MAN i Söderhallen idag

Startat av Bussmicke, 07 februari 2010, 21:14:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero

Finns MAN med lågt golv i hela bussen också eller är det alltid endast gången + vissa stolar i den främre delen som står på golvet? Annars är det inte mycket vits jämfört med en lågentrébuss. Det vete tusan om det inte rent av är enklare för tant Agda att beträda en lågentré även i de bakre regionerna än en buss med lågt golv och höga podestrar. Blir ju ganska brant längst bak.

Fredde

Både dessa MAN och Solaris är väl låggolv?


Svoca

Citat från: Yujin Zhang skrivet 07 februari 2010, 23:50:12 PM
Ååå, stämpelplatta med stämpelhållare! Det saknar Arrivabussarna (kanske inte ingick i upphandlingen? :P).
Stämpelbordet monteras i Söderhallen.

JAFR

Du får ligga i bättre, NHK! 7444 inte bara på sta´n, utan också i trafik på L. 59 idag på e.m. Provåkte kort sträcka, första intryck positivt. Intressant högfrekvent "tjut-ljud".
// JAFR

Cero

Citat från: Fredde_J skrivet 08 februari 2010, 16:37:15 PM
Både dessa MAN och Solaris är väl låggolv?



Per definition är dessa bägge låggolv eftersom man kan gå och ut in utan trappsteg och gå igenom igenom hela bussen utan inre trappsteg. Om man däremot önskar sätta sig är merparten av stolarna monterade på podestrar som ger ett trappsteg upp innan man når den golvhöjd stolen står på. Längst bak är det flera trappsteg för att nå soffan. Personligen tycker jag detta är en falsk låggolvsvariant för den hjälper bara de som vill stå. Vill man sitta får man klättra. Här tycker jag faktiskt att den som det förefaller illa omtyckta Omnicity är föredömlig med få stolar på podestrar.

MrRep


Andreas

Citat från: MrRep skrivet 08 februari 2010, 20:53:17 PM
Någon som vet varför de river av bakhjulen är den redan trasig?


Jag funderade snarare på om det skulle kunna vara så att bussarna levereras med en sorts däck, men att man byter ut dem där mot de däck man kör med i SL-trafiken. Men det kanske iofs redan är ordnat från leveransstarten.

MrRep

Citat från: Andreas skrivet 08 februari 2010, 20:57:51 PM
Jag funderade snarare på om det skulle kunna vara så att bussarna levereras med en sorts däck, men att man byter ut dem där mot de däck man kör med i SL-trafiken. Men det kanske iofs redan är ordnat från leveransstarten.

Ahh det kan nog stämma, körde inte några operatörer test med vinterdäck i STHLM?

Edit: stavfel

Björn Lövdahl

Citat från: MrRep skrivet 08 februari 2010, 21:01:14 PM
Ahh det kan nog stämma, körde man inte några operatörer test med vinterdäck i STHLM?

Var det inte Arriva?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 07 februari 2010, 23:57:12 PM
Du har helt rätt - man har ökat på utrymmet lite med hjälp av att flytta en bit av väggen bakom föraren lite bakåt, och dessutom ändrat lite på "knapprampens" placering under fönstret (flyttats framåt så att den bättre motsvarar åtkomlighet för armarna)

Se bild nedan, föreskrivna utrymmet för benen till passagerarna har tydligen klarats exakt, medan föraren har fått lite mer utrymme bakåt  :)

Mycket bra! :D

Svoca

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 februari 2010, 21:21:37 PM
Trevligt, Söderhallen måste ha fått en enormt modern fordonsflotta nu
Snart 48 st nya tvåaxliga biogasbussar i trafik (28 st Solaris och 20 st MAN). Lika många Scania MaxCi/H 18E slopas.

Bussmicke

Citat från: Svoca skrivet 09 februari 2010, 05:02:06 AM
Snart 48 st nya tvåaxliga biogasbussar i trafik (28 st Solaris och 20 st MAN). Lika många Scania MaxCi/H 18E slopas.
Skål!  :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Lövdahl

Citat från: Bussmicke skrivet 09 februari 2010, 11:28:22 AM
Skål!  :)

Så mycket du skålar måste innebära att du har alkoholproblem ;D ;D ;D ;D
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Ersa

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 09 februari 2010, 11:51:49 AM
Så mycket du skålar måste innebära att du har alkoholproblem ;D ;D ;D ;D

Med tanke på antalet MaxCi som ska tas ur trafik under 2010 blir det nog rätt dyrt med alla vändor till Systemet! Inte fullt lika dyrt som firar varenda insatta SL-Urbions dock. ;)