Filmtips för ikväll - Så som i himmelen

Startat av Niklas Bygdestam, 31 januari 2009, 11:54:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik Palmqvist

Filmen är väldigt bra, har sett den förrut, men den var värd att ses igen.  Både humor och allvar.  Synd att den slutar lite konstigt...

/ Henrik

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 februari 2009, 08:45:56 AM
En annan bussnackare ringde honom i går och fick bekräftat att han inte har sålt 1120 ännu utan fortfarande har kvar den. Affären med föreningen i Helsingborg blev inte av. Men detta är alltså det faktiska läget just nu. Beträffande framtiden är det svårt att veta något.
1120 tillhörde Helsingborgs busslinjegrupp och är därför märkt Hb. Den var stationerad i Vinslöv.
Jag själv är en ivrig förespråkare för att han ska behålla den, men det är ju hans val.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 01 februari 2009, 15:15:07 PM
Jag själv är en ivrig förespråkare för att han ska behålla den, men det är ju hans val.

Ja, jag skulle inte ha något emot heller att han behöll 1120. Jag har åkt många mil i den bussen. Men som sagt: var och en väljer ju själv. Och det är mer jobb än man tror att hålla liv i en veteranbuss. Det är inte direkt gratis heller.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 31 januari 2009, 11:54:12 AM
Filmen är föresten sevärd i övrigt också

Även bussmässigt.
Är det inte i denna film som en av N-E Jämtnäs gamla vagnar spelar en rätt stor roll?


Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 16 april 2009, 22:55:55 PM
Bilder från filminspelning:

http://www.jsbs.se/filmentjenarekungen.htm

Fast i den färdiga filmen var den här bussen inte med. Filmgubbarna tyckte att bussen inte var autentisk nog utan för gammal för att gå mellan Kungsbacka och Göteborg. I stället valde man Spårvägssällskapet Ringliniens några år äldre SKV-buss från Ulricehamn! En busstyp som definitivt aldrig gått mellan Kungsbacka och Göteborg. En Scania-Vabis BF76 SKV kunde åtminstone teoreteiskt dyka upp 1984. Åkte själv i just en sådan på denna linje i slutet av 1970-talet i vart fall.
Men filmfolk!!!


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 april 2009, 23:05:41 PM
Fast i den färdiga filmen var den här bussen inte med. Filmgubbarna tyckte att bussen inte var autentisk nog utan för gammal för att gå mellan Kungsbacka och Göteborg. I stället valde man Spårvägssällskapet Ringliniens några år äldre SKV-buss från Ulricehamn! En busstyp som definitivt aldrig gått mellan Kungsbacka och Göteborg. En Scania-Vabis BF76 SKV kunde åtminstone teoreteiskt dyka upp 1984. Åkte själv i just en sådan på denna linje i slutet av 1970-talet i vart fall.
Men filmfolk!!!




Kunde de inte hittat någon Scania CR 112 om man ville ha 1980-tal? Eller någon 70-talsbuss? Kanske Volvo B10M Säffle?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

#22
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 april 2009, 00:01:41 AM
Kunde de inte hittat någon Scania CR 112 om man ville ha 1980-tal? Eller någon 70-talsbuss? Kanske Volvo B10M Säffle?

Det borde väl funnits. Det man skulle ha behövt för att vara tidstypisk och realistisk var en SJ-lackerad buss av årsmodell 1966 eller senare. 1984 hade på sin höjd omlackering i GLAB:s färger påbörjats. Sedan förstår jag inte heller varför man skulle ha en egen stuntman som bussförare. Unga bussförare var på den tiden ovanliga och de flesta såg ut som de två förare som skymtar på bilden, alltså Magnus eller Hans.
Fast nu var det inte brist på buss det var frågan om. Man hittade ju en lämplig buss men underkände den i efterhand och bytte ut den mot en som var helt fel i sammanhanget.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Filmfolk har väl ingen koll på bussbranchens historia helt enkelt. Annat är det när det gäller poliser och utryckningsfordon. Där lyckas man ofta hitta "rätt" prylar, och jag har några gånger blivit kontaktad av olika filmbolag för att veta om jag är klar med renoveringen av min svartvita Saab V4 än (hur nu de fick kännedom om den). Även skådespelare i form av poliser inkl statister går i en speciell filmpolisskola för att på filmen kunna bete sig som äkta poliser. Man vill tydligen inte höra några retsamma kommentarer från Poliskåren i stil med "vilka amatörer" och "så där ser det inte ut i verkligheten".

