Busslink 4033 vilar i Solna centrum.

Startat av Kristian, 12 november 2011, 01:24:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristian

Mötte en gammal bekant från Nynästrakten igår.

Bussmicke

Aha, bussen är kvar. Trodde den försvunnit.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ted Selander

Den (och 4820) är på väg ut, men så länge de står på garageplan tursätts de.

Bussmicke

Då kanske det bara är fråga om dagar eller veckor?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

DEB

Åh, mitt mål är att fota den minst en gång innan den försvinner! Någon som vet om den tursätts på särskilda linjer?
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Fredrik Klint

Alltid lika underhållande med hysterin och fascineringen över gamla "lik", var det någon som dregglade efter den här bussen för tio år sedan?
Lustigt att så pass många bussdiggare tycker bäst om det är som är äldst, oavsett märke/vagntyp  ;).

Tommy E

Citat från: Fredrik Klint skrivet 12 november 2011, 19:08:48 PM
Alltid lika underhållande med hysterin och fascineringen över gamla "lik", var det någon som dregglade efter den här bussen för tio år sedan?
Lustigt att så pass många bussdiggare tycker bäst om det är som är äldst, oavsett märke/vagntyp  ;).

Det beror nog på att många tycker att dessa bussar har snyggare formgivning än de nyare, helt enkelt. Även om de inte är i så bra skick längre ser de bättre ut på det "stora hela" när man bortser från mindre skador. Jag tror inte att folk gillar de äldsta bussarna bara för att de är äldst, utan för att de ser bättre och mer stilrena ut.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Fredrik Klint

Citat från: Tommy E skrivet 12 november 2011, 19:43:20 PM
Det beror nog på att många tycker att dessa bussar har snyggare formgivning än de nyare, helt enkelt. Även om de inte är i så bra skick längre ser de bättre ut på det "stora hela" när man bortser från mindre skador. Jag tror inte att folk gillar de äldsta bussarna bara för att de är äldst, utan för att de ser bättre och mer stilrena ut.

Jo, men det har alltid(?) varit så, så länge jag varit bussnörd (sedan mitten 80-talet). När Säffle 2000 kom så var det ingen som direkt jublade och tyckte detta var den snyggaste buss som byggts utan istället var det äldre Säffle från 70- och 80-talet som många vurmade för. Men det är väl så att många gillar bäst det man växt upp med. Om tio år kan jag lova dig att många unga diggare lovordar B9S och Omni medan vi gamlingar suckar och tycker att ungdomarna har märklig smak...  ;).

Ersa

Citat från: Fredrik Klint skrivet 12 november 2011, 19:08:48 PM
Alltid lika underhållande med hysterin och fascineringen över gamla "lik", var det någon som dregglade efter den här bussen för tio år sedan?
Lustigt att så pass många bussdiggare tycker bäst om det är som är äldst, oavsett märke/vagntyp  ;).

Nja, för mig finns en klar gräns. De flesta tätortsbussar byggda 2002 och framåt har jag inga dylika nostalgikänslor för, ens nu när de är så gamla att de numera kan vara äldst på garageplanen. Junk med en massa datorer och uruselt hel/halvljus. Redan när det gäller karossen Säffle 2000NL känner jag så, och efter 2002 även med Volvo 8500. Samt i viss mån även 8700, faktiskt. Och OmniCity ej att förglömma. :-X

Fyra runda H4-insatser, delad vindruta, inåtgående framdörr och mindre elektronik under instrumentbrädan/dörrkretsarna gör dock susen! Så därför kommer jag nog lite bakvänt att se de sista 8500:orna (Nobina 006x) som mer gedigna bussar, och sakna dessa mera än vad jag känner för de tingestar som popnitades ihop i all hast i Säffle omkring 2002-2005.

Ersa

Citat från: Fredrik Klint skrivet 12 november 2011, 19:54:33 PM
Men det är väl så att många gillar bäst det man växt upp med. Om tio år kan jag lova dig att många unga diggare lovordar B9S och Omni medan vi gamlingar suckar och tycker att ungdomarna har märklig smak...  ;).

Hupp! Så är det ju redan! Dvs att vi redan idag har skribenter som hyllar både B9S och gamla Neoplan.


Kristian

Jaså, den är under avveckling? Trevligt att hinna se den. Nästan värt att lägga ut en interiörbild bara för det. :P
Citat från: D_E_B skrivet 12 november 2011, 16:30:10 PM
Någon som vet om den tursätts på särskilda linjer?
Jag vet egentligen inte, men den ankom som linje 513 och åkte som 505X.

Peter Rost

Citat från: Ersa skrivet 12 november 2011, 20:53:31 PM
Hupp! Så är det ju redan! Dvs att vi redan idag har skribenter som hyllar både B9S och gamla Neoplan.

"Gamla" Neoplan ja! Men knappast B9S eller....? ;)

/Peter

Ted Selander

När H50 (Volvo B59/Säffle) och H59 (Scania CR111M) fanns parallellt i Stockholms innerstadstrafik, sa jag trosvisst att en H50 aldrig kommer att bli diggabel, oavsett hur lång tid som skulle förflyta. Så är det fortsatt, men visst hade det varit litet roligt att haft en bevarad...

Buss-busen

Citat från: Kristian skrivet 12 november 2011, 01:24:31 AM
Mötte en gammal bekant från Nynästrakten igår.


Och föraren tror att det fortfarande är vänstertrafik.  :)