Huvudmeny

Ful lack!

Startat av Rickbox, 30 mars 2011, 23:01:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickbox



Volvo B10L i Bergen, Norge. Kan inte påstå att det är den snyggaste lacken man sett...

Peter L

Tja, varför inte? Tyckte också den såg hemsk ut till att börja med, men det måste erkännas att bussen syns ordentligt!  ;)

Noterar också att denna B10L har samma skyddskåpa över gastankarna i taket som den nyare 8500 CNG. De B10L jag sett i Sverige har en mycket lägre kåpa. Har denna modell fler gastankar eller är de inte nermonterade i taket sompå de svenska varianterna?

Rickbox

Jag vet inte vad det är för årsmodell på den här, men de nyaste Volvo B10L har en större kåpa och har därmed inte lägre tak invändigt...

http://www.shutterstock.com/pic-63581671/stock-photo-stockholm-may-blue-volvo-b-l-articulated-bus-on-may-in-stockholm-sweden-volvo.html

Bildlänk till en Volvo B10LA CNG av årsmodell 2006 i Stockholm.

mackanz

Någon speciallack? För inte är väl hela Bergens vagnpark Rosa?

Rosa är ju rätt sött annars ;)
Bussidan: www.markuz.se/busswebben | Personlig sida: www.markuz.se


Peter L

Citat från: Rickbox skrivet 30 mars 2011, 23:18:27 PM
Jag vet inte vad det är för årsmodell på den här, men de nyaste Volvo B10L har en större kåpa och har därmed inte lägre tak invändigt...

http://www.shutterstock.com/pic-63581671/stock-photo-stockholm-may-blue-volvo-b-l-articulated-bus-on-may-in-stockholm-sweden-volvo.html

Bildlänk till en Volvo B10LA CNG av årsmodell 2006 i Stockholm.

Se där ja! Trodde modellen mer eller mindre upphörde i och med introduktionen av 8500 CNG, mer ser nu på SBH att den fanns både som kort- och ledvagn fram till 2005 (inte 2006 verkar det som). Uppenbarligen övergick man dock till samma utformning av gastankarnas placering på B10L(A) i samband med detta. Då har jag lärt mig något nytt idag, tack för svaret.

Rickbox

Kollade upp Busslink Volvon! Det är en sen 2005:a, och har därmed "2006 års" nummerskylt med X i början!

Kan även tillägga att den stora kåpan fanns redan på 2004-års modell!

Andreas91

 Jag diggar folka-skåpbilen till vänster. Svensk reg. skylt och SL-emblem, så hade kanske denna kunnat ha blivit känd som SLs minsta stombuss? :p

Fredrik Mattsson

Citat från: Rickbox skrivet 30 mars 2011, 23:18:27 PM
Jag vet inte vad det är för årsmodell på den här, men de nyaste Volvo B10L har en större kåpa och har därmed inte lägre tak invändigt...

http://www.shutterstock.com/pic-63581671/stock-photo-stockholm-may-blue-volvo-b-l-articulated-bus-on-may-in-stockholm-sweden-volvo.html

Bildlänk till en Volvo B10LA CNG av årsmodell 2006 i Stockholm.

årsmodell: 2006

Bussmicke

Citat från: Rickbox skrivet 30 mars 2011, 23:01:54 PMVolvo B10L i Bergen, Norge. Kan inte påstå att det är den snyggaste lacken man sett...

Lack? Det är bara horibelt ful reklam.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fikman

Kan det inte vara så enkelt när det gäller höjden på gaskåpan att SL krävde viss max höjd på bussen så den kommer fram överallt ?
Sen när det gäller färgen på bussen så tycker jag att det är en dålig kopia av orginalets fina rosa färg, eller som dom skjälva säger har man en gång sett en rosa buss så glömmer man det alldrig. ;D

Hans Fredriksson

Kan en lack vara ful?
Ibland blir jag lite förvånad. När det gäller bussar brukar det här på BS med minutös noggranhet påpekas vad som är rätt och fel.
Färg är en kemisk blandning som delas upp i oljefärg lackfärg, syntetfärg m fl och den kemiska blandningen kan väl inte var ful om man nu inte är en kemist.
Om det är fult är det väl kulören man menar och inte färgen.

Peter L

Citat från: Rickbox skrivet 30 mars 2011, 23:36:45 PM
Kollade upp Busslink Volvon! Det är en sen 2005:a, och har därmed "2006 års" nummerskylt med X i början!

Kan även tillägga att den stora kåpan fanns redan på 2004-års modell!

Jo, jag såg kåpan även på en 2004:a på SBH, en av Veolias Östgötar... :-) Misstänker att den kom i samband med lanseringen av 8500 CNG, var det 2003?

Peter L

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 31 mars 2011, 00:56:23 AM
årsmodell: 2006

Är du säker? Enligt SBH är det en 2005:a och det finns inga senare registrerade B10LA-52 CNG. För man hade väl då övergett begreppet årsmodeller till förmån för tillverkningsår?

Peter L

Citat från: Fikman skrivet 31 mars 2011, 08:31:26 AM
Kan det inte vara så enkelt när det gäller höjden på gaskåpan att SL krävde viss max höjd på bussen så den kommer fram överallt ?

Fast i detta fallet har gaskåpan blivit högre med åren. De första B10L som kom hade alltså gastankarna nedsänkta i taket vilket gjorde bussen lägre invändigt. Vid en senare tidpunkt har alltså tankarna flyttats upp ovanpå taket. Så detta har ingenting med krav från SL på max höjd att göra.