Det ljuva Skånska Paradiset 2

Startat av Bussmicke, 28 november 2008, 08:57:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Fortsätter Med Värnhem, centralen o Södervärn.






















Var det inte 6105 som skulle till Stockholm?









//BM
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svemicke

Trevliga bilder från gamla hemstaden. Finns det någon logik i Veolias inventarienummersättning? Tyckerv alla deras bussar ligger på 20xx- och 30xx-serien. Jag har sällan sett andra nummer.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Cyklisten

Trevligt! Arriva 6105 har jag aldrig lyckats få på bild... än mindre när den var grön.

Peter L

Citat från: Svemicke skrivet 28 november 2008, 12:10:03 PM
Trevliga bilder från gamla hemstaden. Finns det någon logik i Veolias inventarienummersättning? Tyckerv alla deras bussar ligger på 20xx- och 30xx-serien. Jag har sällan sett andra nummer.

Tidigare var det så att olika busstyper hade olika nummerserier. Jag har uppfattat det som följande (ungefär i alla fall)

Normal- och boggibussar (Volvo) har 20xx, 21xx, 22xx, 23xx, 25xx, 26xx, 37xx
Normal- och boggibussar (Scania) har 24xx
Ledbussar har 7xx, 8xx
Gasbussarna har 33xx, 34xx, 35xx, 36xx

De tidigare SL-bussarna hade egen nummerserie, precis som f.d. MLs bussar.

Peter L

Citat från: Bussmicke skrivet 28 november 2008, 08:57:06 AM

Var det inte 6105 som skulle till Stockholm?




Snygga bilder! Trevligt att du trivs nere hos oss...  :)

Med risk för att uppfattas som nitisk så reagerar jag på att dessa två bussar har olaglig ljussättning. Scalan verkar ha helljuset på eller är det bara väldigt stora dimljusen...? Om det är ett helljus är det nog bara ett litet misstag vid kontrollerna.

MEN, Arriva 6105 kör tydligt med främre dimljus tända tillsammans med halvljuset. Detta är aldrig tillåtet i Sverige och renderar böter (även om det verkar vara en sjuka bland svenska bilister och lastbilar att göra just detta). Eller är det bara så att helljuset råkar vara tillslaget även här?

KRNI

Citat från: Peter L skrivet 28 november 2008, 14:18:57 PMMed risk för att uppfattas som nitisk så reagerar jag på att dessa två bussar har olaglig ljussättning.

Kanske blinkar på fotografen istället för att vinka!
/KRNI

Jo



Hur svårt kan det vara att fixa till destinationsregistret istället för att sätta en klisterremsa över alltihop?


Måns Johannesson

Citat från: Bussmicke skrivet 28 november 2008, 08:57:06 AM
Var det inte 6105 som skulle till Stockholm?

//BM

Har tidigare sett uppgifter på forumet att 6104 skall till Stockholm men inget om 6105.

/Måns

Mattias Andersson


Mycke trevligt detta!!

Veolias personaltransport va ju riktigt häftig.

Jacob med C

Citat från: Bussmicke skrivet 28 november 2008, 08:57:06 AM
Fortsätter Med Värnhem, centralen o Södervärn.





//BM
Blev denna över i Umeå efter Swebus tog över stan?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Ersa

Citat från: Jacob med C skrivet 28 november 2008, 15:35:08 PM
Blev denna över i Umeå efter Swebus tog över stan?

Swebus ville inte ta i den med tång. Den har ju trots allt förbrukat 2-3 st dyra automatväxellådor sen den inköptes av Polarbuss.

Även Mersan 1014, Skoda Pickupen 1099 och nummerlösa Trafikledarbilen av märket Skoda Octavia behöll Veolia. 1099 är kvar hos Veolia E4 i Umeå medan Octavian lär finnas i Ö-vik numera enligt rykten.

Ersa

Citat från: Peter L skrivet 28 november 2008, 14:18:57 PM
Med risk för att uppfattas som nitisk så reagerar jag på att dessa två bussar har olaglig ljussättning. Scalan verkar ha helljuset på eller är det bara väldigt stora dimljusen...? Om det är ett helljus är det nog bara ett litet misstag vid kontrollerna.

MEN, Arriva 6105 kör tydligt med främre dimljus tända tillsammans med halvljuset. Detta är aldrig tillåtet i Sverige och renderar böter (även om det verkar vara en sjuka bland svenska bilister och lastbilar att göra just detta). Eller är det bara så att helljuset råkar vara tillslaget även här?

Arriva 6105 har mycket riktigt en icke tillåten ljuskombination, men BK Buss Scala kan mycket väl ha enbart parkeringsljus på bilden, men de ser starkare ut pga att Bussmicke har använt lång slutartid? Jag har fått samma effekt själv på egna foton.

Bussmicke

Citat från: KRNI skrivet 28 november 2008, 14:31:37 PM
Kanske blinkar på fotografen istället för att vinka!
/KRNI

Nej, 6105 hade det på hela tiden
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Christian Ljunggren

Schysta bilder!
Veolias 2313 och 2315 (senast o trafik i Västervik) har hamnat i Malmö m o, ser jag.
Är månne 2311 och 2314 därnere också?

/Christian

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.