Chaufförsvinkel, bildgåta

Startat av frigge, 10 juli 2008, 21:38:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

frigge

Kikade igenom mina bilder, och hittade ett par på temat "vad chauffören ser". Vi kan göra det till en gåta i tre svårighetsgrader;
1. Vad är det för bussmodell?
2. Vilken individ?
3. Vilken väg kör jag?

om någon skulle klara alla tre är det totalt osannolikt  :P




Martin Maltkvist

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

frigge

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 10 juli 2008, 22:18:05 PM
På 1:an svarar jag Neoplan Skyliner och passar på övriga.

Nja, inte helt rätt. Men Neoplan stämmer.

Nupski

#3
Citat från: frigge skrivet 10 juli 2008, 22:21:00 PM
Nja, inte helt rätt. Men Neoplan stämmer.

Space, Interbus 537, Riksväg 70

frigge

Citat från: Tomas skrivet 11 juli 2008, 02:09:45 AM
Space, Interbus 537, Riksväg 70

Det där är ruskigt nära med bussen. Imponerande att pricka in firman, även om det är en systerbuss. Och grannlandskapet, men det ser faktiskt ut som 70:an.
Tog du Interbus på stolsklädseln månne? 

MalmöMagnus

Hej.
Hur är det med säkerheten...Sitta och trixa med kamera i 95km/h?
Kör man Space på sådana vägar så skulle jag ägna mig helt efter att spana efter vilt. Ganska nasty
att få in en älg i hytten....
/Magnus

Nupski

Citat från: frigge skrivet 11 juli 2008, 04:25:41 AM
Det där är ruskigt nära med bussen. Imponerande att pricka in firman, även om det är en systerbuss. Och grannlandskapet, men det ser faktiskt ut som 70:an.
Tog du Interbus på stolsklädseln månne? 

Ja klädseln ser ut som en vanlig Interbus kärra. Är det 539? Det såg ut som du var på väg till Dalarna.

frigge

Citat från: MalmöMagnus skrivet 11 juli 2008, 10:18:27 AM
Hej.
Hur är det med säkerheten...Sitta och trixa med kamera i 95km/h?
Kör man Space på sådana vägar så skulle jag ägna mig helt efter att spana efter vilt. Ganska nasty
att få in en älg i hytten....
/Magnus

Säkerheten är ganska god. Så god den nu kan bli i en space.. Fördelen med digitalkameror är ju att man kan sätta den på serietagning och ge fan i att sikta. Nån bild av femtio kommer garanterat att föreställa något, även om kameran bara hänger och dinglar runt halsen.

Bussen är nummer 10 f.ö.

Nupski

Citat från: frigge skrivet 11 juli 2008, 20:44:36 PM
Säkerheten är ganska god. Så god den nu kan bli i en space.. Fördelen med digitalkameror är ju att man kan sätta den på serietagning och ge fan i att sikta. Nån bild av femtio kommer garanterat att föreställa något, även om kameran bara hänger och dinglar runt halsen.

Bussen är nummer 10 f.ö.

Medhåll. Brukar själv ta bilder med kameran antingen på stativ eller hängades. Bryr mig inte om kameran förrän jag har stannat.

MalmöMagnus

Dinglandes runt halsen eller stativ? Ta serier om 50 kort?? Var nog bland de dummaste förklaringar jag hört.
Ställer ni in den på serie när ni står still? Nä, pojkar. De förklaringarna håller inte.
Fotografera gör man när bussen står still och inte i 95 km/h som bilden klart visar.
Kom inte och påstå att säkerheten är god då. Sånt beteende ger oss bara sämre rykte.
Är ingen lekstuga att föra fram 23 ton Spaceliner med kanske 50 näsor i.
Frigge bör ju också tänka på att arbetsgivaren kan se detta med påföljder och än värre för Frigge är ju om media ser denna lek från förarplatsen. Ni lägger ju ut klara bevis på internet.
Finns ju heller ingen vettig anledning att hålla på med fotografering under körning. Eller?
Magnus Göransson

frigge

#10
Eftersom jag bara tar bilder när jag kör tom, så ja. Kaffe ska jag ändå stanna för att dricka, och då kan man flytta kameran från instrumentpanelen till magen.
Fast jag förstår att man bör ha foto som hobby för att inse att det inte är någon större uppoffring att trycka på två knappar på kameran och sålla ut ett minneskort fullt av bilder när man kommer hem.

