en produkt lämpad för deras egen verksamhet, med rätt utformning, funktion och kvalitet. I mitt tycke saknas detta i nutidens kvartalsekonomiska fokusering men jag tror det faktiskt kan vara rätt väg att gå för långsiktigt uthålliga verksamheter.

Den gamla Routemastern motsvarade ju i hög grad de krav på funktion och kvalitet som 50-talets London Transport hade när den beställdes, även om den som produkt egentligen blev omsprungen av enmansbetjänade bakmotorbussar tämligen omgående. I mitt tycke är den också snygg. Den nya (som jag inte åkt, bara sett i verkligheten och på bild) förefaller ha en del designelement invändigt som tilltalar. Frågan är dock hur kvaliteten är.

Att SL skulle bygga en ny "Metropol" tror jag dock inte vi ska förvänta oss. Jag tror inte dagens SL-organisation är kapabel till något sådant. Dock skulle man väl nästan kunna betrakta Scania CR112 och CN113 (inklusive MaxCi) som någon form av moderna Metropoler. De var ju väldigt populära inom SL-trafiken och uppenbarligen hade SL som kund tämligen stort inflytande i design och funktion hos dessa modeller liksom hos Metropol och Capitol.

Beträffande skicket på Londons bussar kontra Stockholms skulle jag vilja påstå att det är få huvudstäder (och andra större städer runt om i Europa och USA) där jag upplever skicket på bussarna är ens i närheten av hur SL-bussarna ser ut. SL-bussarnas skick påminner efter bara något år i trafik mer om de i fattiga östeuropeiska länder än bussarna i västeuropeiska städer. Det är möjligt att det finns fler "någon annan" anställda i SL-verksamheten än hos motsvarande organisationer i andra städer. Man verkar vara mer noggrann beträffande skötsel, underhåll och handhavande utomlands.

Omnilasse

Problemet när man skall utveckla sin egen modell - och i det här fallet har väl förvisso inte TfL ställt mer detaljerade krav än vad man gör från SL:s sida när man beställer spårvagnar eller tunnelbanor - är väl att det som kan tyckas vara bra när man skall beställa inte blir vare sig speciellt billigt eller bra i slutändan (i avseende på att man "låser" sig vid en lösning för lång tid framåt och ändringar i specifikationer kan då bli dyra ur avtalssynpunkt).

Det vill säga att redan nu finns det ju elhybridsbussar som klarar högre miljökrav än NB4L. Man får ju också med denna konstiga (om än charmiga) speciallösning med bakplattform något som inte är speciellt efterfrågat på en andrahandsmarknad. Även om det går att ha den delen stängd - och att bussen du fungerar som vilken vanlig buss som helst - stjäl det ju passagerarplatser.

Risken är väl alltså att man får dyra lösningar som kanske inte ibland gör så mycket nytta (inte kanske egentligen behövs). Och om en tillverkare har monopol under många år så riskerar väl kanske kvalitén att drabbas i slutändan.

Jag ser inte behovet av att trafikhuvudmannen ställer massa specialkrav. Däremot är det ju bra som man gör i Sverige att enas nationellt om minikrav på standard etc. Men varför trafikhuvudmannen skall lägga sig i exempelvis designen är ju rätt ologiskt (däremot förstås funktionskrav).

Sedan är det ju tråkigt att en del bussar i Sverige inte sköts ordentligt - men det har ju med andra saker att göra och inte så mycket med vem som har beställt bussen. Den nya NB4L verkar ju också mest varit framtagen efter politiskt  påtryckning och inte så mycket efter önskemål från TfL...

Matte

Det enda jag sitter och funderar på är hur många som får plats i den nya. Det verkar inte direkt vara överflöd på sittplatser. Och vad jag kan räkna och gissa med hjälp av interiör bilderna är att det är ca 35-38 sittplatser. Och det är väll inte helt optimalt för en stor stad som London. Dock kanske det va optimalt förr i tiden när dessa dubbeldäckade bussar byggdes och introduserades i London och andra städer på 50-talet ungefär.

Och lite grovt räknat så har moderna Volvo och Scania bussar något bättre sittplats täckning än dessa. Kollade blandannat upp Scania OmniLink Keolis 4761 som tar 38 sittande och en klassisk H18 5130 också från Keolis som tar 44 sittande. Sen kollade jag Volvo också. Keolis 4440 tar 44 sittande och Keolis 4624 som hade 33. Dessa är dock bara 12 meters kortvagnar och vissa hade mera sittplatser än vad jag kunde räkna mig till på den nya Routemaster. Så för mig verkar det vara i klass med en vanlig lågentré kortvagn från Stockholm.

Nu vet jag inte vad dom andra dubbeldäckarna som är i drivt i eller varit i drivt i London har för standard när det gäller sittplatser.

Nu är ju inte alla siffror om Volvo och Scania bussarna helt 100% för alla som är av samma märke och modell. Allt beror ju på hur dom är beställda från början och klassade för. Vissa har ingen barnvagnsplats och vanliga stolar där istället eller bagagehyllor eller vad man nu velat ha istället.