Huvudmeny

Ful lack!

Startat av Rickbox, 30 mars 2011, 23:01:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 31 mars 2011, 10:54:26 AM
Ibland blir jag lite förvånad. När det gäller bussar brukar det här på BS med minutös noggranhet påpekas vad som är rätt och fel.

Jag tycker nog att felen påpekas betydligt oftare än det som är rätt...

Rickbox

#16
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/32/S%C3%B6dertull_i_Norrk%C3%B6ping%2C_den_5_april_2007.JPG

Volvo B10L CNG årsmodell 2004 i Norrköping, till höger syns en Volvo B7LA av årsmodell 2004.




Bilden ersatt med länkadressen av Admin, då skribenten själv inte gjorde det.

Rickbox

Citat från: Ersa skrivet 31 mars 2011, 12:58:27 PM
Jag tycker nog att felen påpekas betydligt oftare än det som är rätt...

Förbaskade gnällspikar! >:(

Rickbox

#18
Jag har krympt bilden till 800x600, det är bara om man klickar på den som den blir större.

Måste alltså källfilen också vara av ett mindre format?

Trodde att det räckte med att krympa den när den visas upp...

Är det inte bra att ha en högupplöst källfil så att man kan kolla in detaljer om man vill?

Fredrik Mattsson

Citat från: Peter L skrivet 31 mars 2011, 11:00:25 AM
Är du säker? Enligt SBH är det en 2005:a och det finns inga senare registrerade B10LA-52 CNG. För man hade väl då övergett begreppet årsmodeller till förmån för tillverkningsår?

jag tänkte på den som inlägget började med, GA 10075, VIN: YV3R5F3256A110362 där anges som en 2006.

Rickbox

#20
Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 mars 2011, 13:43:39 PM
Du har INTE krymt bilden, det du har gjort är att du i HTML koden angett visningsstorleken, det innebär att webbläsaren laddar hem hela bilden men skalar ner den.

Du måste förminska den fysiskt.

Gör om Gör Rätt!!

Okej det har jag missat, trodde bara att man skulle göra så att den visades upp i ett korrekt format så den inte blir för stor på skärmen...

Då vet jag det! Då lär det inte bli några nya bilder på ett tag eftersom samtliga jag har laddat upp är av ganska hög upplösning, blir kanske några dassiga mobilbilder i upplösningen 640x480, är det bättre?

Tänkte att det kunde vara bra med en hög upplösning för synskadade och andra...

Jag som för tillfället endast har 384Kb/s i uppkoppling har inga problem med att ladda in bilderna, det är väl snarare ni gamlingar som får uppgradera till bredband, det kostar ju inte många kronor! Det är faktiskt år 2011 nu och inte 1997!

Peter L

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 31 mars 2011, 13:45:59 PM
jag tänkte på den som inlägget började med, GA 10075, VIN: YV3R5F3256A110362 där anges som en 2006.

Åh, ursäkta. Tolkade ditt inlägg som en replik på den blå SL-bussen men nu trillade poletten ner! :-)

Dock intressant att det finns B10L i utlandet av senare årsmodell än de i Sverige. Fortsatte man produktionen för export ett tag till?

OSkar000

Citat från: Rickbox skrivet 31 mars 2011, 13:47:44 PM
Okej det har jag missat, trodde bara att man skulle göra så att den visades upp i ett korrekt format så den inte blir för stor på skärmen...

Då vet jag det! Då lär det inte bli några nya bilder på ett tag eftersom samtliga jag har laddat upp är av ganska hög upplösning, blir kanske några dassiga mobilbilder i upplösningen 640x480, är det bättre?

Tänkte att det kunde vara bra med en hög upplösning för synskadade och andra...

Jag som för tillfället endast har 384Kb/s i uppkoppling har inga problem med att ladda in bilderna, det är väl snarare ni gamlingar som får uppgradera till bredband, det kostar ju inte många kronor! Det är faktiskt år 2011 nu och inte 1997!

Du får faktiskt ursäkta.. men bilder på uppåt 4mb hör inte hemma i något forum alls, möjligen som en länk om det finns en relevant anledning att ha en bild i hög upplösning (detaljstudier etc). I detta fallet är det dessutom ett original av ganska tveksam kvalitet vilket gör att man lika gärna kan krympa ner den till runt 800-900px bredd och komprimera ganska så hårt utan att tappa särskilt mycket detaljer.

Vad det gäller nedladdningstid så bör det ta runt 1,5-2 minuter på en relativt trött 3g-uppkoppling och även med en hyggligt snabb uppkoppling så går det långsamt.

Vad det gäller den högre varianten av kåpor över gastankarna så har den vad jag kan dra mig till minnes alltid funnits på B10LA, så från årsmodell 2001 borde det bli om det inte finns några tidigare än de som levererades till Swebus i Göteborg och sen som hamnade i Linköping. Första B10L som jag har sett med den varianten bör vara de som kom till Linköping och Norrköping under 2004.

Rickbox

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 mars 2011, 18:11:00 PM
Tagit del men ej förstått?

Reglerna alltså!

Ditt svar tyder ju också på ett totalt ointresse och bristande förmåga att hantera kritik och tillrättavisningar. 8)

Jag kan visst hantera kritik!

Men i reglerna om bilduppladning så stod det ingenting om att själva källfilen skulle vara av mindre format, bara det som visas upp...

Kanske får uppdatera regelverket en aning?

Jag har varit inne på buss-snack på flera datorer, och på samtliga går det snabbt att läsa in bilderna, det enda som möjligtvis kan vara ett problem är att om man har en långsammare dator så kan CPU:n gå i 100% en liten stund tills bilden kan visas, men det handlar högst om några sekunder... jag kan säga att på en gammal AMD från 2003 eller med 384 kb/s uppkoppling så går det hyfsat snabbt att ladda in den här tråden.

Ni som klagar måste då ha väldigt gamla datorer och modemuppkoppling!

Rickbox

Jag trodde den här tråden handlade om en säreget lackad buss i Bergen, Norge och inte en massa tjafs om hur stora källfiler ska vara?

Kanske läge att öppna en ny tråd på "ordet är fritt" där alla får en chans att säga sitt om bilder, källfiler, format och upplösning?

Möllers

#25
Håll är till ämnet istellet, tycke lacken var lite ovanligt första gången man ser en rosa på nån volvo 5000.
Kan inte skåne göra ligga dant lacka om dom lite till reklam vet uppsala gjorde det innan,sen ska vi inte snacka om Köpenhamn.






Rickbox

En ny tråd om bilder i buss-snack finns här för den som vill fortsätta diskussionen.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=43842.0

Rickbox

Citat från: Mattias Möller. skrivet 31 mars 2011, 18:38:02 PM
Håll är till ämnet istellet, tycke lacken var lite ovanligt första gången man ser en rosa på nån volvo 5000.
Kan inte skåne göra ligga dant lacka om dom lite till reklam vet uppsala gjorde det innan,sen ska vi inte snacka om Köpenhamn.







Jag tycker heltejpad reklam är helt okej så länge den inte skymmer utsikten för passagerarna på något sätt, reklam som täcker över fönster tycker jag är ful.

Det finns ett antal heltejpade bussar i Uppsala där reklamen täcker över en liten bit av fönstrena, ser inte klokt ut!

Möllers

Jag tror man kan se ut ner man sitter i ice age bussen  ??? ::)

Rickbox

Citat från: Ersa skrivet 31 mars 2011, 19:24:04 PM
Intressant att enbart du tar åt dig direkt! Själv anser jag att en gnällspik är just en sån som klagar på det mesta och överlag skriver negativa inlägg. Om du tar åt dig av den beskrivningen, samt det jag och Hans skrev om våra förra inlägg, är det ditt eget val att göra det.

Å andra sidan kan du ha rätt. Det är inte många som lyckats förolämpa två av forumets administratorer i ett enda kort inlägg. Torde vara på gränsen av ett nytt forumrekord i otrevlighet på senare år.

Jag har inte retat upp två administratörer, Lars Ödlund är en vanlig användare numera.

Att jag tar åt mig är för att jag tycker att det är skamligt när såna som är dubbelt så gamla som jag ska vara dryga och mobba nybörjare, skulle inte förvåna mig om du och din kompis N Rosenius och Uffe R har hängt ihop sen grundskolan och mobbad folk och sen när ni började jobba blir ni odrägliga översittartyper som är otrevliga mot nybörjare och såna som är nya inom branchen.

Mobbning gör mig förbannad och jag tycker det är förjävligt att inte fler blir det, det är ett sjukt samhälle vi lever i, om det fanns lite bättre lagar så skulle ni tre aldrig ha den status ni har idag, det är tack vare ett primitivt hirearkisamhälle där den starke vinner som ni över huvud taget har klarat er såhär länge...

Tror inte ni skulle klara av så många andra yrken ärligt talat, ni är nog fast inom bussbranchen livet ut, tragiskt säger jag bara! Tror inte någon av er har särskilt höga akademiska poäng...