Filmtips för ikväll - Så som i himmelen

Startat av Niklas Bygdestam, 31 januari 2009, 11:54:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Ikväll på kanalen SVT1 klockan 20.00 går filmen Så som i himmelen. Filmen är faktiskt lite bussrelaterad. I början av filmen syns en för oss mycket välkänd buss nämligen den kanske allra mest kända bevarade Scania CR 76 som finns idag. Det är Uppsala 212 som syns i början av filmen i en scen som ska föreställa huvudpersonens barndom under 1960-talet

Filmen är föresten sevärd i övrigt också
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Svemicke

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 31 januari 2009, 11:54:12 AM
Ikväll på kanalen SVT1 klockan 20.00 går filmen Så som i himmelen. Filmen är faktiskt lite bussrelaterad. I början av filmen syns en för oss mycket välkänd buss nämligen den kanske allra mest kända bevarade Scania CR 76 som finns idag. Det är Uppsala 212 som syns i början av filmen i en scen som ska föreställa huvudpersonens barndom under 1960-talet

Filmen är föresten sevärd i övrigt också
Är bussen inhyrd för ändamålet?

Fler filmbolag borde kanske tänka på alla museiföreningar som har bussar för de kan ju vara en tillgång. SJ 1120 har varit ute på en del filminspelningar vet jag.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 31 januari 2009, 16:21:05 PM
Är bussen inhyrd för ändamålet?

Fler filmbolag borde kanske tänka på alla museiföreningar som har bussar för de kan ju vara en tillgång. SJ 1120 har varit ute på en del filminspelningar vet jag.

Ja, den var inhyrd. Filmbolagen brukar ha god kunskap om var det finns tidstypiska bussar att få tag i. Tyvärr är det många ägare av gamla bussar som samvetslöst hyr ut dem utan att delge sina kunskaper om bussen. Således har jag sett en Scania CF i en film som utspelade sig vid tiden för andra världskriget. Den första CF-en kom 1959.
Eftersom SJ 1120 nämndes så vill jag förtydliga, att ägaren till denna är mycket noga med att kolla att filmen inspelar sig under den tid då sådana här bussar var aktiva. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2009, 16:30:07 PM
Ja, den var inhyrd. Filmbolagen brukar ha god kunskap om var det finns tidstypiska bussar att få tag i. Tyvärr är det många ägare av gamla bussar som samvetslöst hyr ut dem utan att delge sina kunskaper om bussen. Således har jag sett en Scania CF i en film som utspelade sig vid tiden för andra världskriget. Den första CF-en kom 1959.
Eftersom SJ 1120 nämndes så vill jag förtydliga, att ägaren till denna är mycket noga med att kolla att filmen inspelar sig under den tid då sådana här bussar var aktiva. 
Lite dumt när bussen inte är tidstypisk, men hhur många tänker på det av de som ser filmerna? Vi gör ju eftersom vi vet, men folk i allmänhet ser nog bara en "gammal buss".

SJ 1120 har ny ägare enligt vad jag hört. Helsingborgstrafikens Museiförening.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ulf Rådeström

Jo, dom brukar ha rätt bra koll. Men även på nyare bussar...och bussar som är lite risiga.
Väntar själv på premiären av "Män som hatar kvinnor" där jag själv är med i en scen som bussförare som släpper av Mikael Nykvist vid en busshållplats...får se om jag är med eller bortklippt  :)

http://www.imdb.com/title/tt1132620/

Peter Öden

Hej !

Fd. SJ 1120 är inte alls såld till Helsingborg, pratade nyss med den rättmätige ägaren till bussen.

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 31 januari 2009, 17:12:36 PM
Hej !

Fd. SJ 1120 är inte alls såld till Helsingborg, pratade nyss med den rättmätige ägaren till bussen.

Mvh Peter Ö

Den rättmätige ägaren är ju själv med bland oss och kan berätta. Jag hörde ett rykte - hittills obekräftat - att den varit utlånad som skolbuss till Tidaholm.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 31 januari 2009, 17:10:44 PM
Jo, dom brukar ha rätt bra koll. Men även på nyare bussar...och bussar som är lite risiga.
Väntar själv på premiären av "Män som hatar kvinnor" där jag själv är med i en scen som bussförare som släpper av Mikael Nykvist vid en busshållplats...får se om jag är med eller bortklippt  :)

