Biogasbussar tagna ur trafik [SL]

Startat av Fredde, 30 november 2010, 10:09:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Samtliga biogasbussar på Lidingö har tagits ur trafik efter en incidens igår kväll då gasen hakade upp sig på en av bussarna vid Ropsten.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4212362


Bussmicke

Tar följetången Solaris aldrig slut?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

#2
Citat från: Bussmicke skrivet 30 november 2010, 13:15:44 PM
Tar följetången Solaris aldrig slut?

Verkar inte så  ::)
Undrar hur länge vi och resenärerna ska behöva stå ut.

Martin Maltkvist

Citat från: buskörare skrivet 30 november 2010, 13:19:51 PM
Verkar inte så  ::)
Undrar hur länge vi och resenärerna ska behöva stå ut.
En enkelbiljett till Hölö eller Polen har dessa bussar gjort sig förtjänta av.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Krille

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 30 november 2010, 14:57:47 PM
En enkelbiljett till Hölö eller Polen har dessa bussar gjort sig förtjänta av.

Märkligt att Solarisbussarna är i princip obrukbara i Stockholm & Göteborg, medans de verkar fungera betydligt bättre på andra håll. Tycker det gnälls i överkant...

/K

Bingoberra

Blev lite besviken när jag såg att det stod SL, hoppades på JLT...  :P

homer

Det enda som Solaris kan göra nu för att rädda de lilla anseende man har kvar är väl att ta tillbaka bussarna och ge busslink helt nya

buskörare

Citat från: Krille skrivet 30 november 2010, 15:55:28 PM
Märkligt att Solarisbussarna är i princip obrukbara i Stockholm & Göteborg, medans de verkar fungera betydligt bättre på andra håll. Tycker det gnälls i överkant...

/K

Gnälls i överkant på vadå? Att en buss skenar? Att flera bussar slår i dörrbromsen i 30-50 km/h? Vi har en annan motor i våra än dom andra har. Vilket är en orsak till vissa problem vi har.

Bussmicke

Citat från: Krille skrivet 30 november 2010, 15:55:28 PM
Märkligt att Solarisbussarna är i princip obrukbara i Stockholm & Göteborg, medans de verkar fungera betydligt bättre på andra håll. Tycker det gnälls i överkant...

/K

Medhåll
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

M

Citat från: buskörare skrivet 30 november 2010, 19:08:10 PM
Gnälls i överkant på vadå? Att en buss skenar? Att flera bussar slår i dörrbromsen i 30-50 km/h? Vi har en annan motor i våra än dom andra har. Vilket är en orsak till vissa problem vi har.
Antar att det sitter en IVECO Cursor 8 i Busslinks Solaris. Cummins/Westport är väl aningen stabilare.

/M

jocke

Eller så får busslink inse att dom gjort bort sig om dom inte får dom o fungera tillfredsställande, och helt enkelt köpa lite annat nytt :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Andreas91

Det kanske skulle vara bra med MAN till Lidingö ändå, som det väl i allra första början var tänkt. Resten av 74XX-serien (efter Omnicitybussarna) skulle väl kunna täckas upp, om så inte redan har gjorts förstås. MAN-vagnarna verkar, av vad jag har sett och kännt vid åkturer, att de fungerar bra, jämfört med Sol(ar)is-bussarna... ::) :P

M

Citat från: Andreas91 skrivet 30 november 2010, 19:43:13 PM
Det kanske skulle vara bra med MAN till Lidingö ändå, som det väl i allra första början var tänkt. Resten av 74XX-serien (efter Omnicitybussarna) skulle väl kunna täckas upp, om så inte redan har gjorts förstås. MAN-vagnarna verkar, av vad jag har sett och kännt vid åkturer, att de fungerar bra, jämfört med Sol(ar)is-bussarna... ::) :P

MAN gasbussar tillhör ju definitiv inte dom stabila.

/M

Cero

Citat från: Fredde_J skrivet 30 november 2010, 10:09:54 AM
Samtliga biogasbussar på Lidingö har tagits ur trafik efter en incidens igår kväll då gasen hakade upp sig på en av bussarna vid Ropsten.


Finns det någon mer korrekt förklaring till vad som faktiskt hänt? Gas kan knappast haka upp sig. Däremot kan någon elektronik och/eller mekanik som styr gasen haka upp sig. Måste ju ha varit något allvarligt eftersom hela flottan tagits ur drift.

forthemoment

De Solaris som jag kört här i Gbg, vissa av dom när du släpper gasen så skenar dom iväg (gasar av sig själv) under två tre sekunder. Det har vi påtalat men dom bara säger att det är omöjligt!! Jag hoppas dom skrotar dom eller verkligen bygger om dom!! Har aldrig kört värre bussar. Jämför återigen med när jag körde Volvo ledbuss hela passet häromdan, gick av passet efter 10 timmar utan att ha ont någonstans. Solaris har man ont ifrån redan efter en timme!!

Solaris kommer få problem i gbg i vinter med en massa saker!! Redan nu uppmanar TL att man får inte stänga av motorn på ändhållplatserna när det är kallt för Startsystemet klarar inte av det eller vad det nu va dom sa. 18 minuters tomgång i Kallebäck t.ex. roligt!!

Jag hoppas dom hittar felet som nu är i Sthlm!! Man blir mer och mer orolig för varje dag när det gäller Solaris!!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal