Volvo 8900 på linje 71 (Keolis)

Startat av Mikael T Nilsson, 25 augusti 2011, 18:27:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

5783

Citat från: Carl Eric skrivet 25 augusti 2011, 21:53:08 PM
43 enligt vad jag läste på SBH. Blev själv förvånad över hur få det var!

Så en meter längre buss innebär 12 fler platser? Hur är detta möjligt!?  ??? Varje stolsrad ger ju 4 platser, det skulle innebära 3 rader. Får det inte att gå ihop på en meter.

Jo

Citat från: Daniel S skrivet 25 augusti 2011, 22:05:38 PM
Så en meter längre buss innebär 12 fler platser? Hur är detta möjligt!?  ??? Varje stolsrad ger ju 4 platser, det skulle innebära 3 rader. Får det inte att gå ihop på en meter.


Jag ser ju att bussen har höga ryggstöd men i övrigt verkar den stadsbusspecad med bland annat dubbla mittdörrar vilket säker gör minst 2platser. Gissar att även förarplatsen är större på Volvo vilket gör två platser till. Sen kanske Volvon har mer plats för barnvagn/rullstol? Sedan är det väl inte omöjligt att Volvo har ett mer bekvämt avstånd mellan stolarna och tillsammans med den lite kortare längden gör det att man i slutändan får ganska mycket färre sittplatser.

Cero

Citat från: Ted S skrivet 25 augusti 2011, 21:44:25 PM
Det var precis vad man gjorde, sammanlagt 43 stycken Volvo, ungefär hälften av varje längd. Alla hamnade visserligen inte på samma garage, men det finns så många parametrar numera, inte minst bränsle. Volvo levererar vare sig biogas- eller etanolbussar.

/Ted

Aha. Jag måste erkänna att jag inte brytt mig om att kolla utan antog att alla 8900 var 13,8 och att alla Omnilink 14,8 och att man möjligen valt två olika modeller för att tydliggöra detta för personalen. Därav min undring varför man inte köpt enbart Volvo eller Scania av olika längd. Då blir min fråga om alla Omnilink boggie till den nya SL-trafiken är 14,8 eller finns det kortare sådana också?

danneh

Det är 43 även på våra 8500-boggis i Göteborg. Om jag inte missminner mig totalt.

Ted Selander

Citat från: Cero skrivet 25 augusti 2011, 22:28:39 PM
---
Då blir min fråga om alla Omnilink boggie till den nya SL-trafiken är 14,8 eller finns det kortare sådana också?

Alla OmniLink boggi är lika långa.

/Ted

Bussföraren

Citat från: Jo skrivet 25 augusti 2011, 22:20:21 PM
Jag ser ju att bussen har höga ryggstöd men i övrigt verkar den stadsbusspecad med bland annat dubbla mittdörrar vilket säker gör minst 2platser. Gissar att även förarplatsen är större på Volvo vilket gör två platser till. Sen kanske Volvon har mer plats för barnvagn/rullstol? Sedan är det väl inte omöjligt att Volvo har ett mer bekvämt avstånd mellan stolarna och tillsammans med den lite kortare längden gör det att man i slutändan får ganska mycket färre sittplatser.

8900: 14,8 m bussarna i Sydväst (2-2-1) har 48+2 platser, 13,8 m har 40+3 pl (+=fällstolar)

Måns Johannesson

Citat från: Bussföraren skrivet 26 augusti 2011, 09:42:48 AM
8900: 14,8 m bussarna i Sydväst (2-2-1) har 48+2 platser, 13,8 m har 40+3 pl (+=fällstolar)

När jag räknade platserna i 5712 häromdagen fick jag det till 43 sittplatser + fällstolarna men jag kan ju ha räknat fel.

/Måns

at1981

Hej!


Trevligt för passagerarna att få åka regionala boggivagnar på linje 71 :) , de som är vana att åka korta MAN-vagnar från Nobinas tid :( .
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Jo

Citat från: at1981 skrivet 26 augusti 2011, 15:02:52 PM
Hej!


Trevligt för passagerarna att få åka regionala boggivagnar på linje 71 :) , de som är vana att åka korta MAN-vagnar från Nobinas tid :( .

Var det ändrade fordonskrav i upphandlingen för linje 71? För om ändå 8900-bussarna bara håller sig på linjen finns det väl ingen vinst för Kelios att köra med överstandard i form av större bussar och regionalstandard istället för bara 12-meters stadsbussar.

Andreas91

Fina bilder! :)

Nu har jag dock sett en ny Volvo 8900 svänga ut nere vid Slussenterminalen (linje 422 tror jag den gick på) och i eftermiddags tommade en 8900 på Stadsgårdsleden. Minns jag inte helt galet, så svängde den in till terminalen. Det sker nog inte så ofta, men jag skulle tro att 8900:orna får uppdrag förutom 71:an. Därav kanske bekvämare stolar (samma som i MAN-lederna?) och dessa bussar är ett stort kliv uppåt jämfört med MAN:arna som tidigare gick på 71:an...

Bussföraren

Citat från: Jo skrivet 26 augusti 2011, 20:27:42 PM
Var det ändrade fordonskrav i upphandlingen för linje 71? För om ändå 8900-bussarna bara håller sig på linjen finns det väl ingen vinst för Kelios att köra med överstandard i form av större bussar och regionalstandard istället för bara 12-meters stadsbussar.

Är det inte p.ga platskrav även här?

En 2-2-1 12 m B7RLE har knappast mycket mer än 32 sittande

Vad gäller stolarna är det ett måste med höga ryggar om man ska erbjuda 3 p bälten

Omnilasse

#26
Citat från: Jo skrivet 26 augusti 2011, 20:27:42 PM
Var det ändrade fordonskrav i upphandlingen för linje 71? För om ändå 8900-bussarna bara håller sig på linjen finns det väl ingen vinst för Kelios att köra med överstandard i form av större bussar och regionalstandard istället för bara 12-meters stadsbussar.

Nu har jag sett 8900 faktiskt på andra linjer i Nacka/Värmdö. Endera pågrund av vagnbrist (etc), eller så är iaf några omlopp turlagda på sådant sätt. Och det är ju därför man valt regional. Skapar mycket större flexibilitet och därmed tjänar man säkerligen på det i längden. 

Men visst var det andra krav i upphandlingen. Det var krav på 40 sittplatser i maxtimmen på 71:an.


Edit: ändrat för att göra det mer begripligt.

Nico


Beror väl lite på tid på dygnet och att man får tumme med tursättningen, betänk att det gått några få dagar sedan trafikstarten och allt fungerar sällan perfekt från början. Självklart måste man sedan, av omloppstekniska skäl, kunna använda dessa vagnar även på annat än linje 71. Själv har jag t.ex. kvällstid stött på dem på bl.a. linjer som 402 och 444, men troligen lär de även att förekomma även på annat vad det lider.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Citat från: Andreas91 skrivet 26 augusti 2011, 20:35:30 PM
Fina bilder! :)

Nu har jag dock sett en ny Volvo 8900 svänga ut nere vid Slussenterminalen (linje 422 tror jag den gick på) och i eftermiddags tommade en 8900 på Stadsgårdsleden. Minns jag inte helt galet, så svängde den in till terminalen. Det sker nog inte så ofta, men jag skulle tro att 8900:orna får uppdrag förutom 71:an. Därav kanske bekvämare stolar (samma som i MAN-lederna?) och dessa bussar är ett stort kliv uppåt jämfört med MAN:arna som tidigare gick på 71:an...

Roligt att du uppskattade bilderna  :) Jag har också skymtat en 8900-vagn i Gustavsbergstrakten, så det finns nog möjlighet att få dem på bild på 400-linjer.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Andreas91

Här kommer ett par bilder där 8900 inte är ute på 71:an, utan på 404:an.  :) Hoppas att dom funkar trots att dom kan vara lite oskarpa:



Här är även en tommande buss ute på Stadsgårdsleden: