Huvudmeny

Dagens rumpa

Startat av Mikael Ringmarck, 27 december 2010, 20:22:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 28 december 2010, 15:04:08 PM
Men ni kunde ju ha skyltat nåt roligare. Firmanamnet, Utbildning eller varför inte Linjemätning? ;)

Exakt, det där ser lite amatörmässigt ut
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gabi94

Undrar hur den kunde åka så långt med etanol, dom ddricker väl mycket?

Mikael Ringmarck

Citat från: robbanswe skrivet 28 december 2010, 15:20:48 PM
Fint klistrade dekaler.. 8)

Det är klart - det är ju ett proffs som gjort det  ;)

Camilla

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 december 2010, 11:16:09 AM
När det är kallare än cirka 7 minusgrader hjälper inte saltet mot halkan. Eftersom vi har haft en sådan lång köldperiod nu där temperaturen så gott som aldrig gått över detta så börjar vägarna alltmer att anta detta utseende. Och visst är det skönt att kunna köra bilen några mil utan att den blir alldeles nedstänkt av saltmodd.

Mycket fin bild och den lär bli unik eftersom den visar just en osaltad väg i SL-området. Lite mildare vintrar (sådana som vi brukar ha) lär sådana bli svårare att hitta.



Jag vet också att saltet inte biter när det blir kallare än 7 minusgrader men det har varit mildare än minus 7 grader i veckan men vägverket har inte varit ute och saltat.

Dom så på radion här om dagen att vägsaltet är på väg att ta slut i sverige på grund av den kalla och snöiga vintern i europa

Susanne

Citat från: Camilla skrivet 28 december 2010, 21:52:45 PM

Jag vet också att saltet inte biter när det blir kallare än 7 minusgrader men det har varit mildare än minus 7 grader i veckan men vägverket har inte varit ute och saltat.

Dom så på radion här om dagen att vägsaltet är på väg att ta slut i sverige på grund av den kalla och snöiga vintern i europa

Jag kanske har fel men är det inte så att det behöver vara mindre än -7 grader på vägytan för att saltet ska bita? Även om det nu senaste veckan varit under 7 grader i luften så är nog vägýtan bra mycket kallare än det.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Susanne skrivet 28 december 2010, 22:03:28 PM
Jag kanske har fel men är det inte så att det behöver vara mindre än -7 grader på vägytan för att saltet ska bita? Även om det nu senaste veckan varit under 7 grader i luften så är nog vägýtan bra mycket kallare än det.

Jovisst, det är temperaturen vid vägytan som räknas. Sedan står man naturligtvis inte beredd att salta även om temperaturen mer tillfälligt råkar gå något över sju minusgrader heller.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 december 2010, 22:06:03 PM
Jovisst, det är temperaturen vid vägytan som räknas. Sedan står man naturligtvis inte beredd att salta även om temperaturen mer tillfälligt råkar gå något över sju minusgrader heller.

Man bör nog dessutom vara lite försiktig med att salta i det läget. Annars kan det gå som på Fristadvägen i Borås för några veckor sedan när det en kväll blev tillfälligt varmare än -7 grader, saltbilarna saltade och morgonen efter blev det mycket kallare igen. Saltsörjan frös och på det kom det lite lagom med nysnö och vad blev resultatet? Var det 12 lastbilar som satt fast i backarna från Knalleland till Sjöbo Torg?

Jag ska naturligtvis inte tvärsäkert säga att det skulle blivit annorlunda utan saltsvängen kvällen före, men den gjorde nog inte läget bättre i alla fall. Trafikverkets del av vägen saltades inte den kvällen, det var bara den delen som Borås Stad sköter som saltades och det var också den sistnämnda sträckan som helt klart blev sämst.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

Citat från: Gabi94 skrivet 28 december 2010, 20:35:12 PM
Undrar hur den kunde åka så långt med etanol, dom ddricker väl mycket?

Visst drar en etanolbuss mer än en dieselbuss, men en liten vända på bara 10 mil är det väl inte så konstigt att de klarar? En etanolbuss i vanlig tätortslinjetrafik i t.ex Stockholms innerstad avverkar väl en betydligt längre sträcka ett omlopp under en vanlig arbetsdag?

Camilla

Jag tar tilbaka allt vad jag skrev om vägsalt och tempraturer för ni har säkert rätt att saltet inte biter efter som det är kallare än minus sju i vägbanan fast termometern visar -5 ute

Mikael Ringmarck

Citat från: Ersa skrivet 29 december 2010, 00:46:45 AM
Visst drar en etanolbuss mer än en dieselbuss, men en liten vända på bara 10 mil är det väl inte så konstigt att de klarar? En etanolbuss i vanlig tätortslinjetrafik i t.ex Stockholms innerstad avverkar väl en betydligt längre sträcka ett omlopp under en vanlig arbetsdag?

I värsta fall drar de runt 8-9 liter milen och tankarna är enligt Transportstyrelsen på 500 liter (jag visste att de var stora men inte så stora  ::)) så över 50 mil bör de klara av utan att tankas. Dock får man tydligen inte köra soppatorsk med (dessa?) etanolbussar för då måste spridarna bytas = dyrt  :-\

Gabi94

Södertäljes etanolbussar rymmer 400 liter och det är samma buss.

Mikael Ringmarck

Citat från: Gabi94 skrivet 29 december 2010, 10:59:55 AM
Södertäljes etanolbussar rymmer 400 liter och det är samma buss.

Då är det säkert 400-literstankar i Brommas med. 500 liter låter väl mycket.

Omnilasse

Citat från: Mrbuss skrivet 29 december 2010, 14:58:59 PM
Då är det säkert 400-literstankar i Brommas med. 500 liter låter väl mycket.
Inte säkert, det står definierat att Bromma bussarna har tankrymd 2X150 + 2X100 DM3, medan Södertäljeboggierna har 2*200. Möjligen kanske att Södertäljevagnarna har AC, eller så är det annan teknik som ligger i vägen och hindrar. Bussar är dock inte så standardiserade som man skulle kunna tro när det gäller sådant - även om det är samma huvudmodell på vagnen. Kan ju helt enkelt varit så att man specificerat olika. Bussar drar ju extremt mycket i tätortstrafik och särskilt etanol, så möjligen har man speciferat lite högre tankkapacitet. Kommer man upp i 9 liter milen, och omloppet är ute i i 22 timmar, så ligger man ju kanske t.o.m över 500-litersgränsen (om man kör 25 km i timmen - vilket ju är långt ifrån otroligt att man hinner).

Leo

Citat från: Gabi94 skrivet 29 december 2010, 10:59:55 AM
Södertäljes etanolbussar rymmer 400 liter och det är samma buss.

Samma buss kan det nog inte vara...  ;)

Hur länge skall Södertälje och Tyresö tanka deras bussar i Botkyrka?

MrX

Citat från: Leo skrivet 29 december 2010, 16:16:26 PM
Samma buss kan det nog inte vara...  ;)

Hur länge skall Södertälje och Tyresö tanka deras bussar i Botkyrka?

Alldeles för länge verkar det som. Tankanläggningen är i det närmaste färdig i Tyresö nu, tror bara det är finjusteringar kvar. Att fler bussar ännu inte kommit trafik i Tyresö beror till stor del på att vi saknat tankmöjligheter. SL tänkte verkligen till när de planerade etanoldrift i Tyresö, tankanläggningen bör ha lägst prioritet verkar det som ;)