GUB:s nya befälsbil bil 900

Startat av Niclas Rosenius, 11 november 2009, 00:00:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathias Rickman

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 13 november 2009, 19:30:25 PM
   Vi skall försöka fixa det vid tillfälle  ;D

   //Niclas

Bra det niclas  :)

Mattias Andersson

Citat från: Z skrivet 13 november 2009, 15:11:10 PM


Här har ni en bild på både den nya och den gamla 900.


Alltid trevligt med lite trafikledar/befäls bilder med fordon etc..

Den dan jag blir trafikledare här i göteborg,så skall jag visa riktiga befälsbilar med blåljusramp :P ;D

Mathias Rickman

GUB hade blåljus ramp till en början

Björn Ax

Citat från: Mathias Rickman skrivet 13 november 2009, 22:09:02 PM
GUB hade blåljus ramp till en början

Japp men var för många krockar enligt vad jag hört så vilken myndighet det nu är som ger ut såna drog in dom för GUB. :P

lil-sis

Citat från: 76 skrivet 13 november 2009, 15:28:52 PM
Kunde ni inte kört fram den lilla biogasbilen också? Tripp trapp trull.

Fast den kanske redan är borta.

Den lilla är ju så fantastiskt rolig att köra. Eh. Som 151 i miniutförande  ;D


lil-sis

Ja snart är det dags för snön igen...  ;D :o

Jonas

Citat från: Björn Ax skrivet 13 november 2009, 22:28:01 PM
Japp men var för många krockar enligt vad jag hört så vilken myndighet det nu är som ger ut såna drog in dom för GUB. :P

Nja, det stämmer inte riktigt.
Det finns forfarande ett tillstånd(dock oklart om det är förnyat) för blåljus, men det ägs av UB och då våra bilar numera ägs av GUB kan vi inte använda det tillståndet.

Mig veteligen har det bara skett EN kollision med 900 då blåljusen användes, så det är nog inte att betrakta som "många"...

stora mellösa

Citat från: Z skrivet 13 november 2009, 23:00:56 PM
Nja, det stämmer inte riktigt.
Det finns forfarande ett tillstånd(dock oklart om det är förnyat) för blåljus, men det ägs av UB och då våra bilar numera ägs av GUB kan vi inte använda det tillståndet.

Mig veteligen har det bara skett EN kollision med 900 då blåljusen användes, så det är nog inte att betrakta som "många"...

blå ljus till höger o vänster gör att respekten förloras för polis ambulans brandkår som är de enda som egentligen skall bruka dessa. Vet det fins undantag för sppårvägstrafikledning samt bärgare i göteborg som har blåljus men man akn ej låta kleti o pleti ha blåljus anser jag.


Jonas

Citat från: stora mellösa skrivet 13 november 2009, 23:05:35 PM
blå ljus till höger o vänster gör att respekten förloras för polis ambulans brandkår som är de enda som egentligen skall bruka dessa. Vet det fins undantag för sppårvägstrafikledning samt bärgare i göteborg som har blåljus men man akn ej låta kleti o pleti ha blåljus anser jag.

Det är något som diskuterats här tidigare, bl.a här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=25432.0

Man kan väl säga att det råder lite delade meningar om detta...

Mattias Andersson

Citat från: stora mellösa skrivet 13 november 2009, 23:05:35 PM
blå ljus till höger o vänster gör att respekten förloras för polis ambulans brandkår som är de enda som egentligen skall bruka dessa. Vet det fins undantag för sppårvägstrafikledning samt bärgare i göteborg som har blåljus men man akn ej låta kleti o pleti ha blåljus anser jag.



Även tunnelbanans trafikledning kör blått.


Björn Ax

Citat från: Z skrivet 13 november 2009, 23:00:56 PM
Nja, det stämmer inte riktigt.
Det finns forfarande ett tillstånd(dock oklart om det är förnyat) för blåljus, men det ägs av UB och då våra bilar numera ägs av GUB kan vi inte använda det tillståndet.

Mig veteligen har det bara skett EN kollision med 900 då blåljusen användes, så det är nog inte att betrakta som "många"...

Okej. det var vad jag fick reda på under utbildningen iaf.

Jonas

Citat från: Björn Ax skrivet 13 november 2009, 23:50:50 PM
Okej. det var vad jag fick reda på under utbildningen iaf.

Jodå, jag har också hör dessa "rykten"...  ;)

Simon A

Citat från: lil-sis skrivet 13 november 2009, 22:31:59 PM
Den lilla är ju så fantastiskt rolig att köra. Eh. Som 151 i miniutförande  ;D
Extremt långsamt då med andra ord ;D Då kan jag verkligen förstå att den måste vara extremt rolig att köra ::)

//Simon