Trevliga vikariebussar

Startat av Ersa, 11 november 2008, 15:55:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

Citat från: Verspieder skrivet 11 november 2008, 16:43:27 PM
5748 och 5749 känns nästan som "riktiga" normalgolvade bussar att köra. Tysta, bekväma och med bra fjädring. Inga störande lågentéegenskaper (skrammel) som Vegan ofta hade. De går som strykjärn på vägen och känns tunga men stabila. Dörrbromsen tar och släpper medsamma, men ändå aldrig såpass hastigt att det kan skapas ett enda litet ryck varken vid stopp eller start. Automatlådan i Enköpingsvagnarna växlade oerhört mjukt och exakt, och I-shiften i 6874 m.fl. vinner här enbart på bränslesnålhet. Enbart på landsvägskörning är I-shiften likvärdig med automaten, men bättre känns den aldrig riktigt. Det enda jag hade lite svårt för på Enköpingsvagnarna var att öppna- och stängknapparna till mittdörren satt på fel ställen gentemot varandra. Men det går ju åtgärda enkelt genom att byta plats på dem, om man önskar.


Håller med dig om att de är kanonbussar! Dock med en mycket irriterande detalj. Man ser ingenting åt vänster i dessa bussar. De har monterat skjutfönstret upp och ner. Den icke öppningsbara rutan ska sitta i överkant, inte nederkant. Spegeln kan då sättas mycket lägre ner så man slipper köra in blind i rondeller och sedan måste skjutfönstret förlängas i bakkant då man inte har en chans att se ut vänster i 90 graders korsningar utan att luta sig 4dm framåt.

Se bilder:




Simon Bertilsson

Jag har aldrig kört buss, men det gör det samma. I-Shift torde vara precis samma på lastbil som buss, men man ska minnas att den är utvecklad för att passa lastbilar.

I-Shift är en växellåda som är byggd för främst en ekonomisk landsvägs- och blandad körning. Egentligen är den inte en ersättare till de automatlådor som är brukliga på bussar. Istället är det en split/range-låda med totalt 12 växlar som man automatiserat med automatisk koppling, växling, gas osv. Split/rangelådan har jag aldrig hört talas om skulle finnas i en buss, utan den är främst byggd för lastbilar som ska dra tunga lass och vill utnyttja så mycket av vridmomentsområdet som möjligt.
Den må kanske inte ge lika bra flyt som en "typisk" automatare typ Alison eller liknande, men den ger god bränsleekonomi och betydligt bättre flyt än en manuell låda. Dessutom avlastas föraren som slipper sitta och rycka i spaken. Högeraxelns slitage minskar, och man får en hand ledig.

Själv älskar jag I-Shift. Underbar att köra med, men så kör jag också lastbil. Även om jag rör mig mycket i storstadstrafik så klarar jag mig trots att flytet kanske inte är perfekt. Det är trots allt bättre än i en vanlig manuell.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2009, 17:31:16 PM
Tätortstrafik är väl i alla fall en mild överdrift. Bussarna går normalt på linje 159 Dalsjöfors-Borås-Sandared, vilket är en typisk regionallinje.

159 har allt för många stopp och allt för mycket tätort för att I-shift skall vara bra. Visst är det en regionlinje, men bussen är bättre på långa sträckor med få stopp och mycket hastighet över 70 km/h. Det förekommer allt för lite på linje 159.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 03:48:45 AM
159 har allt för många stopp och allt för mycket tätort för att I-shift skall vara bra. Visst är det en regionlinje, men bussen är bättre på långa sträckor med få stopp och mycket hastighet över 70 km/h. Det förekommer allt för lite på linje 159.

Jo, det kan hålla med om. BL borde placera de här bussarna på någon annan av sina linjer. Yngrot kanske vill ha dem i Tranemo?  :)
Sedan är det mycket beroende på förarna hur bussarna känns att åka i. En del kommer väldigt bra överens med I-shiftlådan, en del gör det inte alls.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjalle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 februari 2009, 11:27:35 AM
Jo, det kan hålla med om. BL borde placera de här bussarna på någon annan av sina linjer. Yngrot kanske vill ha dem i Tranemo?  :)
Sedan är det mycket beroende på förarna hur bussarna känns att åka i. En del kommer väldigt bra överens med I-shiftlådan, en del gör det inte alls.

