Lite midsommarbilder DEL 2

Startat av tågluffaren, 25 juni 2011, 15:06:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren


Arriva 7039 Arlanda terminal 5 2011-06-18
Anledningen till hela utflykten var att Arriva börjar köra på 579an. Men av någon anledning skyltades alla bussar som linje 35.


Arriva 7031 Sigtuna busstation 2011-06-18
Pga midsommarfirandet i Sigtuna var linje 570 överbelastad


Arriva 7028 Sigtuna busstation 2011-06-18
Men eftersom 7028 förstärkte kom alla med ändå


Tog nästa 579 till Bålsta. Utropen i UL-län fungerade inte




Arriva 7038 Bålsta station 2011-06-18


Nobina 5869 Bålsta stn 2011-06-18
Anslutande buss på linje 803


Nobina 5909 Bålsta stn 2011-06-18


Mikael T Nilsson



Tack för dina bilder! Såg att du även fick bilder på ledbussar på 579:an (7038 & 7039). Nu har man fått igång skyltning med korrekt linjenr (579). Idag såg jag dock endast kortvagnar (Omnilink/f.d. Swebus) på linjen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikey

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 juli 2011, 21:26:43 PM
Såg att du även fick bilder på ledbussar på 579:an (7038 & 7039). Nu har man fått igång skyltning med korrekt linjenr (579). Idag såg jag dock endast kortvagnar (Omnilink/f.d. Swebus) på linjen.

Och tidigare i veckan körde man mest OmniCity...

Mikael T Nilsson

Citat från: Mikey skrivet 03 juli 2011, 21:28:15 PM
Och tidigare i veckan körde man mest OmniCity...

Intressant. Det finns väl inte så många OmniCity i Märsta, utan 2-4 kortvagnar och en ledvagn? OmniCity-vagn 7148 trafikerade linje 575 idag.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikey

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 juli 2011, 21:32:13 PM
Intressant. Det finns väl inte så många OmniCity i Märsta, utan 2-4 kortvagnar och en ledvagn? OmniCity-vagn 7148 trafikerade linje 575 idag.

3 korta och 2 långa fanns det senast jag kollade. Det är 7148 jag såg på 579an i måndags och tisdags.

virtual1

Dum fråga, men varför har man på 579:an behållt 'påstigning enbart' från Arlanda förbi Märsta i riktning mot Bålsta, resp. 'Avstigning enbart' i riktning mot Arlanda? Jag kunde förstå då det gällde UL som hade hand om trafiken, men nu då det är SL och SL-taxa som gäller inom länet, borde man då inte skrota det fåniga?

Ted Selander

Citat från: Mikey skrivet 03 juli 2011, 21:28:15 PM
Och tidigare i veckan körde man mest OmniCity...

Jistanes, 72 minuter på landsväg i en OmniCity - var har förnuftet tagit vägen? Finns det en dold motpol till Fördubblingsprojektet (Halveringsprojektet)?

/Ted

Omnilasse

Citat från: virtual1 skrivet 03 juli 2011, 21:53:26 PM
Dum fråga, men varför har man på 579:an behållt 'påstigning enbart' från Arlanda förbi Märsta i riktning mot Bålsta, resp. 'Avstigning enbart' i riktning mot Arlanda? Jag kunde förstå då det gällde UL som hade hand om trafiken, men nu då det är SL och SL-taxa som gäller inom länet, borde man då inte skrota det fåniga?
Men har inte egentligen motivet hela tiden varit belastningsrelaterat? Inte så mycket att man inte vill ha lokalresenärer, som att man vill undvika att för många tar 579 istället för 583 och därmed orsakar problem med behov av extrabussar etc. Tror väl också det skulle gå att ta bort denna begränsning nu, särskilt som ju UL-tåget redan minskat belastningen relativt mycket på sträckan.

Sedan tror jag inte heller man tänkt så mycket, syftet verkar ju snarast ha varit i sig att få dela linjen. Inte att göra några förbättringar eller förändringar av den.

Mikael T Nilsson

Citat från: Mikey skrivet 03 juli 2011, 21:35:43 PM
3 korta och 2 långa fanns det senast jag kollade. Det är 7148 jag såg på 579an i måndags och tisdags.

Tack. Hittade nu noteringar om OmniCityvagnarna 7160-64.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Citat från: Ted S skrivet 03 juli 2011, 22:11:12 PM
Jistanes, 72 minuter på landsväg i en OmniCity - var har förnuftet tagit vägen? Finns det en dold motpol till Fördubblingsprojektet (Halveringsprojektet)?

/Ted

Har SL o många varit förnuftiga på flera år?
Stadsbuss på landet?? KOm igen, vad e det för fåneri..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jocke Selling

Citat


Tog nästa 579 till Bålsta. Utropen i UL-län fungerade inte



Trist med utropen. Hållplatserna tycks ju iaf kommit upp på displayerna. Kom dom vid fel tillfälle eller?

//Jocke

tågluffaren

Citat från: Jocke Selling skrivet 06 juli 2011, 18:42:13 PM
Trist med utropen. Hållplatserna tycks ju iaf kommit upp på displayerna. Kom dom vid fel tillfälle eller?

//Jocke

Nej, de kom precis som de skulle. Får väl åka igen snart och se om man fått igång utrop.

Mikey

Citat från: tågluffaren skrivet 09 juli 2011, 09:09:22 AM
Nej, de kom precis som de skulle. Får väl åka igen snart och se om man fått igång utrop.

Menar du att skyltarna visade rätt men att det inte kom något ur högtalarna? Kan inte föraren justera sådant? Det är väldigt sällan det brukar komma något ur högtalarna här i Märsta, men till exempel på Arlanda-linjerna ropas det alltid upp..

EDIT: Ser nu att det står i UL-län, men inte SL-län. Då hade det nog inte blivit fixat än :)

Mikey

Man verkar fortsätta med att köra gamla OmniLinkar på 579an, är det så det är tänkt att vara? I så fall är det ju en väldig nedgradering från UL's fina vagnar. Finns det inga krav alls ute på landsvägarna? Jag skulle inte vilja åka i över 70 minuter på landsvägar i 90km/h i dessa gamla stadsbussar utan vare sig riktiga stolar, bälten eller AC...


Bussmicke

Citat från: Mikey skrivet 22 juli 2011, 21:38:59 PM
Man verkar fortsätta med att köra gamla OmniLinkar på 579an, är det så det är tänkt att vara? I så fall är det ju en väldig nedgradering från UL's fina vagnar. Finns det inga krav alls ute på landsvägarna? Jag skulle inte vilja åka i över 70 minuter på landsvägar i 90km/h i dessa gamla stadsbussar utan vare sig riktiga stolar, bälten eller AC...

Vet du inte det? SL är SL och då kör man stadsbuss överallt...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.