Swebus Express nya bussar

Startat av Ulf Rådeström, 23 maj 2008, 10:31:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Hej!
Nu börjar dom ramla in. Första finns nu hos Volvo i Huddinge för leveransarbeten. Flera av resterande bussar (som är totalt 15) kommer i veckan och i nästa vecka.


Johan Hansson

trevligt.
Jag gillar volvo 9700.
Vill se fler bilder....
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Martin Maltkvist

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 23 maj 2008, 10:31:27 AM
Hej!
Nu börjar dom ramla in. Första finns nu hos Volvo i Huddinge för leveransarbeten. Flera av resterande bussar (som är totalt 15) kommer i veckan och i nästa vecka.


Dräggel... :P
Så ska de se ut med väl tilltagna frontlyktor och jag hoppas att de någon gång passerar Eskilstuna.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Magne

Endelig! Dette har jeg gledet meg til å se! Jøss, kommer det 15 busser? Det er kjempe bra! Vil vi få se noen av dem i Oslo noen gang? Dette likte jeg ;D
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Ulf Rådeström

Eh...nej...
Alltså...det är ju så att vissa bussmodeller trivs bättre i vissa färgsättningar än andra sådana.

Swebus Express färgsättning  gör sig inte alls bra på denna bussmodell. Den är inte ful..men den sticker inte heller ut över huvud taget...åtminstone min åsikt.

Ersa

Anonym i vissa ögon, snygg i andras.
Eller en kopia av Norrbottenlacken i mina ögon  ;)

Norrbottenbuss till vänster och Swebus Express till höger:

Stefan P

Hej

Är det någon som har en lista på bussarna skall placeras?

mvh Stefan P

S Svensson

Swebus express färgsättning (design kanske är mera korrekt) är ju egentligen en rest ifrån dess förra ägare. Dvs den oranga färgen togs bort. Sedan kanske det är bra att ha vit bottenfärg.
Men kanske en lite mera iögonfallande färg.
En av de allra första bussarna i i Swebusfärg var 3174 (Ulricehamn) medan 3175 hade sin gamla färg(SJ T) längst. När det kom Swebus/Stagecoach -färgsättning va3174 åter först.
Då det blev ägareförändring försvann den oranga randen. Jag vill minnas att det var någon enstaka buss kvar med orange färg rand 3 mån efter ägarebytet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 23 maj 2008, 13:15:35 PM
Swebus express färgsättning (design kanske är mera korrekt) är ju egentligen en rest ifrån dess förra ägare. Dvs den oranga färgen togs bort. Sedan kanske det är bra att ha vit bottenfärg.
Men kanske en lite mera iögonfallande färg.
En av de allra första bussarna i i Swebusfärg var 3174 (Ulricehamn) medan 3175 hade sin gamla färg(SJ T) längst. När det kom Swebus/Stagecoach -färgsättning va3174 åter först.
Då det blev ägareförändring försvann den oranga randen. Jag vill minnas att det var någon enstaka buss kvar med orange färg rand 3 mån efter ägarebytet.

Den färgsättning som Swebus Express har i dag lär vara Concordias färgsättning. Om de redan hade färgerna eller valde att ta bort den orange randen från Stagecoach färger för att skapa sina egna färger vet jag inte.
Borttagandet av den orange randen skedde i stort sett över en enda helg. Jag kommer inte ihåg exakt hur långt efter Stagecoach såldes det var, men jag minns att det var ganska lång tid, i synnerhet från det den första bussen utan orange presenterades.
Länstrafiken i Norrbotten var alltså klart först med denna färgsättning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Får nog hålla med Uffe, nya 9700 klär inte särskillt bra i SweEx-lacken. Då är förra modellen med denna lack tjusigare. När jag ändå gnäller kan jag säga att dessa hjulsidor är lite halvfula också (dock ljusår bättre än de i plast som är helfula), föredrar den "vanliga" Carrus-varianten. Urtjusig buss i övrigt, snyggt även med dörr som slutar under fönsterraden.

Niklas Bygdestam

Trodde Swebus Express övergått helt till MAN. Nu blir jag besviken
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Johan B

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 maj 2008, 15:27:07 PM
Trodde Swebus Express övergått helt till MAN. Nu blir jag besviken

Men alla andra dansar av glädje ;D

Ulf Rådeström

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 maj 2008, 15:27:07 PM
Trodde Swebus Express övergått helt till MAN. Nu blir jag besviken

Hej Niklas!
Det finns inget bussföretag som helt gått över till någon speciell busstillverkare och kommer inte heller att göra det, det borde du veta.
Serviceavtal, pris och leveranstid är det som avgör när man handlar bussar....som har diskuterats många gånger förr här på forumet.

Tiden är förbi där gamla kommunala bussföretag

Bussmicke

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 23 maj 2008, 11:04:34 AM
Eh...nej...
Alltså...det är ju så att vissa bussmodeller trivs bättre i vissa färgsättningar än andra sådana.

Swebus Express färgsättning  gör sig inte alls bra på denna bussmodell. Den är inte ful..men den sticker inte heller ut över huvud taget...åtminstone min åsikt.

Klart den passar, bara man tar bort den fåniga dekalen fram.
Räcker att det står på sidan..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Johan B skrivet 23 maj 2008, 15:59:43 PM
Men alla andra dansar av glädje ;D

Exakt, behöver inte vara en massa tyskt hela tiden.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.