Huvudmeny

Bensinprisrekord...

Startat av Bussmicke, 15 februari 2012, 13:11:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 15 februari 2012, 13:11:33 PM
;D

Citat från: the0fiskis skrivet 15 februari 2012, 16:17:12 PM
Den riktiga vinnaren är den som åker buss(/tåg)  ;D

De största förlorarna är de som aldrig kan åka buss till jobbet, utan måste köra bil. Dvs t.ex de flesta bussförarna! Så glädjerop över höga bränslepriser kanske passar riktigt dåligt i ett bussforum/bussförarforum? :(

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 15 februari 2012, 23:34:45 PM
De största förlorarna är de som aldrig kan åka buss till jobbet, utan måste köra bil. Dvs t.ex de flesta bussförarna! Så glädjerop över höga bränslepriser kanske passar riktigt dåligt i ett bussforum/bussförarforum? :(
Men Ersa, nu skall vi väl ändå vara optimister? Ju högre bensinpriser, desto fler åker kollektivt och ju fler som åker kollektivt, desto fler bussförare behövs det och förhoppningsvis i slutändan kan det kanske leda till en liten bristsituation som kan pressa upp lönerna något - om inte annat kan det ju leda till att fler förare som jobbar på timmar idag, kan få full tjänst...Och det kan ju trots allt tänkas finnas en och annan sådan på det här forumet...

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 15 februari 2012, 23:34:45 PM
Så glädjerop över höga bränslepriser kanske passar riktigt dåligt i ett bussforum/bussförarforum? :(

Egentligen hör väl inga diskussioner om bensinpriserna alls hemma här på BUSSNACK? Däremot platsar de utmärkt på ORDET ÄR FRITT.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Susanne

Citat från: Omnilasse skrivet 15 februari 2012, 23:42:30 PM
Men Ersa, nu skall vi väl ändå vara optimister? Ju högre bensinpriser, desto fler åker kollektivt och ju fler som åker kollektivt, desto fler bussförare behövs det och förhoppningsvis i slutändan kan det kanske leda till en liten bristsituation som kan pressa upp lönerna något - om inte annat kan det ju leda till att fler förare som jobbar på timmar idag, kan få full tjänst...Och det kan ju trots allt tänkas finnas en och annan sådan på det här forumet...

Det är ju lite svårt för många busschaffisar att ta sig till sitt jobb eftersom det inte går buss så tidigt eller så sent. Att börja sitt pass 03:40 så finns inget annat val än att ta bilen till jobbet. Eller att sluta 01:45, lika där. Och de tiderna är vanliga chaufförstider för de som har ut och in tjänster i sit schema.

jocke

Citat från: Susanne skrivet 16 februari 2012, 00:10:09 AM
Det är ju lite svårt för många busschaffisar att ta sig till sitt jobb eftersom det inte går buss så tidigt eller så sent. Att börja sitt pass 03:40 så finns inget annat val än att ta bilen till jobbet. Eller att sluta 01:45, lika där. Och de tiderna är vanliga chaufförstider för de som har ut och in tjänster i sit schema.

Beror på hur långt bort man bor :-) Cykel går alltid, promenera på sommaren.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

jbnilsson

Högre bränslepriser drabbar även kollektivtrafiken negativt. I slutändan leder det till högre biljettpriser.
Kanske inte just bensinpriset, men övriga bränslen brukar ju följa med uppåt de med.

Ungefär som att höja dieselskatten, och sänka skatten på mjölken. Priset kommer inte sjunka för konsumenten för det, för både bonden och mjölkåkaren behöver samtidigt mer betalt.

Många åkerier i buss/lastbilsbranchen går idag på knäna. En liten höjning på några få ören/ liter kan få förödande konsekvenser för många företag. Vilket kan leda till att arbetslösheten ökar...

Det är tyvärr så verkligheten ser ut, så ni som hurrar över höjda bränslepriser bör tänka efter en gång till, speciellt på ett sådant forum som bussnack.

Omnilasse

Citat från: jbnilsson skrivet 16 februari 2012, 06:32:14 AM
Högre bränslepriser drabbar även kollektivtrafiken negativt. I slutändan leder det till högre biljettpriser.
Kanske inte just bensinpriset, men övriga bränslen brukar ju följa med uppåt de med.

Ungefär som att höja dieselskatten, och sänka skatten på mjölken. Priset kommer inte sjunka för konsumenten för det, för både bonden och mjölkåkaren behöver samtidigt mer betalt.

