H22S Vagnarna 6202&6203 Swebus inv 2112&2126

Startat av Buss_Fredde, 19 september 2010, 09:30:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss_Fredde

Vart försvann dessa bussar Swebus inv 2112&2126 SL Buss inv nummer 6202&6203...  Dessa bussar var med på ersättningstrafikén sommaren 1995 eller 1999.. Var egentligen överflödiga när Swebus ösmo blev Busslink ösmo..  Jag vet att nån av dessa bussar försvann till täby men sen har jag ingen koll...  Hoppas att nån har koll?    Tack på förhand fredde//...

Ps./Inga vanliga vagnar i sl trafiken, Vanhool.. ds/ skulle vara lite kul o veta vart dom började sitt liv oxå... om nån vet det?

Tommy H

2126 tillhörde från början SJ:s trafikområde Norrköping, efter att SJ tappade trafik i Östergötland 1989 förflyttades den till trafikområde Gävle. Bussmicke har en bild på den i SL-lack från 960415: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/2100/slides/Swebus_2126_Gullmarsplan_T_Johanneshov_960415.html

2112 var SL-lackad redan 950126: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/2100/slides/Swebus_2112_Kanslikajen_Stockholm_950126.html
Utan att veta säkert gissar jag att den har sitt ursprung i trafikområde Uppsala, någon kanske kan bekräfta eller dementera detta?
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Buss_Fredde

Tack..  Ösmo hade många udda vagnar när dom var swebus  t.ex Säffle ledvagn B10M 6458  med bara en dörr bak.. Alltså en gammal arlandavagn.. Har själv åkt med denna vagn på linje 748 från södertälje C mot Linjeholmen omkring 90_talet.. Nån som vet vart den började sitt liv?Vart finns den idag? Troligen skrot?


Fredde//...


Buss_Fredde

Tack..    Jag har en undring på vad det e för skillnad på vagnarna med Beteckingarna H30,H30A&H31?    Nån som  har koll på det? som jag ser det så e det ju samma ledvagn med olika betckningar...H30 5562 Huddinge buss på 80 talet..  H31 5564  Kallhällsvagn på 80_talet...   H30A 5568 Ekerö/tappström?

Mikael T Nilsson



Hej,

2112 hade mycket riktigt sitt ursprung i Uppsala. 2112 och 2126 (6202-6203) slutade sina dagar i Täby. Jag har även en uppgift om att någon av dessa vagnar kan ha varit stationerad på Lidingö för skoltrafik där. Bifogar en bild på 2112 i Uppsala.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buss_Fredde

Tack.. för hjälpen med bilden-..

På tal om vagnar:  Jag undrar om du kommer ihåg vagnarna som botkyrka fick tilldelade sig.. minns bara en vagn som stod i estö garaget en långtid vagnen var 6248  från jönköpings trafiken... minns att den vara omålad i trafik..

Fredde//...

Mikael T Nilsson

Citat från: Buss_Fredde skrivet 19 september 2010, 10:28:06 AM
Tack.. för hjälpen med bilden-..

På tal om vagnar:  Jag undrar om du kommer ihåg vagnarna som botkyrka fick tilldelade sig.. minns bara en vagn som stod i estö garaget en långtid vagnen var 6248  från jönköpings trafiken... minns att den vara omålad i trafik..

Fredde//

Hej,

Om du menar bussar som gick i ersättningstrafik på Nynäsbanan så minns jag inte om några gick vidare till Botyrka efteråt. Vad gäller van Hool-bussar i 21xx-serien så hade Ösmo enligt mina anteckningar även 2104 ett tag. Den lär ha varit flyttad från Skåne. 2107 fanns i Södertälje men kom ursprungligen från Uppsala. Även 2118 eller 2125 ska ha rullat i SL-trafiken. Jag minns inte vilken, men har bild på en av dem. Minns att den var Blekinge-lackad.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buss_Fredde

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 19 september 2010, 12:01:05 PM
Hej,

Om du menar bussar som gick i ersättningstrafik på Nynäsbanan så minns jag inte om några gick vidare till Botyrka efteråt. Vad gäller van Hool-bussar i 21xx-serien så hade Ösmo enligt mina anteckningar även 2104 ett tag. Den lär ha varit flyttad från Skåne. 2107 fanns i Södertälje men kom ursprungligen från Uppsala. Även 2118 eller 2125 ska ha rullat i SL-trafiken. Jag minns inte vilken, men har bild på en av dem. Minns att den var Blekinge-lackad.

