Ett pass på dödens väg

Startat av Mikael Ringmarck, 18 november 2008, 12:18:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Ringmarck

Igår var första dagen på jobbet efter 10 dagars semester. Detta innebar ett kvällspass på "Nynäsexpressen", första gången för mig sen i augusti. Nytt för mig var stationen Gröndalsviken som ersatt Nynäs havsbad. Linje 35 och 35X är förlängda med någon km för att vända i den nya terminalen. Vagnen jag fick tilldelad var 4678, trevlig bekantskap som senast kommer från Björknäs.


4678 vid Gröndalsvikens relativt nya station.


Inväntar avgångstid kl 23:00 på den sista 35:an mot Västerhaninge.


Tomkörning mot Brommahallen. Här vid Hammersta strax norr om Ekeby.


Klockan är över 1 och det bär äntligen av hemåt till en varm säng.

Björn Forslund

Hej
Är det någon som åker med bussen när tåget fungerar?
Tycker jag ser många nersläckta 35:or passera.

/Björn

herblind

Hej,
nu finns bildbevis på att ni som kör "dödens väg" använder vår hpl (854) för tidreglering. Jag förstår att ni inte kan/vill åka nån annanstans. Det går inte att få in led på hållplatsen, inte ens när kortis används, oftast är det led ni kör med. Ofta har vi led på 854:an. Inget större  problem men ge en f.d. Swebus(e) kollega en tanke av hänsyn.
Kul att träffa en o annan f.d. Björknäs kollega på 35-turerna.

Vi ses
/herb
P.S. Numera i ÖSGA o NYGA

Ulf Rådeström

Citat från: herblind skrivet 18 november 2008, 14:58:55 PM
Hej,
nu finns bildbevis på att ni som kör "dödens väg" använder vår hpl (854) för tidreglering. Jag förstår att ni inte kan/vill åka nån annanstans. Det går inte att få in led på hållplatsen, inte ens när kortis används, oftast är det led ni kör med. Ofta har vi led på 854:an. Inget större  problem men ge en f.d. Swebus(e) kollega en tanke av hänsyn.
Kul att träffa en o annan f.d. Björknäs kollega på 35-turerna.

Vi ses
/herb
P.S. Numera i ÖSGA o NYGA

Jovisst ska vi ge er en tanke, men nu är ju inte trafiken så väldigt omfattande vid den där hållplatsen, så jag tror knappast det är något oerhört problem.
Dessutom trafikeras 35 och 35x med bussar från några inhyrda bolag, där bussarna är för höga för att komma igenom viadukten under järnvägen, vilket gör att man får köra (på dispens) genom centrum,..och då finns det ingen "annanstans" att köra och reglera...

Visst...andra kanske kan köra bort till garaget som kommer igenom hölet, men turistbussarna kan knappast reglera på nån bostadsgata i närheten framför någon villa.

Så det är nog ett problem du får leva med framöver tror jag, eftersom tiden och kostnaden för tomkörande fram och tillbaka till andra ställen säkert inte är försvarbar för beställaren av trafiken. Vi är för övrigt där av samma anledning - att utföra ett uppdrag för SL - så hänsyn måste ges från båda entreprenörerna.

Ulf Rådeström

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 november 2008, 13:49:56 PM
Hej
Är det någon som åker med bussen när tåget fungerar?
Tycker jag ser många nersläckta 35:or passera.

/Björn

Hej!
En och annan bara som har fem meter närmare hem eller inte vill åka tåg så nja...
Varannat tåg kommer ju in på "fel" perrong i VH..så då kan det bli några till som inte orkar gå under spåret utan tycker det är enklare o ta bussen.

...men bussarna är väldigt bra att ha parallellgående ifall det händer något...och det verkar fortfarande vara lite skakigt.
I onsdags stod jag på pass i Ösmo med en dubbeldäckare och fick tycka in 7.45 mot VH då strömmen plötsligt la av på banan.

Björn Forslund

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 november 2008, 16:42:53 PM
Hej!
En och annan bara som har fem meter närmare hem eller inte vill åka tåg så nja...
Varannat tåg kommer ju in på "fel" perrong i VH..så då kan det bli några till som inte orkar gå under spåret utan tycker det är enklare o ta bussen.

