Citywide är Scanias nya stadsbuss

Startat av Bjarne-W, 20 oktober 2011, 14:05:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Bergenga

Pressemelding:
http://www.scania.com/Images/P11X02EN%20Scania%20Citywide_280147.pdf

Introsite:
http://www4.scania.com/en/citywide/?utm_source=1&utm_medium=2&utm_campaign=14


Citywide ser i mine øyne bedre ut enn OmniCity og OmniLink som de erstatter, og navnet er også bedre.
Tydeligvis kommer de i trafikk i blant annet Sverige og Danmark først, men ikke i Norge. Legg også merke til at de skal lanseres i Sveits. :)
Mvh.
Øyvind Berg

Mikey

Helt klart snygg utseendemässigt, jag gillar fronten på den! Frågan är om det gjort några skillnader interiört eller om de har kvar alla grå plastpaneler som jag tycker är väldigt sladdriga...

Carl Eric

Håller med Mikey, riktigt snyggt!

Det var mitt första intryck...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan B


Robert T

Citat från: Øyvind Berg skrivet 20 oktober 2011, 14:10:50 PM
Pressemelding:
http://www.scania.com/Images/P11X02EN%20Scania%20Citywide_280147.pdf


ÄNTLIGEN har busstilverkarna fattat att glasfiber som spricker vid minsta kontakt med t.ex. en snöhög inte är ett bra alternativ på bussar: "The 3-section bumper is easy to repair and has a 'memory' function to resume its original shape after minor bumps."

the0fiskis

Citat från: Bussmicke skrivet 20 oktober 2011, 16:11:33 PM
Usch och Fy! Tacka vet jag Omnilink
instämmer

varför inte köra ett vinnade koncept?

yngrot

Tycker den ser lite framtung ut med den fronten. Tyvärr verkar Scania även göra en tjock plastgrind som ju inte gör förarplatsen större är ju lika på så gott som alla bussar nuförtiden
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cero

Snygg. Men varför inte göra om baken också och varför byta namn? Har inget principiellt emot förändringar, men ibland känns det som att själva ändringen är självändamålet. Omni-xxxx är ju faktiskt en ganska fyndig namnserie.

Hoppas den blivit tystare och mjukare i gången, som gamla tiders Scania. Numera tycker jag MAN leder på den fronten.

Fredrik Klint

Citat från: Cero skrivet 20 oktober 2011, 17:44:34 PM
Snygg. Men varför inte göra om baken också?

De kanske gör en Volvo? Innan 8900 kom fanns ju 8500 facelift (med gamla baken)  ;).
Jag har inget emot Omni men tycker det blir kul med en ny buss, eller åtminstone delvis ny.
Men jag håller med dig Cero, varför inte designa om baken också? Det här blir nästan "Omni III".

5783

Tyvärr lär vi väl aldrig få se LF versionen i SL-land eftersom det bara köps in LE här.

Måste se bussen IRL innan jag säger något. Men det svarta fram förstår jag inte riktigt. Det tog över för mycket.

bussgrabben

Ser mycket snyggt ut! Nu börjar ju även jag gilla utseendet på de där bussarna.

Carl Eric

Citat från: Daniel S skrivet 20 oktober 2011, 18:54:35 PM
Tyvärr lär vi väl aldrig få se LF versionen i SL-land eftersom det bara köps in LE här.

Måste se bussen IRL innan jag säger något. Men det svarta fram förstår jag inte riktigt. Det tog över för mycket.

Inne i City så körs det ju en hel del LF! Scania dessutom!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Möllers

Hur snygg som helst blev bara lite besviken på bak delen på den,samma bak som Omni serien har slarvigt av Scania, Skärpning Scania...
Har ni sätt Volvo 7900 modellen den är as läcker den bussen  8)
Har ni ochså sätt nya modellen på VDL Citea grym snygg den med, kolla på länken nedan.

http://www.phototrans.eu/15,289640,12468.html