Norrlandshistoria från 1990-talet

Startat av Bussmicke, 11 juli 2008, 18:19:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Esbjörn

Citat från: virtual1 skrivet 11 juli 2008, 19:55:49 PM
Förbannat snygga bussar! - varför kunde inte Swebus behållt dem? - Expressen borde ju kunnat överta dem tycker man ju?!

Kvaliteten var inte den allra bästa och de drabbades av mängder av både små och större fel...och 4088 hann även med en rejäl motorbrand.
De tillbringade mycket tid på verkstaden istället för att rulla på vägarna.

Körsträckan under de sex åren på Norrlandskusten blev 10% lägre för "Meggarna" än för de fyra godsledbussarna som rullade på samma omlopp...

Efter de sex åren med måttlig skötsel så kändes de rätt trötta - och faktum är att de var rätt sällsynta i trafiken den sista tiden.

Muk

Citat från: Esbjörn skrivet 11 juli 2008, 20:32:57 PM
De rullade i trafik där mellan aug 1996 och juni 2002.

Tack! Jag begriper inte hur jag har kunnat undgå att lägga märke till dem. En megaliner försvinner ju inte direkt i mängden.  :)

yngrot

Dom var väl för höga för att köra in till terminalen i Sthlm??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bastuper



Jan

Neoplanen var ingen höjdare på linjen ej heller godsledarna. Alla är borta från Swebus sedan länge. 4084 gick på Swebus Express ett tag efter. Carrus bussarna dock är kvar. Dessa var minst problem för Swebus.
I branschen 37 år

Esbjörn

Citat från: Jan skrivet 11 juli 2008, 21:17:29 PM
Neoplanen var ingen höjdare på linjen ej heller godsledarna. Alla är borta från Swebus sedan länge. 4084 gick på Swebus Express ett tag efter. Carrus bussarna dock är kvar. Dessa var minst problem för Swebus.

Jodå, godsledarna var riktigt bra vagnar. Jag körde linjen under de sex år Swebus hade trafiken.
De såldes helt enkelt för att det inte fanns någon användning för dem efter att man tappat Norrlandskusten.
Alla fyra har exporterats österut. Någon som vet vart?

bussgrabben

Godsledarna var även dem mäktiga ekipage. Tyvärr fick jag aldrig chansen att åka någon sådan på 100:an, jag har bara åkt Megaliner och nu VanHool trots att jag ser en blandad kompott på linjen.

Bussmicke

Intressant är dock vad som blir kvar sedan tåget startat..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Simon Bertilsson

#24
Maffigt var ordet. Sådana skulle man ju vilja se mer...
...eller varför inte en dubbelledvariant på 24 m. Två framaxlar, två bakaxlar på framsektionen, en axel på mittsektionen och två bak! : ;D

Nicklas K

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 juli 2008, 22:48:33 PM
Maffigt var ordet. Sådana skulle man ju vilja se mer...
...eller varför inte en dubbelledvariant på 24 m. Två framaxlar, två bakaxlar på framsektionen, en axel på mittsektionen och två bak! : ;D

Någon med mycket fritid och Photoshop kanske kan få till något sådant ?  ;)

Esbjörn

Citat från: Bussmicke skrivet 11 juli 2008, 21:39:33 PM
Intressant är dock vad som blir kvar sedan tåget startat..

Enligt vad jag har hört så försvinner linje 100 på sträckan Sundsvall-Umeå, medan linje 10 blir kvar.
Norr om Umeå lär nog trafiken fortsätta i stort sett som idag.

Bussmicke

Hur är det med 11, 12, 20 som går längs kusten, påverkas de?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Esbjörn

Citat från: Bussmicke skrivet 12 juli 2008, 14:01:14 PM
Hur är det med 11, 12, 20 som går längs kusten, påverkas de?


Botniabanan kommer ju inte att gå längre än till Umeå, så den trafiken lär nog fortsätta som idag.