Busstypen som inte tål värme

Startat av Mikey, 10 juni 2011, 19:41:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Som rubriken lyder... Nu när värmen är här så dör dessa linkar på löpande band. Det är samma visa varje år, antingen kör de med öppen motorlucka, hänger bak på en bärgare eller står på station utan att starta. Det går inte en dag utan att det blir problem med några av dem. Bilderna togs på samma gata inom loppet av 5 minuter för en stund sedan.
Förövrigt förstår jag inte hur man lyckas få dem så varma inuti sommartid. Det skulle inte skada med åtminstone en fläkt eller liknande för passagerarna. Eftersom de även har ett värmesystem dimensionerade för ett utedass, samt en kaross som är lika tät som ett durkslag så är de lika hemska att åka med vintertid...




Optimal

Vi i stan har inga problem med våra på sommaren. Dock ånglås, men det är ju mer förarfel, eftersom föraren stänger av motorn för fort.

Marcus Karlsson

Jag bor i Märsta och gjort samma iakttagelse som du angående trasiga/svårstartade Omnilink. Är detta ett problem relaterat till etanol-motorerna? Är båda generationerna OmniLink lika känsliga?

Mikey

Citat från: Marcus Karlsson skrivet 10 juni 2011, 20:33:09 PM
Jag bor i Märsta och gjort samma iakttagelse som du angående trasiga/svårstartade Omnilink. Är detta ett problem relaterat till etanol-motorerna? Är båda generationerna OmniLink lika känsliga?

Jag har aldrig sett något problem på de nyare linkarna, förutom en del dörr-relaterat när de var nya. Både motor och chassi är ju helt olika i de olika generationerna, så problemet ligger nog i motor/teknik som du säger. Det är ju bara att jämföra ljudnivån, de äldre linkarna dånar ju som ett gammalt lok så det hörs flera kvarter, men de nya är tysta...

hobanton

Ja, nog har det blivit en del kokningar och ånglås den senaste tiden. Men att köra runt med öppen motorlucka skulle jag aldrig tillåta. Det händer ibland att luckan åker upp pga dålig låsning, men då ska den så snabbt som möjligt stängas. Vi vill inte ha klåfingrar i motorrummet!

Mikey

Citat från: hobanton skrivet 10 juni 2011, 20:37:47 PM
Ja, nog har det blivit en del kokningar och ånglås den senaste tiden. Men att köra runt med öppen motorlucka skulle jag aldrig tillåta. Det händer ibland att luckan åker upp pga dålig låsning, men då ska den så snabbt som möjligt stängas. Vi vill inte ha klåfingrar i motorrummet!

I så fall är låsen väldigt dåliga. Jag har sett 3st köra med öppen huv bara denna vecka...

Cyklisten

Volvo 7700(A) är bara lite bättre, de kyler motorn genom att leda glykolen till elementen inne i bussen  ;D Härligt att åka, rena bastun.

hobanton

Citat från: Mikey skrivet 10 juni 2011, 20:41:46 PM
I så fall är låsen väldigt dåliga. Jag har sett 3st köra med öppen huv bara denna vecka...

Så är det helt klart i många fall. En del vagnar har har man borrat hål i luckan och låst fast den med låssprintar! Kan vara klurigt att få dän dem.

Laban

Tycker det är en utmärkt busstyp efter snart 9år som bussförare!

Bakluckan har jag väl sett ett par ggr sådär jag också, men den är ganska så säkert skadad sedan tidigare då någon svängt in överhänget bak och hakat i någon stolpe eller så! Antagligen därför dom gjort om luckan på nyare linkar

På vintern funkar då värmen bra här uppe i norr, men så kanske den är beställd med bättre värmefläktar?

Däremot verkar AC:n vara svår att hålla igång, verkar gå sönder varje vinter så att det är äckligt varma bussar lagomt till sommaren! Men det kanske är samma på andra märken?

Beror nog mest på hur bussarna är servade hursomhelst

Mikey

Citat från: hobanton skrivet 10 juni 2011, 21:12:06 PM
Så är det helt klart i många fall. En del vagnar har har man borrat hål i luckan och låst fast den med låssprintar! Kan vara klurigt att få dän dem.

Ja juste, det har jag sett. Kan inte dessa gå upp när man kör över gupp? Man kanske borde sätta hänglås på dem?  ;D

Citat från: Laban skrivet 10 juni 2011, 21:24:29 PM
Tycker det är en utmärkt busstyp efter snart 9år som bussförare!

Bakluckan har jag väl sett ett par ggr sådär jag också, men den är ganska så säkert skadad sedan tidigare då någon svängt in överhänget bak och hakat i någon stolpe eller så! Antagligen därför dom gjort om luckan på nyare linkar

På vintern funkar då värmen bra här uppe i norr, men så kanske den är beställd med bättre värmefläktar?

Däremot verkar AC:n vara svår att hålla igång, verkar gå sönder varje vinter så att det är äckligt varma bussar lagomt till sommaren! Men det kanske är samma på andra märken?

Beror nog mest på hur bussarna är servade hursomhelst

Värmefläktar? I våra vagnar sitter det bara radiatorer som värms från motorutrymmet om jag är rätt informerad... Det kommer absolut ingen värme alls om det är -10 eller kallare. Och AC finns inte heller. Vi har ett par öppningsbara fönster, och det är exakt allt. Inget annat alls finns för att hålla tempen behaglig sommartid  :(

Kimsan

Omnilink- vagnarna som Arriva kör nere i Falsterbo funkar hur bra som helst, skolhet på vintern och man kan göra glass på sommaren. Var en fröjd att åka på sommaren från centralen till depån efter en heldag i solen i våra gamla stadsbussar. Tror det handlar om utrustning men kanske även underhåll i vissa fall. Arriva var/är pedantiska med dom vagnarna.

Laban

Citat från: Mikey skrivet 10 juni 2011, 21:28:56 PM
Ja juste, det har jag sett. Kan inte dessa gå upp när man kör över gupp? Man kanske borde sätta hänglås på dem?  ;D

Värmefläktar? I våra vagnar sitter det bara radiatorer som värms från motorutrymmet om jag är rätt informerad... Det kommer absolut ingen värme alls om det är -10 eller kallare. Och AC finns inte heller. Vi har ett par öppningsbara fönster, och det är exakt allt. Inget annat alls finns för att hålla tempen behaglig sommartid  :(

Japp sitter oftast 1 värmefläkt(ser väl ut som en gigantisk kupevärmare) vid varje bakdörr samt en extrafläkt på förarplatsen, det i kombination med dieselvärmare och lite sånt gör att -30grader inte är omöjligt att köra i! Så nog går det att få värme och kyla även i dessa bussar! tyvärr kanske bussfirman är lite för snål för det?

Takfläktar ska finnas i dessa även om AC saknas, det har vi iaf här.

Mikey

Citat från: Laban skrivet 11 juni 2011, 00:13:40 AM
Japp sitter oftast 1 värmefläkt(ser väl ut som en gigantisk kupevärmare) vid varje bakdörr samt en extrafläkt på förarplatsen, det i kombination med dieselvärmare och lite sånt gör att -30grader inte är omöjligt att köra i! Så nog går det att få värme och kyla även i dessa bussar! tyvärr kanske bussfirman är lite för snål för det?

Takfläktar ska finnas i dessa även om AC saknas, det har vi iaf här.

Jo, sådana fläktar har vi. De brölar hemskt vintertid, men att de skall producera värme visste jag inte. Trodde bara det var där för att sprida ut värmen från radiatorerna... På de nyare Linkarna samt de äldre OmniCity finns det luftutblås i innertaket där det blåser luft på somrarna, men på dessa äldre linkar kan jag inte hitta något sådant. Åkte med en här för en liten stund sedan, och det var väl närmare 40 grader där inne. Dessutom hade man monterat en övervakningskamera framför det öppningsbara fönstret vid min plats, så att öppna det kom ju inte på tal. Det måste vara Swebus som var så hemskt snåla när de beställde dessa vagnar en gång i tiden, och tyvärr blev de kvar när Arriva tog över trafiken. De små, trånga och obekväma stolarna gör det ju inte heller bättre när man åker på längre turer på 30-40 minuter.

reseguiden86

Även i Borås så har vissa bussar en tendens att bli som en bastu under vissa varma dagar och då är det främst MAN-bussarna jag syftar på. Kokhett och i vissa fall med låsta fönster. Då blir det kliva av och hoppas på att nästa buss är en Omnilink. DÄr har om i alla fall fönster utan lås som går att öppna..
Främst Boogiebussarna (Man) på Linje 1 i Borås har den tendensen att bli som en bastu..phuu

yngrot

Operatören köper ju bussar som uppfyller kraven som ställs av länshuvudmannen och ingen köper frivilligt A-C med tanke på vad det kostar att underhålla och även i drift .. mer bränsle går ju åt samt att A-C tar några "hästar" som i vissa bussar gör dem rätt slöa..


Låter ju underligt att de inte blir varma på vintern kanske de inte kommer upp i tillräcklig motortemp eller extra dieselvärmare är ur funktion för den behövs på alla nya bussar för att få någon värme på vintertid..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina