Hennan i september 1967

Startat av Staffan Sävenfjord, 13 september 2007, 20:30:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det är den 8 september 1967 och Sverige har några dagar tidigare övergått till att köra högertrafik. Vid Hennans station i Hälsingland råder lugnet, men första tåget från Ljusdal har just stannat och de anslutande SJ-bussarna till Delsbo och Sveg står framkörda. Den gula bussen skall köra jobbarna till Hennans sågverk.
Postföreståndarinnan har redan kommit och förbereder just att ta emot dagens första postsäckar, som kommer med tåget från Ljusdal. Hennes blå Amazon står parkerad framför stationshuset. Det har regnat under natten men solen tycks vara på väg att förgylla dagen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Gustafsson

Nu blir jag misstänksam...
Antingen har du en j-ligt bra scanner, eller också är det något lurt.
Bilden ser alldeles för ny ut...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ersa

Nu börjar Staffan igen  ;)
Bilden lär vara tagen i Gävle omkring 2006-09-09 och Järnvägen har nyss fyllt 150 år gissar jag.

Lars-Erik Eriksson

Mycket fin berättelse och bild! Fotot är nog iallafall taget på Tåg 07!

Staffan Sävenfjord

Ja, inte gick det att lura er inte. Bilden har nu försetts med rätt bildtext. Någon som kan identifiera bussarna på bilden och kanske också Amazonen? Det är faktiskt inte så svårt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Broman

Bilen tillhör väl han-som-har-hann-öm-et, dvs signaturen HP.
Bussarna får jag däremot lämna pass på.

Jonas Gustafsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2007, 22:13:49 PM
Ja, inte gick det att lura er inte. Bilden har nu försetts med rätt bildtext. Någon som kan identifiera bussarna på bilden och kanske också Amazonen? Det är faktiskt inte så svårt.


Drämmer till med en gissning att SKV:n längst bort är fd SJ 0001.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Christian Ljunggren

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 13 september 2007, 23:31:33 PM
Drämmer till med en gissning att SKV:n längst bort är fd SJ 0001.
//Jonas G


Fr v SJ 0408 (ScV BF7659/SKV, -66), SJ 2027 (gamla serien) (ScV BF63/H&S, -52), SJ 0616 (ScV BF7659/H&S, -66).
0408 och 0616 tillhör Magnus Knutsson i Jönköping och 2027 tillhör Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.

Mvh

Christian

Staffan Sävenfjord

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 14 september 2007, 01:10:58 AM

Fr v SJ 0408 (ScV BF7659/SKV, -66), SJ 2027 (gamla serien) (ScV BF63/H&S, -52), SJ 0616 (ScV BF7659/H&S, -66).
0408 och 0616 tillhör Magnus Knutsson i Jönköping och 2027 tillhör Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.

Mvh

Christian

Det är förstås riktiga svar - inte så konstigt eftersom du var med och körde bussarna. Jag vet inte om du fick tillfälle att köra 2027. Det vore i så fall kul att ta del av dina erfarenheter.
Amazonen tillhör - som Ulf Broman svarat - mycket riktigt arrangemangsgeneralen Henrik Reuterdahl. Ja, i år stod han "bara" för trafikbiten. Till skillnad från förra året fungerade museitågstrafiken i det närmaste oklanderligt. Det gällde också museibusstrafiken, men den fungerade också förra året och den var av liten omfattning i år.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christian Ljunggren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 september 2007, 08:01:29 AM
Det är förstås riktiga svar - inte så konstigt eftersom du var med och körde bussarna. Jag vet inte om du fick tillfälle att köra 2027. Det vore i så fall kul att ta del av dina erfarenheter.
Amazonen tillhör - som Ulf Broman svarat - mycket riktigt arrangemangsgeneralen Henrik Reuterdahl. Ja, i år stod han "bara" för trafikbiten. Till skillnad från förra året fungerade museitågstrafiken i det närmaste oklanderligt. Det gällde också museibusstrafiken, men den fungerade också förra året och den var av liten omfattning i år.



Hej!

Jodå, jag fick ett tillfälle att köra 2027. Förutom ovanan med att köra högerstyrt, så var jag nöjd med turen.
Förvisso har jag kört högerstyrt och utan styrservo tidigare, men här hade man ju överhängen att ta hänsyn till
också. Det är ju bra att även min generation får känna på dessa klenoder ibland, annars blir det ju svårt med
förare till dessa på längre sikt.

Mvh

Christian

Jonas Sandqvist

Trevlig att läsa allt det här men någon bild kan jag inte se  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 14 september 2007, 13:16:56 PM
Trevlig att läsa allt det här men någon bild kan jag inte se  ???

Nä, som jag skrev i ett annat inlägg så har jag problem med servern för tillfället. Så ingen av mina bilder syns.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 september 2007, 22:50:13 PM
Ja det börjar ju redan nu saknas förare även till vanliga manuellt växlade klenoder, och tala inte bara om de med osynkad låda, hur många kan hantera en sådan låda idag, och hur många har kört en sådan av de yngre?

//Lars

Jag tror inte det blir något problem med att hitta förare till dessa museibussar i framtiden. Det finns yngre som vill lära sig. Fast det räcker förstås inte med ett D-körkort - inte ens med manuell låda - för att utan vidare utbildning kunna köra en sådan här buss.
För något decennium sedan trodde alla att det inte skulle finnas någon som skulle kunna köra ånglok i dag. Då hade de sista som körde ånglok i aktiv tjänst hunnit bli för gamla. Men det har inte varit något problem. Många yngre lokförare har utbildat sig på ånglok. Och skillnaden mellan att köra ett ånglok och en Regina måste vara betydligt större än skillnaden på att köra en OmniLink och gamla 2027.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christian Ljunggren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 september 2007, 22:57:40 PM
Jag tror inte det blir något problem med att hitta förare till dessa museibussar i framtiden. Det finns yngre som vill lära sig. Fast det räcker förstås inte med ett D-körkort - inte ens med manuell låda - för att utan vidare utbildning kunna köra en sådan här buss.
För något decennium sedan trodde alla att det inte skulle finnas någon som skulle kunna köra ånglok i dag. Då hade de sista som körde ånglok i aktiv tjänst hunnit bli för gamla. Men det har inte varit något problem. Många yngre lokförare har utbildat sig på ånglok. Och skillnaden mellan att köra ett ånglok och en Regina måste vara betydligt större än skillnaden på att köra en OmniLink och gamla 2027.



Jo du, siddu, siddu!
Problemet är nog att många inte törs och att många är för invanda med automat-lådor och därmed har svårt för detta.
Dessutom så behövs det lite känsla för att köra dessa äldre fordon.
För oss som skolades in med Scania Vabis BF76:or och Volvo B715 och första generationen Volvo B58 (Typ SJ 0699 o 0700) är det dock lättare, än för de som börjat senare.
Att jämföra med rälsgående fordon, som inte behöver styras är inte relevant i detta fall.

/Christian

Staffan Sävenfjord

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 14 september 2007, 23:12:31 PM

Jo du, siddu, siddu!
Problemet är nog att många inte törs och att många är för invanda med automat-lådor och därmed har svårt för detta.
Dessutom så behövs det lite känsla för att köra dessa äldre fordon.
För oss som skolades in med Scania Vabis BF76:or och Volvo B715 och första generationen Volvo B58 (Typ SJ 0699 o 0700) är det dock lättare, än för de som börjat senare.
Att jämföra med rälsgående fordon, som inte behöver styras är inte relevant i detta fall.

/Christian

Nu är det meningslöst att diskutera vilket som är svårast att köra: buss eller lok. Problemet med att köra buss är att kunna styra. Problemet med att köra lok är att kunna bromsa.
Men tekniskt sett är det inte någon rasande stor skillnad på en buss från 1950 och en från 2007. Och jag är övertygad om att det går att hitta yngre som kan lära sig och vill köra de gamla bussarna några gånger om året. Men man skall inte tro att det bara är att sätta sig och köra. En lokförare och ännu mer en pilot eller en sjökapten måste ha rejäl utbildning på varje fordonstyp han/hon har ansvaret för. När det gäller en bussförare tycks alla tro att det är bara att sätta sig (om man har behörigheten).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)