Trevliga vikariebussar

Startat av Ersa, 11 november 2008, 15:55:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Nu när alla vikariebussar snart är ersatta med B9S får vi lov att tacka Enköping, Skövde och Borlänge för lånet. Det har varit riktigt kul att pröva dessa olika boogievagnar i stadstrafiken, och speciellt de helt underbara Enköpingsvagnarna! :)






homer

varför är enköpingsvagnarna så mycket bättre? kan du ge lite konkreta åsikter

Ersa

Citat från: homer skrivet 11 november 2008, 16:30:27 PM
varför är enköpingsvagnarna så mycket bättre? kan du ge lite konkreta åsikter

5748 och 5749 känns nästan som "riktiga" normalgolvade bussar att köra. Tysta, bekväma och med bra fjädring. Inga störande lågentéegenskaper (skrammel) som Vegan ofta hade. De går som strykjärn på vägen och känns tunga men stabila. Dörrbromsen tar och släpper medsamma, men ändå aldrig såpass hastigt att det kan skapas ett enda litet ryck varken vid stopp eller start. Automatlådan i Enköpingsvagnarna växlade oerhört mjukt och exakt, och I-shiften i 6874 m.fl. vinner här enbart på bränslesnålhet. Enbart på landsvägskörning är I-shiften likvärdig med automaten, men bättre känns den aldrig riktigt. Det enda jag hade lite svårt för på Enköpingsvagnarna var att öppna- och stängknapparna till mittdörren satt på fel ställen gentemot varandra. Men det går ju åtgärda enkelt genom att byta plats på dem, om man önskar.

Trots att 6874 (med vänner) var nyare kändes de mer "billiga", lätta och plastiga. Visserligen är de piggare, men de känns ändå som att man måste hålla lägre fart med dem. Som att de är flera ton lättare samtidigt som de upplevs ha sämre fäste. Brist på stabilitet är dock enbart inbillning, men nu var ju frågan hur de upplevs.

AO

Man märker ju även stor skillnad som passagerare mellan 8500 och 8700. 8500 känns som sagt mkt mer plastig och "billig". 8700 går mjukt och tyst.
Kan det vara någon skillnad i pris mellan 8500 och 8700?

Ersa

Kort sagt: En Carrus är en Carrus, medan en Säffle är en Säffle...  fortfarande! ;)

bussgrabben

Den enda I-shift jag lyckats åka i stadstrafik är 6408 och det kändes inte alls optimalt med den lådan i stadstrafik. Det var ett evigt upp- och nedväxlande och framfarten kändes onödigt ryckig.

5748 har jag åkt en gång och den var som sagt, tyst och mjuk.

Yujin Zhang

I-shift är INTE avsett för tätortstrafik så varför klaga? De var ju ändå bara vikariebussar...

Själv kan jag inte få nog från att åka I-shift på landet...9700 med I-shift, kan det bli bättre?
(fast iofs...9700 är Carrus, mummel mummel :P)

homer

Citat från: Verspieder skrivet 11 november 2008, 16:43:27 PM
Trots att 6874 (med vänner) var nyare kändes de mer "billiga", lätta och plastiga. Visserligen är de piggare, men de känns ändå som att man måste hålla lägre fart med dem. Som att de är flera ton lättare samtidigt som de upplevs ha sämre fäste. Brist på stabilitet är dock enbart inbillning, men nu var ju frågan hur de upplevs.

OK, tackar för den sammanställningen, men är de inte samma motor i bussarna 250Kw??

förövrigt är vet jag mycket väl att b12ble 8500 är en riktig skrammelburk, men trodde ändå man hade bättrat sig på nyare årsmodeller

Ersa

Nej, I-shiften är självklart inte till för stadstrafik, men den är ingen självklarhet på landsbygden heller. Jag skulle rentav vilja påstå att den mest är till för timmerbilar. På landsbygdens busstrafik är väl I-shiften helt okej, men i där ligger den ju ändå nästan alltid på växel 11-12, och då går det ju i princip lika bra att peta lite på "Overdrive-knappen" på en G8-spak då och då. Jag har absolut inget emot I-shiften, men jag klarar mig precis lika bra med en G8.

Ersa

Citat från: homer skrivet 11 november 2008, 17:27:35 PM
förövrigt är vet jag mycket väl att b12ble 8500 är en riktig skrammelburk, men trodde ändå man hade bättrat sig på nyare årsmodeller

Inte kan jag påstå att nya 8500 skramlar så värst mycket idag... men nog känns de som en lite billigare bussmodell överlag, jämfört med 8700.

Johan B

Citat från: Verspieder skrivet 11 november 2008, 17:30:31 PM
Nej, I-shiften är självklart inte till för stadstrafik, men den är ingen självklarhet på landsbygden heller. Jag skulle rentav vilja påstå att den mest är till för timmerbilar. På landsbygdens busstrafik är väl I-shiften helt okej, men i där ligger den ju ändå nästan alltid på växel 11-12, och då går det ju i princip lika bra att peta lite på "Overdrive-knappen" på en G8-spak då och då. Jag har absolut inget emot I-shiften, men jag klarar mig precis lika bra med en G8.

Finns möjlighet att välja G8 kvar?

Johan B

Citat från: Verspieder skrivet 11 november 2008, 17:32:51 PM
Inte kan jag påstå att nya 8500 skramlar så värst mycket idag... men nog känns de som en lite billigare bussmodell överlag, jämfört med 8700.

Jämför man med de 8500 som finns hos GS så är det enligt min åsikt bättre ihopskruvat i de nyare 8500:orna än i lite äldre Säfflebyggen. Jämfört med 8700:orna från 2004 (eller Veolias från 03 på Lila där hela inredningen är på väg ner) är även där de senaste 8500 bättre. Ny 8700 har jag inte haft förmånen att få avnjuta/genomlida.

Jo

En annan fördel med 8700 framför de nämnda 8500 torde vara att framdörren öppnas innåt. Det är väl i och för sig en smaksak men jag tycker nog det är smidigare att den öppnas innåt om man nu skulle få välja :)

Kinslayer

Ja det är ju en väldig skillnad på dom förbaskade 55**bussarna som vi har av 8500 BLE och dom allra nyaste 6865-67 med I-shift osv. 55´orna skramlar ju nåt kopiöst (och har gjort hela tiden) medans dom nyare känns som alla skruvar är åtdragna från fabriken.

Johan B

Citat från: Jo skrivet 11 november 2008, 20:27:21 PM
En annan fördel med 8700 framför de nämnda 8500 torde vara att framdörren öppnas innåt. Det är väl i och för sig en smaksak men jag tycker nog det är smidigare att den öppnas innåt om man nu skulle få välja :)

Är väl ingen direkt nackdel med utåtgående dörr funktionsmässigt sett men på många platser är inte kunderna helt bekanta med "fenomenet" vilket har lett till en och annan knock out när folk har lite väl bråttom ombord så på det sätter är det ju smidigare med inåtgående dörr.