BIVAB 149 - Nya korta bussen i Karlskoga

Startat av Mats Karlsson, 11 februari 2012, 20:33:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Nu har jag äntligen fått en ledig stund att fota den nya kortbussen nr 149 hos Buss i Väst Trafik AB i Karlskoga, vilken sattes i trafik för ca två veckor sedan på linjerna 3 och 4. Den är en 10.8 m lång Irisbus Crossway LE med dörrar 2-2-1 och 5.9-litersmotor på 264 hk. Den ersätter den tidigare kortbussen nr 151, en Solbus SM10 som kollapsade för ca ett år sedan (dålig hållfasthet). De två första bilderna visar den nya Irisbus nr 149, medan den tredje bilden visar den tidigare Solbus nr 151. Tiden från mars 2011 till slutet av januari i år har linjerna 3 och 4 hunnit trafikeras av 12-meters Solbus, 13.2-meters Autosan och 12.8-meters Irisbus, samt ibland även 14.6-meters OmniLink.
Notera att man numera inte längre folierar front och bakända med guld, det som från 2009 skulle utmärka tätortsbussarna i Karlskoga. Nu är det endast Autosan-bussarna 155-158 som har kvar guldfärgen.






Möllers

Tycker denna är den snyggaste bussen jag har sätt snäppet vasare än MAN.
På första bilden.

swedebear

Tack för korten...snygg var den även om jag kan tycka att dörrställningen verkar lite overkill, man kunde tagit bort bakre dörren
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Möllers

Kan bara hoppas att vi staffar såna till Skånetrafiken framtiden, Är veolia sugen staffa några i Malmö hos stadstrafiken snart tass väl volvo 5000 ifrån trafiken?

Bussmupp

Alltid kul att se nya bussar, nästan iaf, även om de inte är de snyggaste. Men, varför är 151 guld målad? ???

mil

Citat från: Bussmupp skrivet 11 februari 2012, 22:31:36 PM
Alltid kul att se nya bussar, nästan iaf, även om de inte är de snyggaste. Men, varför är 151 guld målad? ???

I första inlägget står följande:

Notera att man numera inte längre folierar front och bakända med guld, det som från 2009 skulle utmärka tätortsbussarna i Karlskoga. Nu är det endast Autosan-bussarna 155-158 som har kvar guldfärgen

bisquit

Om jag inte minns fe!l Så blev 151 bortplockad pga att ramen sprack.. Men det är inte alltid det lönar sig att köpa billiga bussar.. Hoppas de nya Irisbussarna fungerar bättre. Enligt en kompis går de bra på vägarna. Även om han helst rattar deras Setra-vagnar.. 8)

Mats Karlsson

#7
Citat från: bisquit skrivet 12 februari 2012, 06:08:54 AM
Om jag inte minns fe!l Så blev 151 bortplockad pga att ramen sprack.. Men det är inte alltid det lönar sig att köpa billiga bussar.. Hoppas de nya Irisbussarna fungerar bättre. Enligt en kompis går de bra på vägarna. Även om han helst rattar deras Setra-vagnar.. 8)

Jo, nr 151 vek sig på mitten sägs det. Jag har inte sett det själv. Den hade ett oharmoniskt långt och tungt baköverhäng så att framhjulen nästan hängde i luften. Därför var den hopplös i halka. I och med denna felaktiga viktsfördelning fick golvet ta stora tryckkrafter i stället för taket. Jag gissar att golvkonstruktionen inte höll för dessa krafter, utan bucklade sig.

Om jag skall försöka mig på att rangordna de olika busstyperna av lågentrétyp i Karlskoga utefter förarnas intryck så blir listan så här med bästa bussen först:
Scania OmniLink
Irisbus Crossway
Autosan EuroLider LE
Solbus SM

Bussmicke

Tack för bilderrna på 149.
Nästa gång jag åker till Karlstad ska jag nog ta vägen över Karlskoga :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mats Karlsson

Citat från: Bussmicke skrivet 12 februari 2012, 09:52:23 AM
Nästa gång jag åker till karlstad ska jag nog ta vägen över Karlskoga :)
Det tycker jag Du skall göra!

Bussmicke

Tänkte mig att åka från Västerås på morgonen och vara i Karlstad till lunch.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmupp

Citat från: mil skrivet 11 februari 2012, 22:33:32 PM
I första inlägget står följande:

Notera att man numera inte längre folierar front och bakända med guld, det som från 2009 skulle utmärka tätortsbussarna i Karlskoga. Nu är det endast Autosan-bussarna 155-158 som har kvar guldfärgen

Sorry, missade den delen.

Bussmicke

På fredag blir resa till Örebro-Karlskoga-Karlstad av.
Är i karlskoga 9:35
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mats Karlsson

Citat från: Bussmicke skrivet 03 mars 2012, 18:56:45 PM
På fredag blir resa till Örebro-Karlskoga-Karlstad av.
Är i karlskoga 9:35
Tyvärr jobbar jag då, men Du klarar nog fotograferandet på egen hand.

Mats Karlsson

Citat från: Mats Karlsson skrivet 12 februari 2012, 09:12:28 AM
Jo, nr 151 vek sig på mitten sägs det. Jag har inte sett det själv. Den hade ett oharmoniskt långt och tungt baköverhäng så att framhjulen nästan hängde i luften. Därför var den hopplös i halka. I och med denna felaktiga viktsfördelning fick golvet ta stora tryckkrafter i stället för taket. Jag gissar att golvkonstruktionen inte höll för dessa krafter, utan bucklade sig.

För den intresserade kan jag nämna att baköverhänget på Solbus nr 151 var 75.3% av axelavståndet, medan baköverhänget på Irisbus nr 149 bara är 68.2% av axelavståndet. Tillsammans med ett tyngre motorpaket hos 151 blev den alldeles för baktung. Busskonstruktörerna hos Solbus måste ha missat något väsentligt när de tog fram denna buss. men så gick det som det gick. Den höll inte i karosstrukturen.