Huvudmeny

En Vega

Startat av j-a, 24 juli 2011, 19:17:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Jag har kört många Vega både låg och normalgolvade och bättre buss finns knappt . Det där med lukt känner inte jag igen från de vi fick 2001 och inte var det tränt mellan stolat heller men det är ju en specfråga . På linje 100 Borås-Göteborg rullade en vega från norr som fick mkt kritik för den var trång men som sagt den var beställd sån..

jag säger som Ersa börja bygg dessa igen och även MaxCi .. dock tycker jag att de 8700 vi fick förra året är rätt ok ändå mycket bättre än 8500 för de är inte så mkt att hurra för när det gäller värme ... men 8700 har bra värme   dock lite trång förarplats
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 26 juli 2011, 01:02:26 AM
Visst, Vegorna i sig är ok - jag gissar på att du har bedömt Vegorna ur förarperspektivet, men för en långbent resenär (däribland mig), så är SL-blå Vegorna tyvärr inga höjdare. Gott om stolar, rätt ok, men man märker snart att det blir rätt så rejält trångt för benen. Ibland har jag hamnat i en näst intill krampaktig ställning med benen och där sitter man sedan fast i ca en timme. När 1220-1222 började rulla på 676, så var dom kanske lite plastigare och lite tristare, men dom hade däremot större utrymme mellan stolarna, så jag kunde sitta där utan att behöva ha knäna i ryggstödet framför.

Märke på passagerarstolar, antal passagerarstolar och därigenom avståndet mellan dem har inget samband med karossmodellen, utan är en ren specningsfråga efter krav från THM. Konststycket att montera in lite för många obekväma stolar med minimalt utrymme mellan dem kan man göra i precis alla bussmodeller.

1220-1222 är specade efter Länstrafiken Södermanlands krav, och de har gissningsvis färre stolar än 57xx-Vegorna.

Olof Lagerkvist

Citat från: bisquit skrivet 24 juli 2011, 20:49:22 PM
Hörru! Calken nu har du väl ändå fått solsting!? Dessa bussar är bland de finaste du kan hitta i Trafik i Sverige! Iaf om du tittar på regionbussar. Å hitills har jag aldrig hört någon klaga på Carrus Vegas, Kvalitet eller att de skramlar mycket!  8)

Jag valde alltid bort Carrus Vega om jag hade möjlighet när dom gick mellan Borås och Göteborg. Tog till och med hellre en Setra som tog 10 minuter längre tid via Bollebygd än satt och fick knäont i en Carrus Vega. Eftersom jag är 185 cm lång sitter jag endera med knäna i hakan eller på snedden så jag tog upp två platser på alla platser utom några fåtal på låggolvsdelen på Vegorna. Enda Carrus-varianten som varit ännu värre på den punkten var Carrus Region. Där var det ståplats som gällde om man var längre än 180 cm. Det är åtminstone lite bättre plats i de nyare Volvo-bussarna. Lite synd faktiskt för bussarna var bra på många andra vis. Lite högt motorljud längst bak men annars inte så mycket skrammel och konstigheter.

Färddiggnällt från mig för idag.  :P 8)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 26 juli 2011, 08:09:25 AM
Jag har kört många Vega både låg och normalgolvade och bättre buss finns knappt . Det där med lukt känner inte jag igen från de vi fick 2001 och inte var det tränt mellan stolat heller men det är ju en specfråga . På linje 100 Borås-Göteborg rullade en vega från norr som fick mkt kritik för den var trång men som sagt den var beställd sån..

Precis. Usch, den var verkligen inget rolig.



Den rullade sedan ett tag på bl a linje 604 Göteborg-Mölnlycke men nu vet jag inte var den tagit vägen. Den var ganska sliten på slutet, mycket trasig inredning och så läckte det in vatten längst bak så man kunde inte sitta längst bak till höger när det regnade.

Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

mushkot

Håller med ang kvalitén på vegorna. Vill ni se väl bevarade vegor, kolla på nobinas depå här i Hässleholm. Vissa av dem ser nästan ut att bara ha något år på nacken! Vi har också en vega på vår depå, tyvärr i något sämre skick (men ändå inte så dåligt).

Stefan P

Hej

Varför inte Vega körde två stycken igår går helt perfekt, inget skrammel och Ac fungerar.
Kan inte bli bättre.

Allra bäst tyckte jag att Scania 112, 113 var som landsbyggdsbussar.


mvh Stefan P

yngrot

#21
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 26 juli 2011, 13:46:48 PM
Jag valde alltid bort Carrus Vega om jag hade möjlighet när dom gick mellan Borås och Göteborg. Tog till och med hellre en Setra som tog 10 minuter längre tid via Bollebygd än satt och fick knäont i en Carrus Vega. Eftersom jag är 185 cm lång sitter jag endera med knäna i hakan eller på snedden så jag tog upp två platser på alla platser utom några fåtal på låggolvsdelen på Vegorna. Enda Carrus-varianten som varit ännu värre på den punkten var Carrus Region. Där var det ståplats som gällde om man var längre än 180 cm. Det är åtminstone lite bättre plats i de nyare Volvo-bussarna. Lite synd faktiskt för bussarna var bra på många andra vis. Lite högt motorljud längst bak men annars inte så mycket skrammel och konstigheter.