6248 var bara en i mängden  dom hade nog hela serien i botkyrka men 6248  hade motorhaveri. men det jag minns från dessa vagnar  var det 2 - 2 -2 dörrar Allt så H33C version från jönköpings lokaltrafik

Mikael T Nilsson

Citat från: Buss_Fredde skrivet 19 september 2010, 12:11:58 PM
6248 var bara en i mängden  dom hade nog hela serien i botkyrka men 6248  hade motorhaveri. men det jag minns från dessa vagnar  var det 2 - 2 -2 dörrar Allt så H33C version från jönköpings lokaltrafik



Hej igen,

Du menar inte 6548? Den har nog trafikerat Jönköping och senare SL-området. Jag har inga anteckningar, utan skriver fritt ur minnet. Har för mig att 6540 och 6547 trafikerade Nynäsersättningen. Kanske även 6548. Vid fototillfället var 6548 placerad i Täby. Har för mig att den ett kort tag hade inv.nr. 4065 i Täby då den gamla 4065 förolyckades. Det var en H26, Volvo B10M/Säffle led, årsm. 1988.




6542-6545 var i Söderort ett tag. I början var de Örebro-blå.

Vid fototillfället skulle den trafikera dåvarande linje 150 mellan Gullmarsplan och Jarlaberg (Nacka) och tillhörde Söderortsdepån.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niclas Wennerlid

Citat från: Buss_Fredde skrivet 19 september 2010, 10:13:45 AM
Tack..    Jag har en undring på vad det e för skillnad på vagnarna med Beteckingarna H30,H30A&H31?    Nån som  har koll på det? som jag ser det så e det ju samma ledvagn med olika betckningar...H30 5562 Huddinge buss på 80 talet..  H31 5564  Kallhällsvagn på 80_talet...   H30A 5568 Ekerö/tappström?

Skillnaden mellan H30 och H30A var att den senare hade ett nyare ledkontrollsystem.
H30 var 2,50 bred och H31 var 2,60 bred.

// Niclas

HB

#11
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 19 september 2010, 10:14:49 AM


Hej,

2112 hade mycket riktigt sitt ursprung i Uppsala. 2112 och 2126 (6202-6203) slutade sina dagar i Täby. Jag har även en uppgift om att någon av dessa vagnar kan ha varit stationerad på Lidingö för skoltrafik där. Bifogar en bild på 2112 i Uppsala.

2112 var aldrig placerad på Lidingötiden men gick varje dag under ett halvår på skolturen från Sticklinge till Näset. Detta för att Lidingöbanan delvis var avstängd och en hel del bussar krävdes för ersättnmingstrafiken. Skolturen från Sticklinge krävde normalt två normalbussar men dessa kunde ersättas av en ledbuss. Detta bör ha varit hösten -95. /Henrik/

Buss_Fredde


Mikael T Nilsson

Citat från: HB skrivet 19 september 2010, 17:19:01 PM
2112 var aldrig placerad på Lidingötiden men gick varje dag under ett halvår på skolturen från Sticklinge till Näset. Detta för att Lidingöbanan delvis var avstängd och en hel del bussar krävdes för ersättnmingstrafiken. Skolturen från Sticklinge krävde normalt två normalbussar men dessa kunde ersättas av en ledbuss. Detta bör ha varit hösten -95. /Henrik/

Tack för uppgiften!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Hej,

Jag får rätta mig själv. Det var 6546 som omnumrerades till 4065 i Täby.
För övrigt hette dessa ledvagnar i 65xx-serien H32N hos SL Buss. "N" stod för "Näckrosbuss".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.