Haveri på Busslink 6614!

Startat av KRNI, 23 juli 2009, 20:48:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M

Citat från: Camilla skrivet 25 juli 2009, 00:39:33 AM
Jag åkte med en B9S i våras som bromsarna slutade fungera på och bussföraren berättade inte det i högtalaren för hon så bara att det blir bussbyte på grundav att bussen har ett tekniskt fel när hon kom fram till mölnvik och jag tror inte många vill höra att dom har åkt en bit med en buss som har mist bromsförmågan.

Volvo och förövrigt MAN ,Scania o.s.v. har ett elektroniskt bromssystem från firma Knorr i Tyskland. Om det skulle vara så att bromsblocken (ventilerna som styr ut luften till hjulen) inte förstår vad elektroniken vill så kommer det upp ett medelande om att kontrollera bromsarna (på Volvo)
Även om elkablarna skulle bli avslitna så kan man fortfarande bromsa för det är oxå en helt mekaniskt backupsystem inbyggt. Som förare märker du knappast att elektroniken har lagt av i normalfallet. Förutom att det varnar på brädan. Vid en tvärnit märker du det genom att du inte har någon ABS längre

Nico


Citat från: Camilla skrivet 25 juli 2009, 00:39:33 AMJag åkte med en B9S i våras som bromsarna slutade fungera på och bussföraren berättade inte det i högtalaren för hon så bara att det blir bussbyte på grundav att bussen har ett tekniskt fel när hon kom fram till mölnvik och jag tror inte många vill höra att dom har åkt en bit med en buss som har mist bromsförmågan.

Nääh, lagom är alltid bäst. Det är sällan en alltför detaljerad info är det bästa valet. I många fall så kan det faktiskt få en kontraproduktiv effekt, dvs. folk kan bli förvirrade eller t.o.m. även bli förbannade. I fallet ovan tror jag dock inte alls att bromsarna slutat att fungera.

Däremot finns det direktiv som säger att en B9S (vet inte om det bara gäller SL-trafik eller landet som helhet) där röd ABS-lampa tänts i kombination med felkoden/texten »Kontrollera bromsar vid nästa stopp« i displayen så ska vagnen tas ur trafik och bärgas då ett skyddsstopp träder i funktion. Detta direktiv kom till för ett par år sedan efter en incident där det framfördes misstankar om att bromssystemet kan upphöra att fungera.  Jag gissar då som sagt att det var det som ligger bakom ovanstående stopp och vagnbyte vid Mölnvik. Dvs. bromsarna fungerade alldeles utmärkt, men det fanns en mycket osannolik om ändå potentiell möjlighet att bromsarna skulle kunna upphöra att fungera. Det hela verkar vara i stil med att slå av sin mobiltelefonen på macken för att undvika gnistbildning.

Inget samband mellan dessa felkoder och sagda incident är heller fastslaget vad jag förstått, men då Volvo inte själva verkar veta exakt vad det är som orsakar felkoden, och således inte kan motbevisa att detta inte har något samband med en incident som det hänvisas till, så får man väl leva med det. Till viss del verkar detta även kunna relateras till ett slags revirpinkande mellan Kommunal och Syndikalisterna i SL-land, men det är enbart min privata åsikt. Den som känner sig manad kan leta på nätet. Att detta med felkoder sedan är en djungel i sig har varit uppe ganska nyligen i denna tråd. Mycket av problematiken beror nog på att vi fått så mycket elektronik i vagnarna att systemen nästan börjat komma i konflikt med varandra.


Citat från: KRNI skrivet 24 juli 2009, 10:59:27 AMHade vart intressant om det gått att få ett seriöst svar på frågan, men det enda folk hakade upp sig på var att jag nämnde att PA-systemet inte fungerade. Självklart såg föraren av bussen till att folk fick reda på att bussen inte kom längre och att folk fick kliva av, men det jag undrade över var om någon med exempelvis erfarenhet av bussmodellen eller kontakter inom Busslink visste vad som var fel med den aktuella bussen. Nu fanns det uppenbarligen inget av det...  

Tja, vad gäller detta med PA-systemet så är information 'om vad som händer sedan' viktigt för många resenärer. Då ingen som startar en tråd kan sägas äga eller ens göra anspråk på att styra ämnet så får man nog lov att acceptera att en tråd kan ta olika vägar beroende på vad det är i tråden som råkar locka folk att svara... vilket i det här fallet då råkade vara internutropet och trafikantinformation överlag.

Vad gäller 6614 sedan så kan den ha stoppats beroende på vad jag angav som svar till det första citatet ovan eller beroende på annan felindikering som kan kräva stopp på linjen, t.ex. då kokande motor eller varmgång i växellåda, en skada på ett däck, på sjukdom hos föraren eller vad det nu var. Att sedan flera på Bussnack har tillgång till eller har möjlighet att i efterhand ta reda på denna information innebär inte att den måste redovisas.