Kommer man som förare bra överens med I-shiften (Eller Scanias Opticruise för den delen) så kan man få den att gå riktigt mjukt och fint. I början får man tänka sig för lite hur man gör när den ska växla men efter ett tag sitter det perfekt

RoTe

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 22 februari 2009, 11:41:09 AM
Kommer man som förare bra överens med I-shiften (Eller Scanias Opticruise för den delen) så kan man få den att gå riktigt mjukt och fint. I början får man tänka sig för lite hur man gör när den ska växla men efter ett tag sitter det perfekt

Men ni lastbilsförare är ju begåvade med manuell växling av i-shift. Det finns inte i bussarna.
Ut från hållplats i halt väglag växlar lådan 4-5-6-7-8-9-10-11-12! Det kan vem som helst räkna ut hur onödigt och jobbigt det är. Vid varje växling rycker bussen till dessutom. Ultimata växlingsmönstret med våra bussar är 4-7-9-10-11-12 och det åstakommer man endast genom att ha gasen i botten, vilket ju inte går i detta väglag.

Sedan, när man ska rulla in på en bussterminal som är totalt oplogad och det är gropigt och jävligt och man ska stanna på precision vägrar lådan växla ner om man inte trycker på bromsen. Så man ska bromsa för att få den att växla och sedan gasa för att komma 2dm framåt. Slutar allt som oftast i tvärnit.

Farthinder då. Man tvingar ner bussen på fyran, så lågt går den frivilligt men ej längre. Sedan glider man över hindret med båda axlarna och så ska man ta fart igen. Då får kopplingen frispel och börjar jucka igång bussen med några sjuh*****es ryck så passagerarna tror man är full.

Stanna i uppförsbackar då. Det går inte heller nej. Växellådan blir livrädd när det börjar gå tungt och kastar i trean eller tvåan vilket gör att bussen rycker till och tvärstannar, ibland med motorstopp som följd.

Våra bussar har gått 20 000 mil och vissa växlar i vissa bussar slås i med sådan kraft att man tror växellådan ska spricka. Det låter bara PANG när den slår i sexan t.ex.

Jag har sagt att jag mycket hellre kör en manuell låda i linjetjänst än I-shift och det står jag för. Dessa lådor har INGET att göra i linjebussar, speciellt eftersom vi inte får växla dom själva.

Tilläggas kan att jag kört en del lastbil med I-Shift och där är den underbar! Har även kört en hel del Opticruise.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 februari 2009, 11:27:35 AM
Jo, det kan hålla med om. BL borde placera de här bussarna på någon annan av sina linjer. Yngrot kanske vill ha dem i Tranemo?  :)
Sedan är det mycket beroende på förarna hur bussarna känns att åka i. En del kommer väldigt bra överens med I-shiftlådan, en del gör det inte alls.
I Tranemo gör den siog mycket bättre för därär det mer landsvägskörning utan en massa stopp. Vegorna är ju trötta i motorn och accelererar långsamt med automatlåda, men även om de nya 8500 är pigga i motorn så sackar växellådan ner dem i accelerationen, så det blir +-0.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

bjalle

Jag har kört lastbil med I-shift, och den hoppar över vissa växlar beroende på motstånd osv, start i backe har jag också gjort och jag måste säga att jag blev imponerad, 60 tons bruttovikt, enbart automatläget användes, mjukt och fin start

Simon Bertilsson

Citat från: RoTe skrivet 22 februari 2009, 13:07:13 PM
Men ni lastbilsförare är ju begåvade med manuell växling av i-shift. Det finns inte i bussarna.
Ut från hållplats i halt väglag växlar lådan 4-5-6-7-8-9-10-11-12! Det kan vem som helst räkna ut hur onödigt och jobbigt det är. Vid varje växling rycker bussen till dessutom. Ultimata växlingsmönstret med våra bussar är 4-7-9-10-11-12 och det åstakommer man endast genom att ha gasen i botten, vilket ju inte går i detta väglag.

