50 new van Hools/Scania for Sweden

Startat av Marcel van der Geugten, 10 oktober 2010, 10:31:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Citat från: j-a skrivet 10 oktober 2010, 18:51:02 PM
Trevligt att se lite nya vanhool igen,hör ju inte till vanligheterna längre.Men är det bara dubbeldäckare som köps i sverige nu?Kanske man kan börja hoppas på vanhool hos swebus/Nobina igen också :)

Nej, Busspoolen i Västerbotten har några Vanholl som ledbussar mellan Vännäs - Umeå (Sjöströms Bussar), Umeå - Holmsund (Vilhelmina Taxi) och Sävar - Umeå (Abramssons Buss).

j-a

Citat från: RoggaBoy skrivet 10 oktober 2010, 18:53:35 PM
Nej, Busspoolen i Västerbotten har några Vanholl som ledbussar mellan Vännäs - Umeå (Sjöströms Bussar), Umeå - Holmsund (Vilhelmina Taxi) och Sävar - Umeå (Abramssons Buss).
Ja just ja dom hade jag glömt,även FAC har ju några,men vanliga boggivanhooler typ Swebuss 43xx vagnar kan jag inte påminna mig att jag sett några nya på många år,möjligen någon importare,hoppas det blir ändring på det nu när dom verkar ha fått in en fot i sverige igen ;).Ligger vanhoolerna fortfarande högre i inköpspris än liknande karosser,var väl så tidigare iallafall?

AO

Citat från: Jacob Almgren skrivet 10 oktober 2010, 14:50:17 PM
Jo  men det känns som att den bara är ivägen.. Men den kanske inte alls är det.

//Jacob

Jag tror du ser den som en synvilla, att den går hela vägen mellan sätena och dörren. Men i själva verket så är det en stolpe som står rakt upp bakom sätet.

Jacob med C

Citat från: RoggaBoy skrivet 10 oktober 2010, 18:53:35 PM
Nej, Busspoolen i Västerbotten har några Vanholl som ledbussar mellan Vännäs - Umeå (Sjöströms Bussar), Umeå - Holmsund (Vilhelmina Taxi) och Sävar - Umeå (Abramssons Buss).
Norrbotten finns väl också minst en Van Hool.

Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Jan

I dom 50 som är beställda till Sverige kommer Veolia även ha några i godsutförande till linje 12, 20 och 21 i Norra Sverige.
I branschen 37 år


Rob

Ja, golvet behövs lite städning ::)
men hur är det med höjden då, 4,22 om ser det rätt
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p67596305.html

Undrar hur de får fram bussarna till Sverige, med båten kanske direkt från Belgien till GTB?
Men sen här i Sverige, framförallt inne i en stan kan det blir problem.... tror jag nog ???

//Rob

yngrot

Fri höjd är ju 4.5m  och de kör ju på ställen där de kommer fram i städer.. Sen kan man ju undra hur länge gardiner på bakdörren finns kvar  risken är väl att de hamnar utanför ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

New_options

Vad blir bränsleförbrukningen på de där? Det är ett rejält vindfång och helt lodrät front

Rob

CitatFri höjd är ju 4.5m

Det vet jag, men ändå skulle jag känner mig lite obehagligt. Med lastbilar som är 4,5mtr kommer man inte så snabbt mitt i stan, iaf inte jag.
Sen är de ju bunden på samma sträcka. Och hur blir när bussen ska bytes in? Jag tror det är bara Sverige och England som har frihöjd från 4,5mtr, det påverka priset kan jag tänka mig.

CitatVad blir bränsleförbrukningen på de där?

Med en Daf 510 hk då går det ju rätt så bra. Vikt motsvarande HK, då är det ju lite överdimensionerat...

http://www.vanhool.be/Home%20EN/coaches%20%26%20buses/coaches/T9%20range%20Europe/td927astromegaEN.html

Men i denna bussar har de ju monterat en Scania motor tydligen. 730 V8?? ;D ;D ;D ;D ;)

//Rob




Ersa

Citat från: AO skrivet 11 oktober 2010, 01:01:51 AM
Jag tror du ser den som en synvilla, att den går hela vägen mellan sätena och dörren. Men i själva verket så är det en stolpe som står rakt upp bakom sätet.

Jag tror du har helt rätt. Översta delen på den är nog främst till för att kunna montera kortläsare på.

KG


Johan B

Citat från: KG skrivet 11 oktober 2010, 19:00:07 PM
Är väl nya Opticruisen i dom?

Jodå, om man följer länken så finns förarplatsbilder och där syns växelväljaren för Opticruise. Man får väl hoppas att det åtminstone är 440-motorn så att de har lite ork i backarna mellan Göteborg och Borås även med fullast.

KG

Citat från: Johan B skrivet 11 oktober 2010, 20:19:13 PM
Jodå, om man följer länken så finns förarplatsbilder och där syns växelväljaren för Opticruise. Man får väl hoppas att det åtminstone är 440-motorn så att de har lite ork i backarna mellan Göteborg och Borås även med fullast.

Är faktiskt inte en garanti för optin, men jag tror det är så ändå. Allison kan styras med optispaken i Scanialastbilar.

New_options

hm... är jag för trött ikväll eller?

Kika på den numera berömda bilden med pinnen (för kortläsare?). Bakom den är en dörr och sedan trappan upp - men om ni då kikar på bilden från övervåningen ser trappan ut att vara ungefär mitt på bussen. Så då är frågan... Vad finns bakom trappan och väggen på "plan 1"?