Fyra av fem möjliga (Bilder)

Startat av Oskar A, 29 augusti 2008, 23:32:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristian

Citat från: Neopland skrivet 30 augusti 2008, 15:57:50 PM
Dessa är av årsmodell 1989 eller 1990 va? Vet att årsmodellerna 1989 och 1990 brukar ha O i början på registreringsnumret och den där skylttypen.
Skylttypen fanns från början av 70-talet till och med 1993 på alla fordonstyper, så varför just årsmodellerna 89-90? ;)

Angående bilderna: Riktigt härliga. 4150-52 har jag åkt med till och från skolan hundratals gånger.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

robbes

Citat från: Kristian skrivet 30 augusti 2008, 21:17:23 PM
Skylttypen fanns från början av 70-talet till och med 1993 på alla fordonstyper, så varför just årsmodellerna 89-90? ;)

Angående bilderna: Riktigt härliga. 4150-52 har jag åkt med till och från skolan hundratals gånger.

kristian den regnummer plåten fanns ej på 70 talet de tär den som blev svart rätt omgående då den vita färgen lossade den fanns endast ett få tal år

Kristian

Det tog en stund att tyda ditt inlägg... Jag har rättat felen i citatet.
Citat från: robbes skrivet 30 augusti 2008, 22:19:27 PM
Kristian, den nummerplåten fanns ej på 70-talet. Det är den som blev svart rätt omgående då den vita färgen lossade. Den fanns endast ett fåtal år.
Du menar de första plastskyltarna från 1984 och en tid framåt? Än sedan? De såg likadana ut.

Neopland

#19
Citat från: Kristian skrivet 30 augusti 2008, 22:44:31 PM
Det tog en stund att tyda ditt inlägg... Jag har rättat felen i citatet.Du menar de första plastskyltarna från 1984 och en tid framåt? Än sedan? De såg likadana ut.

Bokstaven O kom inte som första bokstav förrän slutet på 1980-talet och dessutom så har skyltarna ändrat material. Från början var de av plåt, sen blev de av plast. Tror de ändrade 1985. Annars är det samma typsnitt och i stor sett samma form. Sen fanns det ingen Volvo Säffle som såg ut sådär i mitten på 1980-talet, de hade kantigare hörn och mindre sidofönster, de tidigare modellerna hade även en helt annan front med vertikalt monterade strålkastare. Den designen vi ser på dessa bilder kom 1990. Fronten kom runt 1985-86, och kofångaren och andra detaljer som skyltskåp ändrades 1989-90.

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 augusti 2008, 16:33:26 PM
De är -91:or allihop och lever således på övertid i SL-land.

7713 kom till Täby eftersom man behövde en liten buss som klarade Vaxholms kommuns viktkrav på Pålsundsbron i Vaxholm (en gammal stridsvagnsbro som troligen inte skulle ha några problem med vikten egentligen).
Men tyvärr visade sig bussen inte vara särskilt användarvänlig om man är van vid Volvo Säffle och bristen på daglig kärlek på verkstan tog ganska snabbt ut sin rätt och bussen har nog stått mer på verkstan i Täby än den varit i trafik i Vaxholm.
Numera går det bra att köra en vanlig kortvagn över ovan nämnda bro med vissa begränsningar, men normalt är det inte så många passagerare på linjen att det har någon betydelse...
Norrtälje har fått ett syskon till 7713, nämligen 7712, som har satts in på servicelinjen där, hur det gått där vet jag däremot inte.
Jag tror dock inte att den är tänkt att gå som "vanlig" kortvagn i Täby då den är något mindre än de andra kortvagnarna i Täbygaraget och har betydligt färre sittplatser.
//Fredrik

Tack för intressant information! Vaxholm hade väl, innan 7713 kom dit, även en mindre Renaultbuss för linje 671. Kan ha varit Busslink 4015, men är osäker.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Neopland skrivet 31 augusti 2008, 10:11:15 AM
Bokstaven O kom inte som första bokstav förrän slutet på 1980-talet och dessutom så har skyltarna ändrat material. Från början var de av plåt, sen blev de av plast. Tror de ändrade 1985. Annars är det samma typsnitt och i stor sett samma form. Sen fanns det ingen Volvo Säffle som såg ut sådär i mitten på 1980-talet, de hade kantigare hörn och mindre sidofönster, de tidigare modellerna hade även en helt annan front med vertikalt monterade strålkastare. Den designen vi ser på dessa bilder kom 1990. Fronten kom runt 1985-86, och kofångaren och andra detaljer som skyltskåp ändrades 1989-90.

Aluminium 1972-83
Plast 1984-1993
Plast med fetare stil 1994-2001
Aluminium 2002-idag. (EU-emblem som tillval kom 2003)

Här Säfflemodellen som tillverkades innan den omdebatterade:

Jonas Strömblad

Citat från: Verspieder skrivet 01 september 2008, 05:10:53 AM
Här Säfflemodellen som tillverkades innan den omdebatterade:

Men nog fanns det väl några varianter mellan H22 och H27.   ;)
/J

Ersa

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 01 september 2008, 12:54:40 PM
Men nog fanns det väl några varianter mellan H22 och H27.   ;)
/J

Ja, jo... men om man ska hårddra det var det ju "H22-fronten" som var modellen innan "H27-fronten". Sedan fanns det väl något "mellanår" 1985 med nya fronten fast gamla blinkers (och gamla instrumentbrädan). Kvarnes buss ovan är en 1983:a, medan dessa nedan är 1985:or. "Notera H22-blinkersglasen":




Jonas Strömblad


Ersa


Fredrik Gelin

Citat från: Norrortsmicke skrivet 31 augusti 2008, 17:44:30 PM
Tack för intressant information! Vaxholm hade väl, innan 7713 kom dit, även en mindre Renaultbuss för linje 671. Kan ha varit Busslink 4015, men är osäker.
671 har trafikerats av minibussar under flera år, under de år jag jobbat i bolaget var det först en VW Transporter med myntbord mellan framsätena, sedan en VW Transporter med förhöjt tak som importerats från Nyköping har jag för mig och sedan bussen du nämnde ovan som dock var en MB Sprinter.
Dock har det förekommit vid några enstaka tillfällen att någon av de tidvis två Renaultbussar som gick på servicelinjen i Täby gästspelade på 671:an.
Jag var själv med om att 4024 sattes ut på en resgruppstur till Bogesund för att slippa vända vid Bogesunds gård som man då var tvungen att göra om man körde en normalstor buss.
//Fredrik

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Nostalgidrägglet rinner nedför hakan...
//Fredrik

Bussmicke

Ska poängtera att man här vid Pollackstorp fick byta till/från stor buss. Har för mig det var 4014 man fick åka med ut på Bogesund.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.