Huvudmeny

Swebus x3 [Bilder]

Startat av Simon, 08 september 2008, 17:45:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussgrabben


Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 10 september 2008, 21:22:51 PM
Fortsättning följer:
http://vk.se/Article.jsp?article=214888


"Swebus ska lämna dagliga rapporter om hur trafiken gått. Dessutom ska de ha telefonmöte med Länstrafiken en gång i veckan".

Lokaltrafiken i Umeå tätort lär enligt många vara minst lika omfattande som hela länets landsbygdstrafik. Underbart att huvudmannen inte har sitt kontor i den stad där majoriteten av ens trafik finns. Fast det är klart... då kan ju skattebetalarna få reda på vilka som egentligen bär ansvaret, och dessutom kunna besöka kontoret när de blir arga.

Vad har ni för sanktionsmöjligheter?
- "Längst bort måste vi syna deras lämplighet för uppdraget, men dit vill vi inte att det ska gå. Det skulle inte gynna någon".


Äh, en ytterligare ny upphandling som måste avbrytas och göras om pga egna misstag, och därefter 3 månader till trafikstart vore väl helt underbart?  ::)


yngrot

Det verkar ju rätt illa uppe hos er nu...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Sundås

Hmm, det verkar ju ganska illa om man läser artiklarna, men jag har svårt att tro att det är riktigt så illa ändå. Är Ume-bor väldigt känsliga, eller vad beror detta på?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ersa

Citat från: Sundås skrivet 10 september 2008, 23:31:46 PM
Hmm, det verkar ju ganska illa om man läser artiklarna, men jag har svårt att tro att det är riktigt så illa ändå. Är Ume-bor väldigt känsliga, eller vad beror detta på?

Resenärerna har mångårig vana med att "den skyddade verksamheten" gav dem en hel och ren buss som alltid kom i tid. Att bussen numera ofta är försenad beror dock inte enbart på vikariebussarna, utan desto mer på allt kontanthanterande, pengaväxlade och enkelbiljettsknappande vid nästan varenda hållplats. Enkelbiljetterna har tyvärr ökat under de senaste åren efter att ProDatamaskinen försvann. Man vill inte köpa de nya chipkorten bl.a pga att det inte står direkt på kortet hur många resor man har kvar. Att "lasta" 7-10 resenärer i Umeå tätort motsvarar ibland tiden att lasta 35-40 pendlare i SL-land. Lägg detta till linjer som har 40-45 hållplatser längs en 2 mil lång sträcka genom hela staden.

Bussparken kommer att bli åtgärdad så fort de 17 nya B9S levereras nu i slutet av 2008, och under sommaren 2009 ska kontanterna bort (till enkelbiljettresenärernas framtida irritation), och först då lär busstrafiken i Umeå tätort bli någorlunda snabb, effektiv och pålitlig att den går att jämföra med andra städers tätortstrafik.

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 september 2008, 22:20:25 PM
Många Länstrafikbolag har sina huvudkontor utlokaliserade av sysselsättningsskäl.

KLT > Högsby.  Västerbotten > Lycksele, Västernorrland > Kramfors, Norrbotten > Överkalix.
,

Skånetrafiken i Hässleholm
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 september 2008, 05:47:51 AM
Ja du får ursäkta mitt ordval men ungefär så känner jag att det är, liknande inträffade t.ex i Stockholm 1993-95 och i Östersund 1997 bara för att nämna några "fall", det är ju tyvärr en oerhört stor skillnad mellan ett kommunalt företag/förvaltning som inte har några avkastningskrav och i princip bara äskar mer pengar när det behövs och ett vinstdrivande företag, jag "gissar" att Veolia aldrig tog den här konflikten utan fortsatte på Polarbuss linje för att få det lugnt i leden bland förarna, om det var ett riktigt beslut kan man ju ifrågasätta i efterhand, rent ekonomiskt.

Jag förstår precis hur du menar, men det jag menade med den inledande meningen var hur det hela ser ut från den vanliga resenärens synvinkel. "Vanligt folk" har ju oftast ingen koll på upphandlingar, politik och extra skattemedel till förlusttyngda kommunägda aktiebolag. Allt de såg var att Polarbuss skötte sig i vagnkvaliteten och tidtabellen, medan Veolia och Swebus istället "misslyckas" med samma sak. Att varken Länshuvudmannen eller kommunpolitikerna erkänner att misstag begåtts, eller ber resenärerna om ursäkt är många vanliga bussresenärer också irriterade över. Folk som inte orkar sätta sig in i ansvarsområdena skyller dagens kaos enbart på Swebus, som du ju märkt i kommentarerna på VK.se

Krille

Nu stiger bötesbeloppen som Swebus får betala...

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33919&a=1244252&lid=puff_1244351&lpos=lasmer

...och Länstrafiken fortsätter att helt skylla problemen på Swebus... ???

/K

Ersa

Nu väntar vi bara på leveransfoton från Kent i Säffle med 17 st färdigbyggda blåa B9S som motiv...  :P

Hagri

"- Jag har bott här i Umeå i en och en halv vecka och bussarna är alltid försenade. Det är under all kritik, säger X X som är helt beroende av bussen."

Ja. Det är ju en väldigt lång tid.
Kanske skall vänta åtminstone några veckor med domen.

yngrot

Citat från: Krille skrivet 11 september 2008, 18:13:49 PM
Nu stiger bötesbeloppen som Swebus får betala...

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33919&a=1244252&lid=puff_1244351&lpos=lasmer

...och Länstrafiken fortsätter att helt skylla problemen på Swebus... ???

/K



Suck   vad hjälper det att Swebus får betala böter???  är väl bättre att lägga de pengarna på att fixa bussar som har fel..

Sen kan man ju undra hur mkt billigare det blir när man räknar in alllt strul och inte minst vad länsbolagen kostar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Krille

Citat från: yngrot skrivet 11 september 2008, 20:37:07 PM
Suck   vad hjälper det att Swebus får betala böter???  är väl bättre att lägga de pengarna på att fixa bussar som har fel..
Sen kan man ju undra hur mkt billigare det blir när man räknar in alllt strul och inte minst vad länsbolagen kostar..

Haha, ja, det skulle ju bli billigare trafik när den togs över av Länet och upphandlades.
Jag föreslår att vi skickar fakturan på hela denna cirkus till Tor & Co.

/K

Davve

Citat från: Hagri skrivet 11 september 2008, 20:18:42 PM
"- Jag har bott här i Umeå i en och en halv vecka och bussarna är alltid försenade. Det är under all kritik, säger X X som är helt beroende av bussen."

Ja. Det är ju en väldigt lång tid.
Kanske skall vänta åtminstone några veckor med domen.


Varför? Är det OK om trafiken inte funkar under ett par veckor? Ska det behöva gå en månad eller två innan man kan tycka det inte är OK?

Davve

Citat från: Verspieder skrivet 10 september 2008, 06:11:59 AM
Länstrafikens marknadschef Tor Eriksson tycker att dagens situation är oacceptabel.
- Swebus håller inte vad man lovat i avtalet med oss. Där sa man att de ersättningsbussar som skulle sättas in skulle hålla samma standard som de nya bussar som kommer senare i höst, men så är inte fallet.


Men snälla nån! Varken Swebus, Veolia, Busslink eller någon annan trafikutövare har väl 20-25 st nya fräscha vagnar ståendes i reserv någonstans som man snabbt kan sätta in på tre månader efter lämnat anbud?

Då ska man väl inte lova det heller?