GUB 627,628 i dag borta

Startat av Fredrik Mattsson, 05 augusti 2008, 20:18:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman

Citat från: Neopland skrivet 15 augusti 2008, 18:13:02 PM
Ok fick för mig att det var 94:or. Dock i övrigt har de ju ett mycket högre miltal på vägmätaren och är korta, det sistnämnda verkar lite motsägelsefullt med tanke på att GUB satsar på ledvagnar... hur länge blir dessa kvar då?

Scania-ledbussarnas km-räknare har nog gått ett varv runt, så du får nog sätta en 1:a framför de som står hos VV.

/Janne

76

Citat från: Neopland skrivet 15 augusti 2008, 14:34:46 PMDessutom har de inte gått så långt, de har ju gått mindre än GUB 721, 722 och 723 (enligt min jämförsle på vägverket databas), de är ju också höggolv och är dessutom ett par år äldre än Scania CN113-ledbussarna, borde inte dessa exporteras snart? GUB skall ju satsa på ledbussar i framtiden, så då skall väl dessa bort också?

VVs vägmätarställning anger väl precis det som står på mätaren, dvs om den rullat över så syns inte det. 627 hade gjort 30 varv runt jorden redan när jag börja jobba för 2½ år sen, och gick ju ofta på linjerna 110/111/115 så det blir många mil per dag.

Oskar A

Citat från: Janne Rickman skrivet 15 augusti 2008, 18:41:49 PM
Scania-ledbussarnas km-räknare har nog gått ett varv runt, så du får nog sätta en 1:a framför de som står hos VV.

/Janne

Jovisst, var säkert ett-par år sedan den sista slog över.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Neopland

Har vägmätaren även tickat över på Neoplan-bussarna i 721-723-serien? De har väl också körts en del på längre sträckor.


jocke

Dom har slitit bra i sitt liv. Två fina klenoder är borta.
Bussar man faktiskt kunde sitta bekvämt i på samtliga sittplatser. Illa som fan.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Jonas

Citat från: Neopland skrivet 15 augusti 2008, 18:13:02 PM
Ok fick för mig att det var 94:or. Dock i övrigt har de ju ett mycket högre miltal på vägmätaren och är korta, det sistnämnda verkar lite motsägelsefullt med tanke på att GUB satsar på ledvagnar... hur länge blir dessa kvar då?

Nu är det ju så att man inte kan köra ledvagnar på allting...
Bl.a 721 går nästan uteslutande på skolkörningar, även om det troligen ändras nu i höst.

Men dessa bussar ska mycket riktig bort inom en ganska så närstående framtid, bl.a pga åldern.

Janne Rickman

721-724 Var borta från GUB i nästan två år.
Bussarna såldes till Sv. Neoplan 1999-06-23.
Bussarna 721 och 724 såldes vidare till Westin i Docksta. Medan 722 och 723 stod kvar hos SV. Neoplan tills GUB köpte tillbaka bussarna.
721 och 724 köptes tillbaka 2001-03-13.
722 och 723 köptes tillbaka 2001-05-30.
724 såldes igen 2005-10-15

/Janne

Simon A

Citat från: jocke skrivet 16 augusti 2008, 06:43:48 AM
Dom har slitit bra i sitt liv. Två fina klenoder är borta.
Bussar man faktiskt kunde sitta bekvämt i på samtliga sittplatser. Illa som fan.
627 var inte kul att sitta i mitten på här i slutet av dens period i Uppsala men jag håller med dig. I dessa bussar kan man sitta bekvämt överallt och man har nästan superbt benutrymme överallt med om man jämför med senaste års bussar.

//Simon

Neopland

Ja men det var inte så skönt att sitta på de där platserna i själva leden...  :-\

Simon A

Citat från: Neopland skrivet 18 augusti 2008, 21:14:44 PM
Ja men det var inte så skönt att sitta på de där platserna i själva leden...  :-\
Så länge de inte hade fått väldigt stel mittaxel gick det bra men efter det....

//Simon

Neopland

Nja... jag satt ibland där när det var fullt på bussen (då ingen annan ville sitta där), då fick man sitta med benen som en fällkniv. När det svängde fick man ibland akta lämmarna för att undvika en gratis amputering...  :-\

Neopland

...och appropå stel mittaxel! De ledade versionerna av Scania Omnicity som rullar här i stan har ju så stel mittaxel att man kan tro att de är ofjädrade. När man åkt över ett gupp så har man ju ingen ryggrad kvar...  :-\

Simon A

Citat från: Neopland skrivet 19 augusti 2008, 15:51:14 PM
Nja... jag satt ibland där när det var fullt på bussen (då ingen annan ville sitta där), då fick man sitta med benen som en fällkniv. När det svängde fick man ibland akta lämmarna för att undvika en gratis amputering...  :-\
Fanns en väldigt bra bräda precis framför båda stolarna. Jag tryckte alltid mina fötter mot dem så följde benen med i svängrörelsen. Nästan lite mysigt ;D

//Simon