Färddiggnällt från mig för idag.  :P 8)


Antar du menar de carrus region som B-l köpte 95 men de var specade enligt Älvssborsgtrafiken krav tyvärr, våra Vega var bättre
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 26 juli 2011, 13:46:48 PM
Jag valde alltid bort Carrus Vega om jag hade möjlighet när dom gick mellan Borås och Göteborg. Tog till och med hellre en Setra som tog 10 minuter längre tid via Bollebygd än satt och fick knäont i en Carrus Vega. Eftersom jag är 185 cm lång sitter jag endera med knäna i hakan eller på snedden så jag tog upp två platser på alla platser utom några fåtal på låggolvsdelen på Vegorna. Enda Carrus-varianten som varit ännu värre på den punkten var Carrus Region. Där var det ståplats som gällde om man var längre än 180 cm. Det är åtminstone lite bättre plats i de nyare Volvo-bussarna. Lite synd faktiskt för bussarna var bra på många andra vis. Lite högt motorljud längst bak men annars inte så mycket skrammel och konstigheter.

Färddiggnällt från mig för idag.  :P 8)

Men här har vi ju ett klassiskt "fel vagtntyp på linjen"-bekymmer. En Vega är inte alls den mest optimala bussmodellen för motorvägstrafik med få stopp mellan Göteborg och Borås. På en sådan linje ska det ju helst vara normalgolv och en standard motsvarande turistbuss med gott om utrymme mellan de fällbara stolarna. Och tack vare normalgolven finns det även fler stolar, trots bättre utrymme mellan dem.
Vegan du nämner ovan kan ju mycket väl vara en gammal förortsbuss från andra delar av landet, specad för någon förortslinje med många stopp, stor passageraromsättning under linjen och ytterst få resande längs hela linjen från start- till ändhållplats.

Problemet ovan uppstår när huvudmannen kräver många stolar samt lågentré, men helt gömmer ställa krav på benutrymmen.

yngrot

Vegan Olof tänker på kommer väl från långt norröver om jag minns rätt ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

#24
Citat från: yngrot skrivet 27 juli 2011, 19:22:07 PM
Vegan Olof tänker på kommer väl från långt norröver om jag minns rätt ..

Från dåvarande Linjebuss/Connex Holmsundstrafik i Umeå måhända? Runtom Umeå gick det Vegor på rena förortslinjer som var uppåt 2-3 mil långa, och hade flera stopp. Umeå-Vännäs, Umeå-Sävar och Umeå-Holmsund mestadels. Men på linjer uppåt 6 mil som Umeå-Robertsfors, Umeå-Bjurholm och Umeå-Vindeln kördes det sällan Vegor, då dessa förortsbussar helt enkelt inte passade på så långa landsbygdslinjer.

Men när de tjänat ut i Västerbotten och blivit till åren... så flyttas de ner till Västra Götaland och sätts ut på en typ av trafik de inte passat på ens som nya. :-\

yngrot

Jag tror du har rätt Ersa
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Knut

Kjørt 1 Vega. Varmen var absolutt bra. Motorlyden likeså. Førerstolen var i normal Norgebuss kvalitet. Og ubrukelig. Men likte bussen. Mye bedre enn de andre vi hadde på samme kjøringen om man ser bort fra Arna Scania 113 vi kjørte. vi kjørte noe Ajokki Express og annet Carrus skrammel
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 27 juli 2011, 20:29:54 PM
Jag tror du har rätt Ersa

Javisst har Ersa alldeles rätt. Det var åtta Vegor som flyttades från Umeå till Partille för att gå på linje 100 (2569-2576). 2569 såldes sedan till Hallgrens och gick kvar ändå till Veolia tappade trafiken i december i år. De övriga fick annan tjänst och några var ett tag också i Skåne men ett par av dem dök upp igen ibland på linje 100 under hösten 2010. Förutom 2569 byttes de annars ut sommaren 2009 mot ett antal Vest Contrast och fyra Volvo 8700 som blivit övertaliga i Kalmar län. Vestarna är i dag i Skåne och tre av 8700-orna används på linje 700 Borås-Värnamo.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Då var mitt minne inet helt fel ute. De vi kör med på linje 700 är 2263-2265 om någon inte vet..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 26 juli 2011, 13:50:59 PM
Precis. Usch, den var verkligen inget rolig.



Den rullade sedan ett tag på bl a linje 604 Göteborg-Mölnlycke men nu vet jag inte var den tagit vägen. Den var ganska sliten på slutet, mycket trasig inredning och så läckte det in vatten längst bak så man kunde inte sitta längst bak till höger när det regnade.


Senast jag såg den gick den som spårvagnsersättare på linje 5 i Göteborg.


Terminal G 302 som linje 5 på Östra Hamngatan i Göteborg den 5 juli i år.