Huvudmeny

Swebus 0093.

Startat av Kent Skoog, 23 mars 2009, 17:16:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Rätta mig om jag skulle ha fel om jag påstår att det bara funnits Carrus Vega
karosserade på Volvo B 10L-chassei hos Uddevalla Omnibus AB ??

Mvh Peter Ö

Esbjörn

Citat från: Peter Öden skrivet 25 mars 2009, 18:51:23 PM
Hej !

Rätta mig om jag skulle ha fel om jag påstår att det bara funnits Carrus Vega
karosserade på Volvo B 10L-chassei hos Uddevalla Omnibus AB ??

Mvh Peter Ö

Enligt SBH har 14st B10L Carrus Vega sålts i Sverige.
5 st till Landvetter Buss och resten till Uddevalla Omnibus.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 mars 2009, 09:31:46 AM
Om det finns toalett eller inte beror på hur bussen specificerats vid beställning. Jag kan inte minnas att jag sett någon 9700 utan toalett. Däremot är det vanligt på 8700 att de saknar toalett, i synnerhet de som är byggda på lågentré.
Rent allmänt är 9700 en bättre utrustad buss än 8700. 8700 är huvudsakligen avsedd som region- och expresbuss. 9700 som express- och turistbuss.


Då rekomenderar jag Dig att göra ett studiebesök på Röd Express för de 9700 som används där har inte toalett.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 26 mars 2009, 00:59:25 AM
Då rekomenderar jag Dig att göra ett studiebesök på Röd Express för de 9700 som används där har inte toalett.

Jag läste lite dåligt. Jag uppfattade det som om du jämförde 8700 och 9700 överhuvudtaget, men det var tydligen bara Orusttrafikens 9700-or för Röd Express och Veolias 8700 för linje 100 du jämförde. 
Röd Express hade toalett tidigare men det kravet togs bort vid senaste upphandlingen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 mars 2009, 08:52:27 AM
Jag läste lite dåligt. Jag uppfattade det som om du jämförde 8700 och 9700 överhuvudtaget, men det var tydligen bara Orusttrafikens 9700-or för Röd Express och Veolias 8700 för linje 100 du jämförde. 
Röd Express hade toalett tidigare men det kravet togs bort vid senaste upphandlingen.


Ja, och det var inte toaletten jag åsyftade utan att just Röd Expresserna har samma standard som Veolias 8700, varför Röd Exdpress lika väl kunde körts med 8700 istället. Nu körs de dock mer med 8500LE än 9700.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Fredde

Citat från: Verspieder skrivet 24 mars 2009, 12:03:36 PM
Återgången till delad frontruta och lodräta torkare var en trevlig nyhet. Det är inte snyggare, men mer praktiskt, vilket en linjevagn ju ska vara. Tänk att slippa byta hela vindrutan vid sprickor, och att dessutom slippa snö och isbildning på vågräta tokarblad. Mycket bra! :D
Detta arrangemang ser jag gärna att man kan få beställa även på andra 8500-modeller, dvs framtida B9S och kanske även en pusher-ledvagn med 8500-kaross, som motsvarar (och kan konkrurrera med) nya OmniLinken. Speciellt nu när huvudmännen (med start i Gävle) börjar ställa krav på många barnvagns/rullstolsplatser.

Inget är omöjligt...... ;)