Huvudmeny

Swebus 2845

Startat av Jeppe Hagelbäck, 27 september 2007, 15:18:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HB


HB

#16
Nu så övergår 2845 till sitt "normala" tillstånd såsom avställd. Ingen på detta forum som hann med att ta någon bild på henne i trafik?

Kristofer

Citat från: HB skrivet 26 november 2007, 19:50:19 PM
Nu så övergår 2845 till sitt "normala" tillstånd såsom avställd. Ingen på detta forum som hann med att ta någon bild på henne i trafik?

Hon har inte behagat visa sig när jag har varit i närheten. Jag gissar att hennes trafikuppgift varit ganska begränsad.

Det skulle vara diggabelt om Swebus lät 2845 vara den sista swebussen som lämnade ön i höst...
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Ersa

Citat från: Kristofer skrivet 27 november 2007, 10:11:33 AM
Det skulle vara diggabelt om Swebus lät 2845 vara den sista swebussen som lämnade ön i höst...

Vad blir ödet för denna framöver? Finns det några planer att bevara?
Det skulle vara kul om 2845 fick stanna på ön.

S Svensson

Hur är det nu? Finns 0253 kvar som museivagn på Gotland. Då kan ju 2845 även bli museivagn för att köra resenärer Visby-Roma. Jag antar att järnvägen snart blir klar till Roma.I vilket fall behövs någon form av museal förbindelse till järnvägen anti ngen det är Hässelby eller Roma.

Björn Forslund

Blir dyrt att ha den i trafik regelbundet, skatt och försäkring kostar mycket. Dessutom krävs trafiktillstånd. Frågan är om GHJ kan få en sådan trafik att bära sig.
0253 vore bättre i sådan trafik, om man kör "gratis", eftersom den är skattebefriad och får en förmånligare försäkring.

HB

Den finns kvar enligt GHJ:s hemsida, där den figurerar med bild och allt. Dock lär den inte vara i körbart skick.

Björn Forslund

Det är synd, för jag kan inte tänka mig att det skulle vara något större problem att få den körbar.
0253 har visserligen tillkommit efter järnvägens nerläggning på Gotland, men skulle göra sig bra som åtminstone "staffage" vid någon station på GHJ.

HB

Det är nog så att GHJ har prioriterat annat arbete. Dom lägger ju jätteinsatser på sin banförlängning, renovering av fordon etc, och då kommer nog busstrafik långt ner på listan. Dock står ju bussen skyddat inomhus, vilket ju underlättar den dag då det finns resurser för en renovering.

Jeppe Hagelbäck

#24
2845 är nu regad på en av detta forums skribenter...

Björn Forslund

Bussen är uppenbarligen räddad från en hård tillvaro i öster eller Hölöskroten!
Jag gratulerar den nya ägaren som givetvis är Svof-medlem!

Ersa

Goda nyheter!  :D
Det var ett bekant namn som ploppade upp i mobilens display efter beställt SMS.

HB

Jag får tacka för de glada tillropen. Kanske kan den i framtiden dyka upp vid någon Svof-utfärd. Målet är dock att den ska få stanna i den miljö där den varit verksam.

Bussmicke

Citat från: Jeppe Sörensson skrivet 28 november 2007, 11:52:12 AM
2845 är nu regad på en av detta forums skribenter...

Det gick snabbt....
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.