Här regnar det kraftigt.

Startat av Möllers, 23 juli 2011, 15:50:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Lars

Separat motor för varje torkare, det måste vara bästa lösningen då jag tycker att stängerna som idag överför kraften från motorerna i de flesta bussar bara bråkar, gnisslar och slamrar.
Men då får vi ju även gå tillbaka till delad framruta som i längden blir billigast för bussägarna eftersom torkarna då går i otakt.
Men nu va det detta med design...................

5783

Varför har de ratten helt rakt och i höjd med hakan i USA? (Jag har sett flera videos på Youtube där de sitter exakt som denna förare gör.)
Det ser inte direkt ergonomiskt ut. Men det är kanske ett ord som inte existerar "over there"?

För övrigt skulle jag bli tokig på att ha de där vindrutetorkarna framför ögonen. Jag blev helt yr i mössan.
Vad var det för fel på den design som Svenska bussar hade, ex Volvo B10 och Scania CN112/113? De hade delad ruta
och två vindrutetorkare som gick i takt.

Lars

Citat från: Daniel S skrivet 23 juli 2011, 16:28:46 PM
Varför har de ratten helt rakt och i höjd med hakan i USA? (Jag har sett flera videos på Youtube där de sitter exakt som denna förare gör.)
Det ser inte direkt ergonomiskt ut. Men det är kanske ett ord som inte existerar "over there"?
Den rattställningen har jag inte tänkt på förut, men den är inte så långt från den tyska, men då ska ratten vara större.
Måste nog provköra innan man kan uttala sig.

Citat från: Daniel S skrivet 23 juli 2011, 16:28:46 PM
För övrigt skulle jag bli tokig på att ha de där vindrutetorkarna framför ögonen. Jag blev helt yr i mössan.
Vad var det för fel på den design som Svenska bussar hade, ex Volvo B10 och Scania CN112/113? De hade delad ruta
och två vindrutetorkare som gick i takt.

Ett svar jag har på detta med design jag fött var för några år sedan på ett av besöken på fabriken i Säffle när inte bussarna längre kunde fås med delad framruta så stog det plötsligt en massa bussar under tillverkning med just delad framruta och vi frågade dåvarande chefen för fabriken som den gången guidade oss varför dessa tillverkades med delad framruta, svaret vi fick.
-Bussarna ska levereras till Danmark och de stönar till sig delad framruta. Vi försöker få dem till att köpa hel framruta för delad framruta stör designen på våra för fina bussar.

5783

Citat från: Lars skrivet 23 juli 2011, 16:44:54 PM

Ett svar jag har på detta med design jag fött var för några år sedan på ett av besöken på fabriken i Säffle när inte bussarna längre kunde fås med delad framruta så stog det plötsligt en massa bussar under tillverkning med just delad framruta och vi frågade dåvarande chefen för fabriken som den gången guidade oss varför dessa tillverkades med delad framruta, svaret vi fick.
-Bussarna ska levereras till Danmark och de stönar till sig delad framruta. Vi försöker få dem till att köpa hel framruta för delad framruta stör designen på våra för fina bussar.

Design skall inte gå före god funktion och ekonomi. All heder till Danskarna som inte finner sig i detta trams!

Cyklisten

Men funktion, ekonomi mm. är ju också några byggstenar som räknas (eller skall räknas) till design som helhet, i alla fall om jag uppfattar ordet rätt. Och så ska man få dessa byggstenar, inklusive själva "estetiska" biten att fungera ihop.

Christer K

Citat från: Lars skrivet 23 juli 2011, 16:19:18 PM
Separat motor för varje torkare, det måste vara bästa lösningen då jag tycker att stängerna som idag överför kraften från motorerna i de flesta bussar bara bråkar, gnisslar och slamrar.
Men då får vi ju även gå tillbaka till delad framruta som i längden blir billigast för bussägarna eftersom torkarna då går i otakt.
Men nu va det detta med design...................
Dessa torkarna verka var tryckluftsdrivna samma typ fanns på Scania CR76 och CR110.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Lars

Citat från: Christer K skrivet 24 juli 2011, 10:35:31 AM
Dessa torkarna verka var tryckluftsdrivna samma typ fanns på Scania CR76 och CR110.
/ Christer K
Två vred som justerade luften till varje torkare, det var nog fler bussar och lastbilar som hade sådant förr i tiden.
Var dom driftsäkra?

yngrot

USA har väl fortfarande lufttorkare ??  Ontario kunde man oxå ställa ratten så högt upp men inte skönt att köra så. De hade oxå luftdrivna torkare vilka funkar rätt bra så länge det finns luft  ;)  men få dem att gå lika snabbt går inte
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Möllers

lufttorkare finns väl i scania Lathi väl dom gick i otakt ellerfall.

yngrot

Nej de har separat motor till höger och vänster torkare.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Möllers

Ska finnas på Youtupe om Scania Lathi ner deras torkare är igång ska se om jag hittar den sen.

Danne B.

Citat från: Lars skrivet 23 juli 2011, 16:44:54 PM
Den rattställningen har jag inte tänkt på förut, men den är inte så långt från den tyska, men då ska ratten vara större.
Måste nog provköra innan man kan uttala sig.

Ett svar jag har på detta med design jag fött var för några år sedan på ett av besöken på fabriken i Säffle när inte bussarna längre kunde fås med delad framruta så stog det plötsligt en massa bussar under tillverkning med just delad framruta och vi frågade dåvarande chefen för fabriken som den gången guidade oss varför dessa tillverkades med delad framruta, svaret vi fick.
-Bussarna ska levereras till Danmark och de stönar till sig delad framruta. Vi försöker få dem till att köpa hel framruta för delad framruta stör designen på våra för fina bussar.

Riktigt tråkigt det där att design ska gå före funktion... Liggande torkare funkar ju inte ens bra när bussen är ny, medans stående parallellarmstorkare fungerar utmärkt även när bussen gått 80-100k mil och passerat tioårsstrecket!

//Danne

Robert T

Citat från: Danne B. skrivet 27 juli 2011, 10:46:28 AM
Riktigt tråkigt det där att design ska gå före funktion... Liggande torkare funkar ju inte ens bra när bussen är ny, medans stående parallellarmstorkare fungerar utmärkt även när bussen gått 80-100k mil och passerat tioårsstrecket!

//Danne

Instämmer till fullo. Dessutom är det billigare att byta bara en halv vindruta vid stenskott.

Ersa

Citat från: Lars skrivet 23 juli 2011, 16:44:54 PM
Ett svar jag har på detta med design jag fött var för några år sedan på ett av besöken på fabriken i Säffle när inte bussarna längre kunde fås med delad framruta så stog det plötsligt en massa bussar under tillverkning med just delad framruta och vi frågade dåvarande chefen för fabriken som den gången guidade oss varför dessa tillverkades med delad framruta, svaret vi fick.
-Bussarna ska levereras till Danmark och de stönar till sig delad framruta. Vi försöker få dem till att köpa hel framruta för delad framruta stör designen på våra för fina bussar.



Men även de svenska bussföretagen börjar nu ha detta som mer eller mindre krav (eller starkt önskemål) :D
Nu vill jag även se dessa på en ny B9S i framtiden. :)