En Ryss på kroken...

Startat av Bussmicke, 08 januari 2009, 20:12:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thomas N

Såg ryska bussar bärgas bort på Hamngatan och Myntgatan i går eftermiddag så nog var det miljözonsrazzia alltid.

Lulebjörnen

#16
Citat från: Magnus_J skrivet 09 januari 2009, 05:56:37 AM
miljözon enliget dagens metro iaf
www.metro.se/se/misc/pdf/2009/01/09/SESTO_2009_01_09.pdf  sid.4

En liten blänkare i högerspalten. Konstaplarna övervakar operationen med falkblick...

Huvudartikeln på sidan behandlar något nytt slags superknark som  brukarna blir "helt borta i huvudet" av, och vid avtändningen blir "mycket våldsamma"...

Prioriteringar??? För egen del känns det mindre allvarligt att ryssen kör omkring med en sunkig Neo på stadens gator - än att jag i samma kvarter riskerar att möta en helgalen pundare  :o...





M224

Snacka om att sila mygg och svälja kameler!


Simon Bertilsson

Citat från: M224 skrivet 09 januari 2009, 14:58:10 PM
Snacka om att sila mygg och svälja kameler!



Något...  >:(

Vi har förresten två lastbilar som precis slutade att få gå i miljözonen. Min däremot, som är identisk men som tillverkades år 2001 istället för 2000 får lov att gå där...

Blue

För att vi ska få rättvis konkurrens är det viktigt att dom bogserar bort och bötfäller dom som kör med för gamla fordon i miljözonerna! Annars kunde ju vi behållit våra gamla bussar som var betalda och fortfarande fungerade bra, dessutom hade vi sluppit lägga ut 150.000 på ett filter till dubbeldäckaren.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Trier

Jag håller med om att vi ska efterleva de lagar och regler vi har, en hela systemet med miljözoner är så duktigt korkat från början till slut så jag har full förståelse för de som struntar i det. Det hade ju faktiskt gått att göra ett system som gynnade miljön mer både lokalt och globalt och dessutom blev billigare för åkarna.


//Mr T




M224

Snart uppdateras väl miljözonen så att inga dieselbussar/lastbilar äldre än 2005 får åka in i stan, medans alla gamla bilar fortsätter att förpesta miljön...   ::) (obs! sarkasm!)

Danne B.

Citat från: RoTe skrivet 08 januari 2009, 22:57:26 PM
Kan vara så att det inte finns något vettigt drag i fronten för en stång.

Håller draget för att dra bussen med en wire (och med dom ryck det troligen blir) så lär det ju hålla för en stång...?! ;)

//Danne

RoTe

Citat från: Danne B. skrivet 09 januari 2009, 19:27:15 PM
Håller draget för att dra bussen med en wire (och med dom ryck det troligen blir) så lär det ju hålla för en stång...?! ;)

//Danne

Vissa har ju bara en svetsad ögla. Hur får du dit en stång i en sådan?

tobias-säffle2000

oj vad många avgasrör den hade snygg bärgare :)

Trafikar´n

Summa summarum; om det var en miljözonsåtgärd. Att symboliskt ansluta en vajer...
Vagnens förorenade motor måste ju vara igång så miljövinst är det inte och har man tvångsmedlen att koppla vajern borde man ju kunnat få bort bussen utan bärgare eller hur?
Spontant ser det som en säker men otillåten fordonsförflyttning, bussen går utan motor men med akut fungerande bromsar, dvs vagnen har bromstryck men kan inte ladda. Troligen o förhoppningsvis är det inte så. Lika mycket hoppas jag det inte handlar om en miljözonsbärgning, för i så fall väcker förfarandet bara löje, rimligen gör man bara så här vid havererad drivning med andra funktioner igång.

*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

RoTe

Polisen vill ju bara att bussföretaget ska få betala bärgningen. De skiter ju i om motorn går eller ej. Betala bärgning och ev böter är straff nog. Miljön bryr dom sig mindre om.

michael k

har inte dessa miljözoner förklarats ogiltiga i någon eu-domstol??
har för mig läst något om det på schönfelders sida
hur som haver miljötalibaner är det värsta som finns
nu när folk slutat röka och börjat motionera så letar man upp ett nytt sätt att dj***as med folk

Trafikar´n

Givetvis kan jag ha viss förståelse för tanken, men sett till det allmänna hade jag hellre sett ökat fokus på broms & däckkontroll på utländska tunga fordon (främst där problemen finns tyvärr) helst redan vid ankomst till landet än några timmar i en innerstad. Dessutom är reglerna alldeles felkonstruerade i vissa fall. Se inlägget innan där lastbilsförarens bil klarar sig ett år till bara på årsmodellsdatum.
Självklart ska vi göra allt rimligt för miljön, men var ska resurserna läggas?

Själv ser jag ju hellre "tunga gruppen" står och gör flygande vid Stenaterminalen än att de kollar årsmodeller på heden... (o fan vet om inte det sista är vanligast-det är ju lättast o ger fina siffror i stat:en)
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Danne B.

Citat från: RoTe skrivet 09 januari 2009, 20:39:54 PM
Vissa har ju bara en svetsad ögla. Hur får du dit en stång i en sådan?

Bra fråga... Tänkte faktiskt inte på det! :-[ ;)

//Danne