Men att insatta bussinsatta varnar för klockrena filmtabbar redan innan de filmas, är nog inte lika noga.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 april 2009, 08:34:29 AM
Det borde väl funnits. Det man skulle ha behövt för att vara tidstypisk och realistisk var en SJ-lackerad buss av årsmodell 1966 eller senare. 1984 hade på sin höjd omlackering i GLAB:s färger påbörjats. Sedan förstår jag inte heller varför man skulle ha en egen stuntman som bussförare. Unga bussförare var på den tiden ovanliga och de flesta såg ut som de två förare som skymtar på bilden, alltså Magnus eller Hans.
Fast nu var det inte brist på buss det var frågan om. Man hittade ju en lämplig buss men underkände den i efterhand och bytte ut den mot en som var helt fel i sammanhanget.


Citat från: Verspieder skrivet 17 april 2009, 10:52:34 AM
Filmfolk har väl ingen koll på bussbranchens historia helt enkelt. Annat är det när det gäller poliser och utryckningsfordon. Där lyckas man ofta hitta "rätt" prylar, och jag har några gånger blivit kontaktad av olika filmbolag för att veta om jag är klar med renoveringen av min svartvita Saab V4 än (hur nu de fick kännedom om den). Även skådespelare i form av poliser inkl statister går i en speciell filmpolisskola för att på filmen kunna bete sig som äkta poliser. Man vill tydligen inte höra några retsamma kommentarer från Poliskåren i stil med "vilka amatörer" och "så där ser det inte ut i verkligheten".

Men att insatta bussinsatta varnar för klockrena filmtabbar redan innan de filmas, är nog inte lika noga.

Om filmfolket hade varit smarta hade de helt enkelt anlitat folk som är bussintresserade. De hade kunnat vända sig till SSS eller SvOf. Alltid hade funnits någon eller några som tyckt att det hade varit roligt att få hjälpa till med att få de bussrelaterade scenerna rätt. Felen som jag ser är att de tyvärr ofta väljer för gamla fordon i förhållande till den tid som gäller. Eller så gör de kanske tvärtom, de tar fordon som är lite i nyaste laget. Ska det föreställa 1984 är bussar tillverkade omkring sådär 1978-1982 perfekta. Men bussar från omkring 1967 känns för gamla. Visst fanns det bussar från 1967 i drift 1984 men de var ovanliga. Så pass ovanliga att ungdomar tyckte de var antika

För att vara lite OT också. Även scener som ska föreställa förfluten tid med järnvägsscener blir ofta fel. Om vi tänker oss att de ska göra en film som ska föreställa 1984 så kan vi räkna med att det blir helt fel. I vissa fall kan det bli riktig katastrof. De skulle i värsta fall ta med ett X2000-tåg i filmen trots att de inte existerade 1984. Eller så kan de ha med ett blåmålat lokdraget tåg. Men blått fanns inte på tåg i Sverige 1984, de var fortfarande bruna och skulle vara det i ca 5 år till. Eller så letar de upp ett äldre tåg. Men då letar de säkert upp ett tåg som ser för gammalt ut. Så de har vagnar märkta 3:e klass trots att det inte hade funnits på nästan 30 år eller ta ett lok som sett för gammalt ut. Det finns faktiskt museitåg som ser mer rätt ut om behov finns vid filmning, men det lär de nog inte undersöka

