Lite midsommarbilder DEL 2

Startat av tågluffaren, 25 juni 2011, 15:06:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: tågluffaren skrivet 24 juli 2011, 16:38:48 PM
B9S är ju helt okej. Var trevliga att åka i på 677. Nu är det ett lotteri på den linjen med i princip bara nitlotter.

Den bilden känner jag inte igen idag. Numera är ju alla de nya blåa B9S:erna ute på 677 nästan dagligen, och det är alltmer sällan de rullar på 676:an.

tågluffaren

Citat från: Andreas91 skrivet 24 juli 2011, 20:23:40 PM
/
Alla tycker olika, men kul att du gillar dom. :) När det gäller mig, så är det både ja och nej när det gäller B9S. Enda fördelarna jag ser med denna busstyp, tyvärr, är att en del, men inte alla, har regionalstolar (satt en gång i en Täbyvagn med stadsstolar - benen kändes rent av sönderpressade efteråt...) och att det ofta finns AC (tror dock inte att jag har upplevt någon fungerande sådan...  ::))

Jag har en känsla av att jag har hakat upp mig på B9S-exteriören ett flertal ggr på detta forum, men jag personligen diggar den inte. ;) "Keps" fram och en fläkt (motorn har nog också ett finger med i spelet) som ibland är allt annat än diskret - från vissa bussar hörs bara en massa vrål! :o
Jag vandrade igenom ett sovande Täby för ca en vecka sen och skulle då ta mig hemåt. Inte ett ljud hörs, förutom trafikljusen på andra sidan Rösjön (vid N. Kärrdal). Jag går i ungefär några minuter till och stannar plötsligt och lyssnar. Långt, långt borta, där man tror att man inte skall höra något, så vrålar en buss iväg och jag tror att man snabbt kan höra att det rör sig om B9S (så var fallet nu iaf, jag stod kanske runt en kilometer från bussen. Jag undrar hur det är för de som bor nära dessa kl. 0-4 på mornarna, men jag antar att man vänjer sig).

Omnilink gillar jag dock ganska mycket. :) Snygga, ofta bekväma stolar, ofta AC osv. :) De Omnilinkar som finns hos Hornsberg i sthlms innerstad hos Hornsberg (eller fanns), 4751-4760, kommer jag dock inte ihåg hur dom är att åka i, men annars har jag nog bara gott betyg att ge till dessa bussar. :)

När jag läste på Universitetet förra året, så hade man ibland turen att få åka Omnilink-led hem (3641-3650 tror jag det rörde sig om. Dom kanske fortfarande går att åka med, såvida dom exempelvis inte har flyttat till syskonen i Täby.) Det vart då "packad sill" i OmniCityled till plugget och "komfortbussen" hem!  ;D

Kom just på en idé med SLs stombussblå Omnicityleder (för dom som får bli kvar ett tag till) och som kanske kan hjälpa en smula i och med Stockholms befolkningstillväxt: man kan kanske följa den princip som man har använt i ett antal (4(?) vagnar som är blåa med en stort vitt streck i mitten) ombyggda äldre t-banevagnar, dvs. gör mer plats för stående, så att fler passagerare kan komma med. OmniCity kanske kan få alla stolar utbytta mot fällbara stolar, sänkt golv på flertalet platser i bussen och gott om ledstänger för stående. :) Jag är inte så förtjust i de SLblåa Omnicitylederna, men där tror jag att dom kanske skulle fungera ypperligt! :)

B9S med stadsstolar är värdelöst, det kan jag hålla med om. Med regionalstolar blir det dock bra. ACn fungerade senast idag när jag åkte B9S på linje 670 mellan Danderyds sjukhus och Tekninska Högskolan.

Omnilink är okej, dock inte den med stadsstolar. Den har jag fått nog av på 161 och 194. Tyvärr verkar det vara den som används på 579an nuförtiden. Men lägger man till regionalstolar, bälten och AC så blir det trevligt.

tågluffaren

Citat från: Ersa skrivet 24 juli 2011, 21:32:23 PM
Den bilden känner jag inte igen idag. Numera är ju alla de nya blåa B9S:erna ute på 677 nästan dagligen, och det är alltmer sällan de rullar på 676:an.

Så de har äntligen kommit igång? Kanske dags för en tur då. Dock sågs en på 676an idag.

Ersa

Citat från: tågluffaren skrivet 24 juli 2011, 21:37:25 PM
Så de har äntligen kommit igång? Kanske dags för en tur då. Dock sågs en på 676an idag.

100% rätt utsättning kan det ju omöjligt bli i trafikområdet förrän alla 25 st dubbeldäckare satts i trafik på 676, men jag tycker att det ser bättre och bättre ut på 677. Iaf på helgerna.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 24 juli 2011, 12:15:10 PM
Fullt jämförbart och lika knäppt, MAN-led på 783 tar också priset. Har det på bild.

4035 på 783:an är väl inte direkt någon höjdare det heller...

Carl Eric

Citat från: Andreas91 skrivet 24 juli 2011, 20:23:40 PM
När jag läste på Universitetet förra året, så hade man ibland turen att få åka Omnilink-led hem (3641-3650 tror jag det rörde sig om. Dom kanske fortfarande går att åka med, såvida dom exempelvis inte har flyttat till syskonen i Täby.) Det vart då "packad sill" i OmniCityled till plugget och "komfortbussen" hem!  ;D


3641 - 3650 flyttades från Frihamnen till Täby i samband med tidtabellsskiftet!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!