http://www.imdb.com/title/tt1132620/

Om du blivit bortklippt är du i gott sällskap. Jag har själv staterat i ett 10-tal filmer i samband med inspelningar i tågmiljö (hade hand om uthyrning för sådant ett tag vid SJ) och blivit bortklippt i alla utom en. Men i Kattbreven är jag med i cirka två sekunder.
Apropå det minns jag en film där Club Continentals Neoplan Jetliner med boggi var med i alla scener där det behövdes en buss. Så den spelade rollen som stadsbuss, som expressbuss, som regionalbuss och användes också till att transportera filmteamet. Blev rätt irriterande till sist att se samma buss överallt.
I Bondånger användes Luleå Lokaltrafiks Scania Capitol som länsbuss mellan den lilla byn Påträsk (som enligt EU-beslut skulle stavas Patrask) och stan. För att nu nämna ett annat exempel på tokig användning om man skall vara noga med att en film överensstämmer med verkigheten. Fast som Svemicke skrev så bryr sig inte den stora filmpubliken om sådant. Men den som hyr ut bussen bör naturligtvis komma med korrekta uppgifter om bussens ålder och användning. Sedan är det upp till filmbolaget att avgöra om de ändå vill hyra bussen.
I fallet med CF-en och andra världskriget var filmen Jane Horney (där det också fanns en scen med svenska Y6-rälsbussar från mitten av 1950-talet) och jag råkade träffa producenten strax efter och frågade honom om just detta. Han blev uppriktigt arg och sa att han hade uttryckt sina tvivel på att bussen var från 1930-talet men den som ägde den hade försäkrat att det var så.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2009, 17:26:26 PM
Om du blivit bortklippt är du i gott sällskap. Jag har själv staterat i ett 10-tal filmer i samband med inspelningar i tågmiljö (hade hand om uthyrning för sådant ett tag vid SJ) och blivit bortklippt i alla utom en. Men i Kattbreven är jag med i cirka två sekunder.
Apropå det minns jag en film där Club Continentals Neoplan Jetliner med boggi var med i alla scener där det behövdes en buss. Så den spelade rollen som stadsbuss, som expressbuss, som regionalbuss och användes också till att transportera filmteamet. Blev rätt irriterande till sist att se samma buss överallt.
I Bondånger användes Luleå Lokaltrafiks Scania Capitol som länsbuss mellan den lilla byn Påträsk (som enligt EU-beslut skulle stavas Patrask) och stan. För att nu nämna ett annat exempel på tokig användning om man skall vara noga med att en film överensstämmer med verkigheten. Fast som Svemicke skrev så bryr sig inte den stora filmpubliken om sådant. Men den som hyr ut bussen bör naturligtvis komma med korrekta uppgifter om bussens ålder och användning. Sedan är det upp till filmbolaget att avgöra om de ändå vill hyra bussen.
I fallet med CF-en och andra världskriget var filmen Jane Horney (där det också fanns en scen med svenska Y6-rälsbussar från mitten av 1950-talet) och jag råkade träffa producenten strax efter och frågade honom om just detta. Han blev uppriktigt arg och sa att han hade uttryckt sina tvivel på att bussen var från 1930-talet men den som ägde den hade försäkrat att det var så.



tja...jag kanske sadlar om till filmstjärna...who knows  :)

Ola Almquist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2009, 17:26:26 PM
I Bondånger användes Luleå Lokaltrafiks Scania Capitol som länsbuss mellan den lilla byn Påträsk (som enligt EU-beslut skulle stavas Patrask) och stan. För att nu nämna ett annat exempel på tokig användning om man skall vara noga med att en film överensstämmer med verkigheten. Fast som Svemicke skrev så bryr sig inte den stora filmpubliken om sådant.

Ursäkta om det här är fel tråd, men finns denna Capitol kvar idag och i vilket skick? Ägde LLT den vid filminspelningen?

M.v.h.
Ola

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 31 januari 2009, 18:08:00 PM
Ursäkta om det här är fel tråd, men finns denna Capitol kvar idag och i vilket skick? Ägde LLT den vid filminspelningen?

M.v.h.
Ola

Den fanns i LLT:s garage i juni 2008 i varje fall. Då hade den visserligen något fel på växellådan men den skulle sätta i skick igen.
På frågan vem som ägde bussen vid filminspelningen passar jag på men har den haft några andra ägare än Hurtigs Omnibustrafik och Luleå Lokaltrafik i rakt nedstigande led. Kommunen köpte ju Hurtigs och bytte i samband med detta namnet till Luleå Lokaltrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2009, 17:18:33 PM
Den rättmätige ägaren är ju själv med bland oss och kan berätta. Jag hörde ett rykte - hittills obekräftat - att den varit utlånad som skolbuss till Tidaholm.
Ägaren av SJ 1120 sade själv via en MSN-konversation till mig att han tröttnat på att ha gamla veteranbussar och att han sålt allihop samt att SJ 1120 därmed gått tillbaka till sin gamla hemstad Helsingborg.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Simon Bertilsson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 31 januari 2009, 17:10:44 PM
Jo, dom brukar ha rätt bra koll. Men även på nyare bussar...och bussar som är lite risiga.
Väntar själv på premiären av "Män som hatar kvinnor" där jag själv är med i en scen som bussförare som släpper av Mikael Nykvist vid en busshållplats...får se om jag är med eller bortklippt  :)

http://www.imdb.com/title/tt1132620/

Ser man på! Den där väntar jag själv på, men det har mest att göra med att boken var så bra. ;)

Clabbe

På resan söderut till körfestivalen, åkte De med LMU 196, Vo B10M 1985 Delta Plan Express.

Filmen är en av mina favoriter. Bra skådisar, musik, miljö och vardagsnära handling.

Peter Öden

Hej !

LMU 196 kändes igen direkt på dess lackering, fd. Jämtnäs/Hallen.

Mvh Peter Ö