Huvudmeny

Swebus 5252.....

Startat av Kent Skoog, 31 januari 2009, 15:45:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjalle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2009, 21:02:54 PM
Som jag skrev tiidigare så ligger Nuuk på Grönland. Det är Grönlands huvudstad.


Såg det nu när du skrev det, ber om ursäkt för att jag missade det innan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 31 januari 2009, 21:06:52 PM
Såg det nu när du skrev det, ber om ursäkt för att jag missade det innan


Lätt hänt och ingen skada skedd.  :)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kent Skoog

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2009, 21:00:56 PM
Nej, det är inte Nuuk. Bussarna där har stor bakplattform och är byggda på B12M. Vi kan väl ta en reprisbild:


Då bör det vara en av dessa, levererade till Danmark i maj 2007.


Ersa

Citat från: AO skrivet 31 januari 2009, 16:56:57 PM
Efter all utskällning vikariebussarna fått i Umeå är det väl inte troligt att den blir kvar, eller? Fast detta är en väldigt trevlig buss att åka med, den absolut bästa B7LA bussen jag åkt med. Får den AC installerat kan den nog funka väldigt bra i Umeå.

Knappast troligt att bussar körs Umeå-Säffle-Umeå bara för uppstädning och omlackering. Sånt sköter man ju oftast på närmare håll. Visst är 5252 den bästa (och enda?) B7LA som fungerar hyggligt, men även om den klarar huvudmannens krav lär de betalande kunderna i Umeå inte vilja veta av denna bussmodell längre.

AO

Kan den tänkas flytta till SL-land då? Om den hamnat i Säffle borde väl det tyda på att man tänker bekosta på den något (ny lack eller upprustning eller något) och då är det väl troligt att den kommer fortsätta gå i trafik i Sverige.

Bussmicke

Jo tack, den passade förbannat bra i färgen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ronni Bjørn Svensson

Hej
Jeg takker for oplysninger om den gule Volvo 8500
Det er måske den er komme til Arriva i Haderslev?
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 31 januari 2009, 23:38:23 PM
Jo tack, den passade förbannat bra i färgen.

Du kan ju alltid försöka övertyga Umeås bussresenärer om vagntypens förträfflighet om du vill. :P

bussgrabben

Jag tror de kommer tycka att den är alldeles förträfflig bara den blir blå. ;)

Ersa

Har man fördummat folk och gjort dem så lättlurade enbart tack vare huvudmannafärgerna? Jag kan nog gå med på det, speciellt när folk tydligen inte märker att 17 nya bussar kommit, enbart pga att de har samma yttre färger som de gamla OmniCity-ledvagnarna. ::)

bussgrabben

Jag har själv promenerat med vänner som pekat och svurit åt en Jönköpingsboggie, men som inte sa ett ord när en likadan boggie hämtade oss vid busshållplatsen, den var dock blå.

Ersa

Många såg väl inte skillnad på boogievagnarna och de JLT-lackade B7LA-ledvagnarna 5019-5020 antar jag. Men det blev ju iaf några glada tillrop i lokaltidningarnas kommentarer över "de vita tysta boggievagnarna" från halvinsatta människor som väl hade åkt dem. :)
53xx-Säfflekortvagnarna från Jönköping har då ingen märkt av eller anmärkt/klagat på, antagligen för att de var blåa från start. Jag antar att folk inte alls ser skillnad på dem och Veolias 48xx-Vestar.

Men om en buss är en "Pellefantbuss"" (B9S) eller en icke-B9S märker folk, främst över motorplaceringens inverkan på barnvagnsplatsen.

bussgrabben

Det är mycket möjligt att det var anledningen. Dessa var inte speciellt trevliga att åka.

Om än vissa av de som kommenterar artiklar på VK fortfarande undrar när de nya bussarna ska komma har jag bara hört positiva ord om dem av mina vänner. De är både snygga och bekväma sägs det.

AO

Någon som vet var 5012 och 5017 är? Är de också i Säffle?

AO

5252 står numera registrerad på Volvo bussar i Göteborg.

Regnr: SFL454
Fabrikat: VOLVO 87LA
Färg: Flerfärgad Fordonsslag: BUSS
Fordonsår: 2001 Fordonsslagsklass: 
Chassinummer: YV3R7C91X1A000679
Typgodkännandenummer: 
Typgodkännandedatum: 
Senaste EU-regbevis del 2: 2009-02-27
Handelsbeteckning: 
Upplysningar: 
 
Ägare/Brukare
Namn: VOLVO BUSSAR AB AREA NORDEN 
Adress: AVD 89111 LVA6
Postnr: 405 08 Förvärvsdatum: 2009-02-27
Ort: GÖTEBORG