Biogasbussar tagna ur trafik [SL]

Startat av Fredde, 30 november 2010, 10:09:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Citat från: forthemoment skrivet 30 november 2010, 20:11:12 PM
De Solaris som jag kört här i Gbg, vissa av dom när du släpper gasen så skenar dom iväg (gasar av sig själv) under två tre sekunder. Det har vi påtalat men dom bara säger att det är omöjligt!! Jag hoppas dom skrotar dom eller verkligen bygger om dom!! Har aldrig kört värre bussar. Jämför återigen med när jag körde Volvo ledbuss hela passet häromdan, gick av passet efter 10 timmar utan att ha ont någonstans. Solaris har man ont ifrån redan efter en timme!!

Solaris kommer få problem i gbg i vinter med en massa saker!! Redan nu uppmanar TL att man får inte stänga av motorn på ändhållplatserna när det är kallt för Startsystemet klarar inte av det eller vad det nu va dom sa. 18 minuters tomgång i Kallebäck t.ex. roligt!!

Jag hoppas dom hittar felet som nu är i Sthlm!! Man blir mer och mer orolig för varje dag när det gäller Solaris!!

Tråkigt att höra... Ur passagerarsynpunkt så gillar jag dom (med visst förbehåll för slö gång), och dom har ett gott "morr" från motorn.  :)

IntresseTrafik

Citat från: forthemoment skrivet 30 november 2010, 20:11:12 PM
De Solaris som jag kört här i Gbg, vissa av dom när du släpper gasen så skenar dom iväg (gasar av sig själv) under två tre sekunder.

Detta är ett problem som verkar vara ganska vanligt oavsett tillverkare. Har upplevt det både på Volvo och MAN. Händer oftast i samband med att motorn går ojämt på tomgång

Johan B

Citat från: Krille skrivet 30 november 2010, 15:55:28 PM
Märkligt att Solarisbussarna är i princip obrukbara i Stockholm & Göteborg, medans de verkar fungera betydligt bättre på andra håll. Tycker det gnälls i överkant...

/K

Gnället fån Göteborgshållet beror till viss del på att bussarna är felspecade vilket inte kan lastas Solaris, även om de är dem som får klä skott när missnöjet jäser.

buskörare

Citat från: M skrivet 30 november 2010, 19:30:36 PM
Antar att det sitter en IVECO Cursor 8 i Busslinks Solaris. Cummins/Westport är väl aningen stabilare.

/M

Stämmer. Det finns en anledning till att det bara är våra och enligt uppgift 5 till som har Iveco-motor.

forthemoment

Citat från: Johan B skrivet 30 november 2010, 22:05:30 PM
Gnället fån Göteborgshållet beror till viss del på att bussarna är felspecade vilket inte kan lastas Solaris, även om de är dem som får klä skott när missnöjet jäser.

Hur är dom felspecade?
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 30 november 2010, 13:15:44 PM
Tar följetången Solaris aldrig slut?

Snarare följetongen "märkligt specade bussar". När ska de svenska operatörerna tänka till och speca lite mer noggrannare, och kanske ta upp en provbuss som förare och fackförbund får bekanta sig med i trafik i några månader innan resten beställs? Det är ju ändå dyra saker som ska hålla i 13-15 år framåt i tiden. Gör man bara rätt från början sparar man en hiskeligt stor summa pengar.

Detta gäller inte bara Keolis i Stockholm och Veolia i Göteborg, utan även flera andra större företag. Även om de båda nämnda uppmärksammats mest i detta forum.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 01 december 2010, 01:22:52 AM
Snarare följetongen "märkligt specade bussar". När ska de svenska operatörerna tänka till och speca lite mer noggrannare, och kanske ta upp en provbuss som förare och fackförbund får bekanta sig med i trafik i några månader innan resten beställs? Det är ju ändå dyra saker som ska hålla i 13-15 år framåt i tiden. Gör man bara rätt från början sparar man en hiskeligt stor summa pengar.

Detta gäller inte bara Keolis i Stockholm och Veolia i Göteborg, utan även flera andra större företag. Även om de båda nämnda uppmärksammats mest i detta forum.

De största problemen med våra och som gjort att vi gått från ett av dom "tursäkraste" områdena till ett av dom med mest ställda turer är ju inget som har med specningen eller förarna att göra.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 01 december 2010, 12:06:48 PM
De största problemen med våra och som gjort att vi gått från ett av dom "tursäkraste" områdena till ett av dom med mest ställda turer är ju inget som har med specningen eller förarna att göra.

Inte? Med rätt pedaler och rätt motorer från första början hade väl era bussar varit mer driftsäkra än vad de varit hittills? Å andra sidan är ju biogas alltid biogas, vilket aldrig är lika driftsäkert som diesel. Igår kväll hade man rätt stora bekymmer i Örebro med flera MAN-bussar som inte alls ville starta.

Niclas Rosenius

Citat från: Ersa skrivet 01 december 2010, 12:24:27 PM
Inte? Med rätt pedaler och rätt motorer från första början hade väl era bussar varit mer driftsäkra än vad de varit hittills? Å andra sidan är ju biogas alltid biogas, vilket aldrig är lika driftsäkert som diesel. Igår kväll hade man rätt stora bekymmer i Örebro med flera MAN-bussar som inte alls ville starta.

    Du får vad du betalar för.

    Sedan beror det mycket på gaskvalitén hur motorerna går.

    Visst har vi problem med våra gasbussar också men mest med dom gamla. Blev några vagnbyten igår kväll pga gasbrist, kan vara det kalla vädret som gör att gasen "krymper" så man inte får i lika mycket i tankarna enligt trafikledaren.

    //Niclas

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 01 december 2010, 12:24:27 PM
Inte? Med rätt pedaler och rätt motorer från första början hade väl era bussar varit mer driftsäkra än vad de varit hittills? Å andra sidan är ju biogas alltid biogas, vilket aldrig är lika driftsäkert som diesel. Igår kväll hade man rätt stora bekymmer i Örebro med flera MAN-bussar som inte alls ville starta.

Hade dom kunnat välja andra motorer? Vad jag har hört var det Iveco som gällde då. Som jag skev tidigare så är det inte förarmiljön som ställt till det, utan motorn och dörrarna.

buskörare

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 01 december 2010, 12:30:46 PM
    Du får vad du betalar för.

    Sedan beror det mycket på gaskvalitén hur motorerna går.

    Visst har vi problem med våra gasbussar också men mest med dom gamla. Blev några vagnbyten igår kväll pga gasbrist, kan vara det kalla vädret som gör att gasen "krymper" så man inte får i lika mycket i tankarna enligt trafikledaren.

    //Niclas

Gasen ska vara jättebra enligt tester.

Niclas Rosenius

Citat från: buskörare skrivet 01 december 2010, 12:34:44 PM
Gasen ska vara jättebra enligt tester.

    Men hur tankar ni?

    Snabb tankning eller långsam?

    Det kan skillja en del hur mycket partiklar som inte fångas upp i filterna vid tankningen.

    //Niclas

buskörare

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 01 december 2010, 12:40:13 PM
    Men hur tankar ni?

    Snabb tankning eller långsam?

    Det kan skillja en del hur mycket partiklar som inte fångas upp i filterna vid tankningen.

    //Niclas

Långsam vanligtvis. Vet inte hur ofta dom tankar snabbt, men inte så ofta skulle jag tro.

Johan B

Citat från: forthemoment skrivet 01 december 2010, 01:16:26 AM
Hur är dom felspecade?

Felspecade var kanske fel ord. Snålspecade hade kanske passat bättre. Att styrningen är för tung, att de skenar mm är ju direkta fel från tillverkaren. Att automatlådorna var konstigt programmerade (det har man väl jobbat på, tycker vissa går bättre nu) vet jag inte vem av Veolia eller Solaris man ska beskylla för. Sedan är det ju de faktorerna som är relaterade till hur Veolia specat och som skapar irritation som att retarden ej är avstängningsbar, pedalerna är oergonomiska, avsaknaden av knappar att kringå dörrautomatiken med, kassa passagerarstolar etc.