Och den här diskussionen känns igen och är föga förvånande. För den kommer varenda gång nån presenterar bilder i den här stilen.

MalmöMagnus

Bäste Frigge.
Tack för ditt svar.
Anser ändå att du är ute på hal is. Tom buss eller inte är inte ett hållbart argument.
Du håller 95 km/h och pysslar med kameran på en landsväg. 
Passa på att fotografera när du ändå står still. Nog säkrare att trixa med kaffekoppen och kameran än Specelinern och kameran?
Att man har foto som hobby gör väl varken till eller från när det kommer till säkerheten.
Vill inte verka som nån gnällspik men vill uppmärksamma det olämpliga i detta i en bransch som redan är hårt drabbad av klagomål på chaufförer som gör så mycket annat än det de ska, köra bussen säkert.
Tror jag sagt nog i denna debatt.
Hälsar när vi möts!
Magnus

frigge

Problemet är ju att jag inte pysslar med kameran.Den ligger/hänger bra där den är. Och olika vinklar kommer automagiskt eftersom man inte sitter still bakom ratten. Och sen är det bara att sortera och beskära.

Hobbyargumentet är för att förklara att man gärna lägger lite tid på det där. Såsom att kasta tusentals värdelösa bilder varje månad. Eller att ägna evigheter åt att få en enda användbar bild..

Skalman

> Du håller 95 km/h och pysslar med kameran på en landsväg. 

Han har ju precis beskrivit att det gör han INTE.

Att trycka på kameran är väl ungefär jämförbart med att byta station på radion
eller ställa in värmen eller kvittera något i fordonsdatorn. Om man är bekant med
miljön och dess utrustning så kan man dessutom göra det utan att ens för
ett ögonblick släppa blicken från vägen och trafiken.

Det är något frustrerande att den här diskussionen ska komma upp varje
gång en liknande bild visas, eller i annat sammanhang när en förare gör
något annat än att ha båda händerna "tio-i-två" och stirrar rakt framåt.

frigge

Citat från: Skalman skrivet 12 juli 2008, 20:55:29 PM
> Du håller 95 km/h och pysslar med kameran på en landsväg. 

Han har ju precis beskrivit att det gör han INTE.

Att trycka på kameran är väl ungefär jämförbart med att byta station på radion
eller ställa in värmen eller kvittera något i fordonsdatorn. Om man är bekant med
miljön och dess utrustning så kan man dessutom göra det utan att ens för
ett ögonblick släppa blicken från vägen och trafiken.

Det är något frustrerande att den här diskussionen ska komma upp varje
gång en liknande bild visas, eller i annat sammanhang när en förare gör
något annat än att ha båda händerna "tio-i-två" och stirrar rakt framåt.

Satt på E4 idag och tänkte i dom banorna faktiskt. På var man ska dra gränsen för vad som är acceptabelt. Körde en buss som jag inte kört på länge idag, och där sitter inte allt i ryggmärgen.
Men jag beslöt mig för att både slå på läslampor och nattbelysning, dra igång videomonitorerna och minska ner lite på takfläktarna, trots att jag faktiskt fick släppa vägen med blicken. Mina passagerare verkade föredra det framför att jag tittade på den tomma vägen i alla fall. Inte heller ringde dom aftonbladet när jag drack en kopp kaffe i 94 kilometer i timmen. Kanske för att det var dom som serverade mig kaffet.

För att trycka ner kameraavtryckaren med tummen behöver jag däremot inte släppa älgarna med blicken. Ja, ibland trycker jag av manuellt. Men jag växlar manuellt också, sköter blinkersspaken manuellt och släpper ratten för att dra lite i retarderspaken emellanåt.
Saker som med det här sättet att resonera borde vara strängeligen förbjudet och sändas dygnet runt på CNN.

Det jag själv reagerar på i den här diskussionen är egentligen inte åsikten att man inte ska göra en massa andra saker när man är i trafiken. Det är åsikten "jag har bestämt mig för att du sitter med ögat tryckt mot sökaren, försöker minnas hur gyllene snittet fungerar och letar efter bländarratten, och då ÄR det så"
Alla människor fungerar olika, har olika intressen och olika fallenheter. Och med tillräcklig fallenhet och erfarenhet, och sunt förnuft går det att göra saker utan att tänka. Somliga kan till och med göra två saker samtidigt.

Men jag ska låta bli att ladda upp bilder på när jag sätter fast ratten med spännband på rakorna och går bak och hämtar kaffe i alla fall.