Bilmodeller ser jag ofta göras fel i filmer. Kanske någon minns filmen om Lasermannen? I en scen som skulle föreställa 1985 så får Lasermannen åka i en VW-buss av de så kallade fjärde generationen. Den modellen av VW-buss kom 1991. Sånt är lite störande. Nu blir inlägget åter lite bussrelaterat igen. Det finns nämligen scener i filmen där han åker buss. Scenerna ska föreställa omkring 1980-1982. I dessa scener åker han i en Capitol. Jag tror vi kom fram till när detta fördes på tal tidigare i det här forumet att det var möjligt att åka någon enstaka Capitol de år som det skulle föreställa men det var ändå inte helt realistiskt. Det finns Scania CR 111 från SL bevarade som exempel. Det hade varit en betydligt mer lämplig och realistisk busstyp för de scenerna

Det är ofta som jag ser den här typen av irriterande fel i filmer som ska utspela sig några år bakåt i tiden. Nästan alla fel hade enkelt kunnat fixas om någon bara sagt till filmteamet
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

#25
Hej

Flera filmteam har rådfrågat SvOf i sådana fall, och vi har kunnat rekommendera dem privata eller andra föreningar för att få någorlunda rätt bussar.
Men ibland går det inte, t ex CR111 i Stockholm, det finns flera bevarade, men ingen körbar alt komplett.. Både SSS o Spårvägsmuseum har varsin, men ingen av dessa kan tas i trafik utan stora kostnader. Det är då frågan om ett filmbolag vill lägga ut stora summor för korta scener som endast entusiaster kommer att kunna anmärka på. Capitolen var nog det som fanns närmast tillhanda i körbart skick.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 april 2009, 15:51:34 PM
Om filmfolket hade varit smarta hade de helt enkelt anlitat folk som är bussintresserade. De hade kunnat vända sig till SSS eller SvOf.

Den kompetensen finns säkert hos Spårvägssällskapet Ringlinien och Magnus Knutsson också. Min erfarenhet av filminspelningar (och där har jag en hel del på meritlistan även om det gällt järnvägsfordon) är att filmfolket är väldigt dåliga på att upplysa om vilken tidsepok det egentligen gäller. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 april 2009, 15:51:34 PM
Bilmodeller ser jag ofta göras fel i filmer. Kanske någon minns filmen om Lasermannen? I en scen som skulle föreställa 1985 så får Lasermannen åka i en VW-buss av de så kallade fjärde generationen. Den modellen av VW-buss kom 1991. Sånt är lite störande. Nu blir inlägget åter lite bussrelaterat igen. Det finns nämligen scener i filmen där han åker buss. Scenerna ska föreställa omkring 1980-1982. I dessa scener åker han i en Capitol. Jag tror vi kom fram till när detta fördes på tal tidigare i det här forumet att det var möjligt att åka någon enstaka Capitol de år som det skulle föreställa men det var ändå inte helt realistiskt. Det finns Scania CR 111 från SL bevarade som exempel. Det hade varit en betydligt mer lämplig och realistisk busstyp för de scenerna
Jag kommer ihåg den serien faktiskt och jag har för mig att man i en kort scen ser en CR 111 som står i en kö vid en demonstration. Fast det kan ha vart från ett arkiverat nyhetsinslag när någon i serien såg på TV, som skulle visa spänningarna i Sverige på den tiden. Det dock i särklass roligaste misstaget i Lasermannen är när han är i Uppsala och kör bil. Då ser man tydligt att han kör genom rondellen vid polishuset där det varken fanns rondell eller polishus vid den tiden ;D

//Simon

Ersa

Jag reagerade direkt på att den nuvarande gröna Skandialoggan visades oerhört tydligt i dokumentären om Knutbydramat. Rätt vore det gamla blå "paraplyet". Speciellt när försäkringsbolaget i fråga hade en "roll" i filmen, som livförsäkringsgivare, i kombination med den rätt stora Skandiaaffären som ledde till nytt styre och ny logga. Och detta efter Knutbydramat.