...men bussarna är väldigt bra att ha parallellgående ifall det händer något...och det verkar fortfarande vara lite skakigt.
I onsdags stod jag på pass i Ösmo med en dubbeldäckare och fick tycka in 7.45 mot VH då strömmen plötsligt la av på banan.


Hela pendeltågstrafiken är skakig, idag var det som bekant totalstopp med timslånga förseningar som följd. För mig blev det tunnelbana från Farsta.
Bussar parallellt med tågen behövs uppenbarligen inte bara på Nynäsbanan. Men oj vad många bussar det skulle behövas.

homer

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 november 2008, 16:37:27 PM
Jovisst ska vi ge er en tanke, men nu är ju inte trafiken så väldigt omfattande vid den där hållplatsen, så jag tror knappast det är något oerhört problem.
Dessutom trafikeras 35 och 35x med bussar från några inhyrda bolag, där bussarna är för höga för att komma igenom viadukten under järnvägen, vilket gör att man får köra (på dispens) genom centrum,..och då finns det ingen "annanstans" att köra och reglera...

Visst...andra kanske kan köra bort till garaget som kommer igenom hölet, men turistbussarna kan knappast reglera på nån bostadsgata i närheten framför någon villa.

Så det är nog ett problem du får leva med framöver tror jag, eftersom tiden och kostnaden för tomkörande fram och tillbaka till andra ställen säkert inte är försvarbar för beställaren av trafiken. Vi är för övrigt där av samma anledning - att utföra ett uppdrag för SL - så hänsyn måste ges från båda entreprenörerna.

Och här har vi beviset på den avsky/avundsjuka som busslinkförarna i ösmo har mot att Swebus får köra ersättningen och inte dem själva...

Niclas Wennerlid

Citat från: homer skrivet 18 november 2008, 21:06:32 PM
Och här har vi beviset på den avsky/avundsjuka som busslinkförarna i ösmo har mot att Swebus får köra ersättningen och inte dem själva...

Vilket j-la trams! Tror inte för en sekund att ösmoförarna har någon som helst avsky/avundsjuka mot att Swebus fick avtalet på pendeltåget, sådant slåss man om på högre nivå. Kanske finns någon eller några av Ösmos förare som tycker det är roligt att köra ersättningstrafik men jag tvekar starkt att dessa förare tar ut sin avsaknad på Swebus förare.

Om det finns någon schism mellan Busslinks och Swebus förare i Västerhaninge/Nynäs är det nog som exemplet ovanför visar - platsbrist när alla ska ska försöka få plats vid terminalerna o.d.
F.ö. kan den kritiken nog komma åt bägge håll.

//Niclas

homer

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 18 november 2008, 21:53:02 PM
Vilket j-la trams! Tror inte för en sekund att ösmoförarna har någon som helst avsky/avundsjuka mot att Swebus fick avtalet på pendeltåget, sådant slåss man om på högre nivå. Kanske finns någon eller några av Ösmos förare som tycker det är roligt att köra ersättningstrafik men jag tvekar starkt att dessa förare tar ut sin avsaknad på Swebus förare.

Om det finns någon schism mellan Busslinks och Swebus förare i Västerhaninge/Nynäs är det nog som exemplet ovanför visar - platsbrist när alla ska ska försöka få plats vid terminalerna o.d.
F.ö. kan den kritiken nog komma åt bägge håll.

//Niclas


Tyvärr skrev jag som jag gjorde på grund av egen erfarenhet... även efter att ha pratat med förare i Ösmo

jag säger inte att förarna har något emot förarna bara för att dem jobbar på Swebus,


bland annat får Swebus Personal inte visa sig på busslinks depåer frö att text gå på toa eller köpa en kaffe.
de kan helt klart ha att göra med att någon har gjort något som inte uppskattas, de vet jag inget om, men så är de tyvärr...

Ulf Rådeström

#9
Citat från: homer skrivet 18 november 2008, 22:05:08 PM
Tyvärr skrev jag som jag gjorde på grund av egen erfarenhet... även efter att ha pratat med förare i Ösmo

jag säger inte att förarna har något emot förarna bara för att dem jobbar på Swebus,


bland annat får Swebus Personal inte visa sig på busslinks depåer frö att text gå på toa eller köpa en kaffe.
de kan helt klart ha att göra med att någon har gjort något som inte uppskattas, de vet jag inget om, men så är de tyvärr...