Många åkerier i buss/lastbilsbranchen går idag på knäna. En liten höjning på några få ören/ liter kan få förödande konsekvenser för många företag. Vilket kan leda till att arbetslösheten ökar...

Det är tyvärr så verkligheten ser ut, så ni som hurrar över höjda bränslepriser bör tänka efter en gång till, speciellt på ett sådant forum som bussnack.

Administratörerna får väl flytta diskussionen om den känns för ot - men visst kan det på kort sikt få negativa konsekvenser - helt klart och det kan för enstaka företagare innebär ekonomiska problem, liksom för förare som är tvingad att ha egen bil till/från jobb, då kollektivtrafiken inte är anpassad till in/ut-tjänsternas början och slut.

På längre sikt kan det givetvis gynna tågbranschen något på bekostnad av långfärdsbussar etc. I regel brukar dock elpris och bensinpris till viss del följas åt - ökar bensinpriset, ökar också efterfrågan på el....Buss brukar ju dock i regel ändå bli betydligt billigare än tågresor - den direkt konkurrerande trafiken kan ju dock påverkas - om än det förstås är en rätt liten del av landets totala busstrafik.

Däremot håller jag inte med om att det drabbar kollektivtrafiken negativt, tvärtom. I de flesta avtal finns ju något slags indexuppräkning för bränsle som grundar sig på prisutvecklingen inom området. Det är ju alltså en ganska kortsiktig negativ effekt vid stora prishöjningar (som förvisso kan drabba åkare med dålig ekonomi - men på sikt får man ju kompensation för det).

Visst drabbar det i slutändan biljettpriset - men förhållandet mellan kostnaden för att åka kollektivt, respektive att åka egen bil, gör ändå att kollektivresandet ökar - vilket statistiken brukar visa på. Vi ser just nu en rätt extrem ökning av kollektivtrafikandelen på många håll i landet. Denna kan vi förstås till viss del tacka de höga bensinpriserna för.  Diskussionen kring att det skall vara gratis att åka buss etc. brukar ju ofta utmynna i det - att om det är något som får resande att ändra beteende, så är det just ekonomiska styrmedel mot bilismen. Det är när man tycker det blir för dyrt att ta den egna bilen, som skiftet till kollektivtrafik ofta görs.

Sedan kan man givetvis diskutera - och det är en annan intressant diskussion - om det är rimligt med alla pålagor och skatter som drabbar bussbranchen. Denna konkurrerar ju till väldigt liten del med tågtrafiken i realiteten. Att folk väljer att åka kollektivt istället för bil, torde ju egentligen vara något som alla såg som positivt. Men detta är förstås en helt annan diskussion.






Lars

Charlottenberg 5 maj 2011
98 oktan över 15 kr det var första gången jag såg det.
På bilden syns även Nettbuss 555


mil

en sak ingen verkar tänka på Kollektiv trafik finns absolut inte för alla. Så de som bor där det ej finns kollektivtrafik drabbas ju väldigt hört men de skall ändå betala för det som de ej kan utnyttja. Nej höj bensinen för de som bopr där koollektivtrafiken finns o fungerar men sänk för de som bor där det ej finns kollektivtrafik

Bussmicke

Nu kostar det bara 15.18...  ;) :P

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: mil skrivet 16 februari 2012, 14:44:31 PM
en sak ingen verkar tänka på Kollektiv trafik finns absolut inte för alla. Så de som bor där det ej finns kollektivtrafik drabbas ju väldigt hört men de skall ändå betala för det som de ej kan utnyttja. Nej höj bensinen för de som bopr där koollektivtrafiken finns o fungerar men sänk för de som bor där det ej finns kollektivtrafik

Å du tror på allvar att bensinbolagen skulle ens vara i närheten av att vilja tänka så?

mil

Citat från: virtual1 skrivet 24 februari 2012, 10:27:10 AM
Å du tror på allvar att bensinbolagen skulle ens vara i närheten av att vilja tänka så?

Bensin bolagen?? det är inte de som tar den STÖRSTA vinsten det är staten med skatter och skatt på skatten etc så det är där de som bor där det finns bra kollektiv trafik (storstäderna) skall beskattas mera än de som bor på landsbygden för det är ändå de som bo på landsbygden som ser till att de som bor i städerna kan äta något så folk måste bo på landsbygden med

Bussmicke

Rekorden duggar tätt..






Dagens hästrekord..

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

KG

Micke har fullt upp nu...  :-\