Visst skulle man kunna gå in och kolla exakt vad det var som var orsak till sagda stopp, men detta är ingen allmän information avsedd att spridas allmänt utan stopp av denna typ tas emot av respektive entreprenörs trafikledare som kommunicerar detta till SL Kundtjänst och till respektive trafikområde för vidare behandling. Vill man så kan man nog höra av sig direkt till SL Kundtjänst och fråga så kanske de kan hjälpa till.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Camilla

Jag vet ju inte riktigt vad det var för fel på bussen men jag hörde när hon ropade till garaget och så att bromsarna slutat att fungera och hon körde väldigt sakta sista biten till mölnvik och stax innan det började larma frame hos föraren så hörde jag att det började pysa vid motorn

CS

#33
Citat från: Nico skrivet 25 juli 2009, 08:26:38 AM
Däremot finns det direktiv som säger att en B9S (vet inte om det bara gäller SL-trafik eller landet som helhet) där röd ABS-lampa tänts i kombination med felkoden/texten »Kontrollera bromsar vid nästa stopp« i displayen så ska vagnen tas ur trafik och bärgas då ett skyddsstopp träder i funktion. Detta direktiv kom till för ett par år sedan efter en incident där det framfördes misstankar om att bromssystemet kan upphöra att fungera.  Jag gissar då som sagt att det var det som ligger bakom ovanstående stopp och vagnbyte vid Mölnvik. Dvs. bromsarna fungerade alldeles utmärkt, men det fanns en mycket osannolik om ändå potentiell möjlighet att bromsarna skulle kunna upphöra att fungera. Det hela verkar vara i stil med att slå av sin mobiltelefonen på macken för att undvika gnistbildning.

Detta låter konstigt tycker jag och är verkligen inte något som efterlevs. Att en röd ABS-lampa lyser i kombination med "Kontrollera bromsar nästa stopp" är snarare standard än undantag och knappast någonting vi får vagnbyte av (gäller även B9S). I tråden du länkar till har jag också skrivit en del av den uppsjö med saker detta kan innebära, samt att ABS-lampan tänds så fort den får någon feldata från bromssystem utan att det för den saken betyder att ABSen inte fungerar. "Kontrollera bromsarna nästa stopp" kan vara allt från enkla givarfel till en varning för att bromsbeläggen börjar bli utslitna.

Är du säker på att det inte var i samband med "Stopp! Bromsar fel!" och larmsignal som det blev skyddsstopp? Detta indikerar fel av den allvarligare sorten, tex det elektroniska bromssystemet lagt av, lite lufttryck etc, och vagnen ska inte rulla i trafik. Eventuellt kan man köra till depå. Som sagt finns det ju ett mekaniskt backup-system om det elektroniska bromssystemet lägger av, man kan märka att man får trycka lite hårdare för att få samma bromseffekt eftersom EBS ger en så kallad assisterad bromsning normalt.

Citat från: Camilla skrivet 25 juli 2009, 12:27:14 PM
Jag vet ju inte riktigt vad det var för fel på bussen men jag hörde när hon ropade till garaget och så att bromsarna slutat att fungera och hon körde väldigt sakta sista biten till mölnvik och stax innan det började larma frame hos föraren så hörde jag att det började pysa vid motorn

Får du en akut luftläcka betyder det inte att bromsarna slutar fungera. Parkeringsbromsen är omvänd mot färdbromsen vilket innebär att du behöver luft för att släppa den. Tar luften slut, slår parkeringsbromsen till. Bromsa kan du alltid, så länge du har belägg :)

Citat från: M skrivet 25 juli 2009, 08:12:24 AM
Volvo och förövrigt MAN ,Scania o.s.v. har ett elektroniskt bromssystem från firma Knorr i Tyskland. Om det skulle vara så att bromsblocken (ventilerna som styr ut luften till hjulen) inte förstår vad elektroniken vill så kommer det upp ett medelande om att kontrollera bromsarna (på Volvo)
Även om elkablarna skulle bli avslitna så kan man fortfarande bromsa för det är oxå en helt mekaniskt backupsystem inbyggt. Som förare märker du knappast att elektroniken har lagt av i normalfallet. Förutom att det varnar på brädan. Vid en tvärnit märker du det genom att du inte har någon ABS längre

Scania har väl bromssystem från Wabco? Eller hade i alla fall i tidigare Omniserier?

M

Citat från: CS skrivet 25 juli 2009, 13:33:58 PM

Scania har väl bromssystem från Wabco? Eller hade i alla fall i tidigare Omniserier?

Wabco är uppköpt av Knorr.

/M