Huvudmeny

Flygbuss i brand

Startat av Christer K, 17 februari 2011, 08:52:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Möllers

Ser så ut vara en MAN av 67 serien.

virtual1

Citat från: Mattias Möller. skrivet 17 februari 2011, 08:56:24 AM
Ser så ut vara en MAN av 67 serien.

Borde vara det, men kan väl i teorin vart en i 61xx-serien med...

Tonniiie

Citat från: virtual1 skrivet 17 februari 2011, 09:57:03 AM
Borde vara det, men kan väl i teorin vart en i 61xx-serien med...

TROR 6179  :( R.I.P<3

Knut

6782 tilhører idag historien.
Enligt TL

R.I.P
:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Evert

Brand i motorrummet borde släckts av brandsprinkler. DAFO eller Fogmaster? Nån som vet? Eller skippar Swebus att montera och står för brandförsäkringen själva?

Ersa

#6
Det officiella pressmeddelandet:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/swebus/pressrelease/view/inga-skadade-vid-bussbrand-naera-hummelsta-paa-e18-582446

"Passagerarna på bussen kommer att ersättas för skador som branden orsakade. Men varför bussen började brinna vet ännu inte Swebus. Presschefen Ingvar Ryggesjö svarar på VLTs frågor"
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.1106866-swebus-alla-ska-ersattas

"Brandorsaken ännu okänd. Det blir polisen i Uppland som tar ansvar för utredning av branden".
http://vlt.se/nyheter/1.1106088-brandorsaken-annu-okand

Den lite märkliga rubriksättningen "Dörren gick inte att öppna" är ren lögn enligt en kommentaren under klippet. Att de var tvungna att vrida i nödventilen att få upp framdörren är ju vanlig procedur, och är väl inget man behöver skapa krigsrubriker för? Men det blir kanske lätt så då få resenärer och journalister vet vad en nödventil på en bussdörr är för något?
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.1106443-tv-dorren-gick-inte-att-oppna

Ersa

Citat från: Evert skrivet 17 februari 2011, 11:03:19 AM
Brand i motorrummet borde släckts av brandsprinkler. DAFO eller Fogmaster? Nån som vet? Eller skippar Swebus att montera och står för brandförsäkringen själva?

Solaris-ledvagnen som brann upp på lika kort tid i Umeå hade fullt fungerande brandsprinkler som aktiverades, men om t.ex ett dieselläckage sker är det inte alltid som brandsläckaren orkar med den kraftiga branden.

Jacob

#8
alltid tråkigt när bussar brinner upp, men tur att det "bara" var en buss som brann och inga människoliv.
Tur i oturen med andra ord.
Kommer denna att ersättas?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

admin

Ett antal inlägg av chattkaraktär angående andra bussmodeller har rensats bort.
Försök att hålla er till ämnet, tack.

yngrot

Alltid otrevligt med bränder på buss . Tyvärr förekommer det att ungdomar eldar på baksidan av stolsryggen..  de måste ju vara milt sagt utan tankeverksamhet..

Är denna busstyp utrustat med dieselvärmare?? Det utrymmet har väl inte brandsläckare?? 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Knut

Citat från: yngrot skrivet 18 februari 2011, 10:40:36 AM
Alltid otrevligt med bränder på buss . Tyvärr förekommer det att ungdomar eldar på baksidan av stolsryggen..  de måste ju vara milt sagt utan tankeverksamhet..

Är denna busstyp utrustat med dieselvärmare?? Det utrymmet har väl inte brandsläckare?? 
Denne har dieselvärmare ja.
Tror faktisk at alle Swebus har slikt, selv om de ikke alltid virker som de borde
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Niclas Rosenius



     Dessa bussar i 67xx-serien har Fogmaker släckare monterade.

     //Niclas

Jan

Citat från: Jacob Almgren skrivet 17 februari 2011, 20:57:47 PM
alltid tråkigt när bussar brinner upp, men tur att det "bara" var en buss som brann och inga människoliv.
Tur i oturen med andra ord.
Kommer denna att ersättas?

//Jacob

De 4 i 56 serien 5604-05, 5608-09 är på väg ut men någon blir troligtvis kvar lite extra. Nackdelen med dessa är att de inte kan gå i miljözonerna längre.
I branschen 37 år

Knut

Citat från: Jan skrivet 19 februari 2011, 23:25:39 PM
De 4 i 56 serien 5604-05, 5608-09 är på väg ut men någon blir troligtvis kvar lite extra. Nackdelen med dessa är att de inte kan gå i miljözonerna längre.
Får ta tilbake 6013 da.
Mener at det er merkelig at Swebus ikke har noen reserve vogner. Greit nok at 2-3 vogner ekstra koster endel penger på et år. Men hva koster det å sette bort trafikken til f.eks Nordia. Og kanskje man kunne holde unna vedlikeholdet på resten av vognparken om man kan la de komme til doktoren ved behov.
Har ikke kontroll på hvor mange av 68xx og 00xx som går med klimastyringsproblemer. Og hvor lenge 6335 har kjørt med større luftlekkasjer. den vogna mister jo lufta på svært korttid.
Men blir jo ikke reparert
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge