Swebus Express nya bussar

Startat av Ulf Rådeström, 23 maj 2008, 10:31:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjalle

Jag som tyckte den var riktigt snygg

homer

det är såna här leveranser som gör att man kan tänka sig att byta arbetsplats, mycket trevligt,

ska bussarna spridas ut eller kommer alla 15 placeras på samma ställe`?

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 23 maj 2008, 16:55:20 PM
Hej Niklas!
Det finns inget bussföretag som helt gått över till någon speciell busstillverkare och kommer inte heller att göra det, det borde du veta.
Serviceavtal, pris och leveranstid är det som avgör när man handlar bussar....som har diskuterats många gånger förr här på forumet.

Tiden är förbi där gamla kommunala bussföretag

Ingen kommentar...
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Rådeström

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 maj 2008, 19:34:51 PM
Ingen kommentar...

Nej, en sådan är helt överflödig då resonemanget är helt rätt vad jag skrev, så det var ju inget konstigt med det  :)

Kan ju tillägga att tiden ju är förbi för gamla kommunala bussföretag att kunna köpa ett märke oavsett pris eller serviceavtal. Idag har man resenärernas och därmed skattebetalarnas pengar att hushålla sig med.

tobbe_uppsala

Jag älskar volvo´s nya bussar alla fall fronten  :P ::) ;D ;)

Hans Fredriksson

Citat från: homer skrivet 23 maj 2008, 19:17:05 PM
det är såna här leveranser som gör att man kan tänka sig att byta arbetsplats, mycket trevligt,

Och det är såna här leveranser som gör att man inte vill byta arbetsplats.


Ulf Rådeström

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 23 maj 2008, 19:47:46 PM
Och det är såna här leveranser som gör att man inte vill byta arbetsplats.



*haha*...du har tur du :-)
Jo...I.Shift är underbar att köra...men tyvärr vägde inte det upp resten av bussens funktioner inkl förarplats när man kört en ny Mercedes...men smaken är ju som baken  :)

virtual1

Å där fick vi svaret på vad 6801-6815 är för bussar då =) - det enda tråkiga med det här är man inte hunnit plåta klart 67XX-bussarna innan det ska matas på i ny serie ;-)

Hans Fredriksson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 23 maj 2008, 19:58:05 PM
*haha*...du har tur du :-)
Jo...I.Shift är underbar att köra...men tyvärr vägde inte det upp resten av bussens funktioner inkl förarplats när man kört en ny Mercedes...men smaken är ju som baken  :)

I-shift är underbart håller jag med om.
Har aldrig fått förmånen att få köra Mercedes buss.

Fredde

Citatdet är såna här leveranser som gör att man kan tänka sig att byta arbetsplats

Instämmer! Bra att man har körkort för manuell buss ;)

F.ö en mkt snygg och stilren design!


Hans Fredriksson

Finns det körkort för buss som man enbart får köra automat. I så fall gäller inte det körkortet I-shift?
Hans som konstaterar vad lite han vet.

Fredde

Visst är det så! De som tar körkort i SL-trafiken får dessa spärrade till automatväxlade bussar. I-shift har väl en viss manuell växlingsmöjlighet, om jag inte missminner mig? Då är dessa körkort inte så mycket värda...

För egen del tog jag mitt på Kalmar trafikskola i en äldre Vanhool (f.d Swebus 0775), en riktig buss med krycka :)


Nupski

I-shiften i bussar står reggad som automat. Så nog får du allt köra en sådan tingest med enbart automat på kortet, disskuterade det med en förare på Orusttrafiken.

Henrik Palmqvist

Verkligen en fin buss. Tycker den passar utmärkt i Swebus Express-kostymen. Dessutom roligt att de satsar på Svenska (Finska) bussar. / Henrik

Ulf Rådeström

#29
Citat från: Tomas skrivet 23 maj 2008, 23:33:06 PM
I-shiften i bussar står reggad som automat. Så nog får du allt köra en sådan tingest med enbart automat på kortet, disskuterade det med en förare på Orusttrafiken.

Absolut inte "rakt av"!
Precis som ovan skrivet har den en funktion även för manuell växling och därmed behövs "manuellt kort" om man skall köra den i sig.

Se även annan tråd om ämnet som nyss avhandlats där ett av svaren var följande:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=12617.msg86420#msg86420

Så här står det i anvisningarna till förarprovare:

Manuell eller Automat vid körprovprov
På vissa lastbilar/bussar används vid olika tillfällen kopplingspedalen bara vid start och stopp och på vissa modeller saknas kopplingspedalen helt. Eftersom växellådorna tekniskt ständigt utvecklas, skall vid manuellt körprov
eller automat körprov följande gälla: Det är själva framförandet i körningen som bedöms, antigen som manuellt eller som automat.
- När växelreglaget är inställt för manuell växling, där föraren under färd AKTIVT måste delta i planeringen inför varje växling med handen, (användning av kopplingspedal, där sådan finns), räknas detta som ett manuellt körprov. - Om växlingsinställningen är inställd på AUTOMATIK när fordonet framförs, och växling sker automatiskt, räknas detta då som ett körprov med villkor automat. Detta dokumenteras genom kryss i ruta Automat.