ful & ointressant & modern

Startat av the0fiskis, 19 juli 2011, 23:42:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Optimal

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 20 juli 2011, 21:21:06 PM
Just fronten får mig att tro att det sitter en I-Shift i bussen med sina skarpa linjer fram.

I en Scania. Hur står det till?

Ersa

Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 juli 2011, 06:53:00 AM
Tror Du det? Jag tror nog tvärtom. Bussar inom SL känns alldagliga och ointressanta eftersom det vimlar av dem. Det är de mer udda och fåtaliga bussarna som är intressanta, tycker i alla fall jag. Att de inte syns så ofta här har väl med att göra att de är få och inte dyker upp framför kamrerna så ofta. Därför fylls forumet ut med det som är lätt att hitta, en SL-buss.

Jag tänkte mest på hur SL-trådarna i detta forum oftast får många svar jämfört med trådar som handlar om andra bussar kan "dö ut" och rätt snabbt sjunka neråt i en tavla. När en VDL Synergy levererades och registrerades i CBR blev det ju direkt en debatt om det var en Norrtäljevagn, men när det kom fram att Delfinbuss var ägaren dog intresset och därmed alla debatter ut direkt.

Lars

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 20 juli 2011, 21:21:06 PM
Just fronten får mig att tro att det sitter en I-Shift i bussen med sina skarpa linjer fram.
Det är inte lätt att hålla isär alla begrepp idag! I Scania heter samma växellådetyp som I-shift, Opticruise
Men det är nog Volvo som rider lite på Apples framgångar......
Ny turistbuss och ny växellåda från Scania

M

Citat från: the0fiskis skrivet 21 juli 2011, 00:11:01 AM
okej vad har växel lådan med utformningen av bussen?
Ja det kan man ju fråga sig?

/M

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 20 juli 2011, 00:06:02 AM
Ja, det är ju ingen SL-buss. Därav det lägre intresset i detta forum. ::)
Och hade det varit en SL-buss och gått mot Norrtälje hade den nog bara varit intressant om den varit blå och enbart gått på 676.

Exakt, det är så detta forum fungerar...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Martin Maltkvist

Citat från: Lars skrivet 21 juli 2011, 02:21:57 AM
Det är inte lätt att hålla isär alla begrepp idag! I Scania heter samma växellådetyp som I-shift, Opticruise
Men det är nog Volvo som rider lite på Apples framgångar......
Ny turistbuss och ny växellåda från Scania
Naturligtvis är jag såpass kunnig att veta alla skillnader men denna Scania har på samma vis som nyare 9700 rätt skarpa linjer i fronten. Lyktglasen är självklart annorlunda bussarna emellan men vid en första anblick verkar det ändå finnas enstaka gemensamma drag.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa



Växellåda i samband med frontens design? Det finns ju även en hel del Säfflebussar med I-shift. 8)

mushkot

Finns inga interiörbilder från denna buss? Skulle vara intressant att se förarplatsen!  :)

Ersa


5783

Citat från: Bussmicke skrivet 21 juli 2011, 10:19:19 AM
Exakt, det är så detta forum fungerar...

Jag fotar fortfarande bussar i SL-land då och då. Men jag kommer aldrig att lägga ut några bilder här mer på SL-bussar. Mycket tack vare att det känns som att man irriterar andra här.

Och till alla som stör sig så mycket på SL-bilder här. Ut och fota själva så att SL-dominansen minskar.  ;D

Ersa

Citat från: Daniel S skrivet 22 juli 2011, 17:37:30 PM
Jag fotar fortfarande bussar i SL-land då och då. Men jag kommer aldrig att lägga ut några bilder här mer på SL-bussar. Mycket tack vare att det känns som att man irriterar andra här.

Och till alla som stör sig så mycket på SL-bilder här. Ut och fota själva så att SL-dominansen minskar.  ;D

Jag känner inte alls igen bilden av att folk på detta forum är irriterade på många SL-bilder. Däremot tycker jag personligen att det är lite trist att man får mindre respons när man lägger upp bilder på fordon som inte är röda eller blå SL-bussar.

5783

#26
Citat från: Ersa skrivet 22 juli 2011, 17:57:55 PM
Jag känner inte alls igen bilden av att folk på detta forum är irriterade på många SL-bilder. Däremot tycker jag personligen att det är lite trist att man får mindre respons när man lägger upp bilder på fordon som inte är röda eller blå SL-bussar.

Jag känner precis tvärtom. Jag brukade lägga ut SL-bilder men det var inte ofta som någon kommenterade dem. Det är klart att det är mycket snack om Norrtäljes nya vagnar nu. Men om jag skulle lägga ut bilder från andra delar av länet på äldre bussar så är det nog inte många som ids att kommentera. Det lär säkert bli en hel del bilder och inlägg när Keolis tar över i höst (Stockholm Sydväst samt Nacka/Värmdö) och jag tycker inte att det är något konstigt i det. Om två år lär ingen fota dubbeldäckare i Norrtälje...

Matte

Citat från: Daniel S skrivet 22 juli 2011, 18:16:50 PM
Jag känner precis tvärtom. Jag brukade lägga ut SL-bilder men det var inte ofta som någon kommenterade dem.

Precis exakt så känner jag också. Jag lägger nästan inte upp några bilder alls längre. Ska vara om det är något riktigt ovanligt som man hittat. Så fort nån av dom "stora" fotograferna lade upp något så vart det en j***a massa folk som kommenterade och berömde. Hade man själv lagt upp några bilder på samma vagn eller fotad på samma hållplats ett dygn innan någon av dom "stora" så fick man oftast inte så mycket svar på det. Det man får mest är konstiga svar och på hopp att det inte stämmer som man skrivit.

5783

Citat från: Matte skrivet 27 juli 2011, 14:33:19 PM
Precis exakt så känner jag också. Jag lägger nästan inte upp några bilder alls längre. Ska vara om det är något riktigt ovanligt som man hittat. Så fort nån av dom "stora" fotograferna lade upp något så vart det en j***a massa folk som kommenterade och berömde. Hade man själv lagt upp några bilder på samma vagn eller fotad på samma hållplats ett dygn innan någon av dom "stora" så fick man oftast inte så mycket svar på det. Det man får mest är konstiga svar och på hopp att det inte stämmer som man skrivit.

Hade det funnits en "Gilla-knapp" här så hade jag tryckt på den.  8) Det är tråkigt för jag tror att vi missar många "vardagsbilder" från SL-land p.g.a det. Jag tycker att det har blivit väldigt lite vardagsbilder här på forumet från SL-land de senaste åren. Och då menar jag inte bilder från när en ny entreprenör tar över utan en vanlig härlig bild från någon förort kl 06:42 längst ut på linjen.