äh...de där är kvalificerat bullshit rent ut sagt.
Jag jobbar visserligen inte på Swebus, men är inhyrd av företaget, och därmed jämställd...alltså icke Busslinkare..o jag har varit på toa i Nynäs utan problem....MED min buss inne på depån.

Ursäkta om jag ryter till lite, men ibland får det faktiskt vara bra med rent skitsnack.
Visst...det finns förare som kan vara av lite konstiga uppfattningar..men bara för att du pratat med någon förare i Ösmo, innebär det knappast att alla andra är portade från depåerna när man kör samma trafik och kanske behöver gå på toaletten.

virtual1

Citat från: homer skrivet 18 november 2008, 22:05:08 PM
Tyvärr skrev jag som jag gjorde på grund av egen erfarenhet... även efter att ha pratat med förare i Ösmo

jag säger inte att förarna har något emot förarna bara för att dem jobbar på Swebus,


bland annat får Swebus Personal inte visa sig på busslinks depåer frö att text gå på toa eller köpa en kaffe.
de kan helt klart ha att göra med att någon har gjort något som inte uppskattas, de vet jag inget om, men så är de tyvärr...

Fast jag förstår inte vad som skulle vara konstigt med detta? Jag skulle aldrig släppa in nån från SIBA på vår toalett t.ex. på jobbet, vi har ju både budgetar o intern planering framme, så att en konkurrent (om ändock kollega inom branschen) inte får komma in i personalutrymmena så kan jag inte förstå varför det skulle vara underligt???

michael k

platsbrist?
då skulle ni varit med utanför hotel florida norte i madrid i somras när femton bussar skulle samsas om två platser kl8 på morgonen
vad gorde vi?
vi dubelparkade gatan bort och väntade på våran tur nemas problemas
sedan hjälptes man åt när det behövdes


Mikael Ringmarck

Citat från: herblind skrivet 18 november 2008, 14:58:55 PM
Hej,
nu finns bildbevis på att ni som kör "dödens väg" använder vår hpl (854) för tidreglering. Jag förstår att ni inte kan/vill åka nån annanstans. Det går inte att få in led på hållplatsen, inte ens när kortis används, oftast är det led ni kör med. Ofta har vi led på 854:an. Inget större  problem men ge en f.d. Swebus(e) kollega en tanke av hänsyn.
Kul att träffa en o annan f.d. Björknäs kollega på 35-turerna.

Vi ses
/herb
P.S. Numera i ÖSGA o NYGA

På bilderna ovan är bussen enbart uppställd för fotografering. När jag tidsreglerar kör jag runt och ställer mig på andra hållplatsen, ut mot gatan. Visserligen 854ans hållplats det med, men ställer man sig långt bak med kortvagn är det inga större problem för ordinarie bussar. De kvällar jag kört har det nästan uteslutande varit kortvagn eller boggi på 854.

JDS

Citat från: virtual1 skrivet 18 november 2008, 23:18:48 PM
Fast jag förstår inte vad som skulle vara konstigt med detta? Jag skulle aldrig släppa in nån från SIBA på vår toalett t.ex. på jobbet, vi har ju både budgetar o intern planering framme, så att en konkurrent (om ändock kollega inom branschen) inte får komma in i personalutrymmena så kan jag inte förstå varför det skulle vara underligt???

Men du jobbar ju på ett vanligt företag. De företag som det här är frågan om skulle aldrig våga visa några viktiga papper ens för sin egen personal, så det är totalt ofarligt att släppa in konkurrentens personal i personalutrymmena!

Mikael Ringmarck


Igår var det 4679 som gällde på Nynäs. Klockan är efter 23 i ett totalt öde Ösmo. Detta var hållplatsen för linje 35 mot Vhe i somras, men man verkar ha slagit ihop den med hållplatsen mot Nynäshamn. Nytt bottenrekord var det förövrigt detta pass. På 3 och ½ släng fram och tillbaka hade jag en passagerare! Räknar inte Kvarne som passagerare då han bara var ute i "förströelsesyfte"... :D