Sedan, när man ska rulla in på en bussterminal som är totalt oplogad och det är gropigt och jävligt och man ska stanna på precision vägrar lådan växla ner om man inte trycker på bromsen. Så man ska bromsa för att få den att växla och sedan gasa för att komma 2dm framåt. Slutar allt som oftast i tvärnit.

Farthinder då. Man tvingar ner bussen på fyran, så lågt går den frivilligt men ej längre. Sedan glider man över hindret med båda axlarna och så ska man ta fart igen. Då får kopplingen frispel och börjar jucka igång bussen med några sjuh*****es ryck så passagerarna tror man är full.

Stanna i uppförsbackar då. Det går inte heller nej. Växellådan blir livrädd när det börjar gå tungt och kastar i trean eller tvåan vilket gör att bussen rycker till och tvärstannar, ibland med motorstopp som följd.

Våra bussar har gått 20 000 mil och vissa växlar i vissa bussar slås i med sådan kraft att man tror växellådan ska spricka. Det låter bara PANG när den slår i sexan t.ex.

Jag har sagt att jag mycket hellre kör en manuell låda i linjetjänst än I-shift och det står jag för. Dessa lådor har INGET att göra i linjebussar, speciellt eftersom vi inte får växla dom själva.

Tilläggas kan att jag kört en del lastbil med I-Shift och där är den underbar! Har även kört en hel del Opticruise.

Låter ju illa. Vad som förvånar mig är skillnaden mellan bussen och lastbilen, och att bussen saknar manuella delen. Jag använder sällan den manuella funktionen, men den är smidig exempelvis i segdragna uppförsbackar där bilen hade viljat växla ned ett steg för mycket. Bilen går så fint på automatiken. Jag känner igen att den gärna startar på fyran, men sen brukar den hoppa upp till sjuan, nian, tian, elvan och tolvan. Med tungt lass tar den det lite lugnare.
Dock händer det att jag för skojs skull kör manuellt. :)

Johan B

Sedan finns det olika programeringar av växellådan att välja på när man specar bussen vilket spelar in på hur den sedan växlar.

RoTe

Citat från: Johan B skrivet 22 februari 2009, 16:15:21 PM
Sedan finns det olika programeringar av växellådan att välja på när man specar bussen vilket spelar in på hur den sedan växlar.

Precis och det i kombination till att vi inte är betrodda med manuell växling gör lådan till en katastrof.

Dessutom tror jag inte ni lastbilschaufförer fokuserar lika mycket på extrem komfort som vi busschaufförer. Minsta lilla ryck är ett misslyckande.

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 februari 2009, 11:27:35 AM
Jo, det kan hålla med om. BL borde placera de här bussarna på någon annan av sina linjer. Yngrot kanske vill ha dem i Tranemo?  :)
Sedan är det mycket beroende på förarna hur bussarna känns att åka i. En del kommer väldigt bra överens med I-shiftlådan, en del gör det inte alls.



Jaha du det vore väl kul om de kom ut till oss men det lär väl inte hända??  Undrar om det hjälper att fjäska lite?? ::)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Simon Bertilsson

Citat från: RoTe skrivet 22 februari 2009, 17:28:17 PM
Precis och det i kombination till att vi inte är betrodda med manuell växling gör lådan till en katastrof.

Dessutom tror jag inte ni lastbilschaufförer fokuserar lika mycket på extrem komfort som vi busschaufförer. Minsta lilla ryck är ett misslyckande.

Jag har inte ett lass med resenärer att tänka på, men jag ser det ändå lite som en sport med mig själv att köra så mjukt som möjligt. Är väl dessvärre inte riktig så med alla chaufförer......  :-X

Svemicke

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 22 februari 2009, 21:57:34 PM
Jag har inte ett lass med resenärer att tänka på, men jag ser det ändå lite som en sport med mig själv att köra så mjukt som möjligt. Är väl dessvärre inte riktig så med alla chaufförer......  :-X
Din sport kan leda till minskad bränsleförbrukning och det kan bli bonusar av det.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -