Huvudmeny

Ledbussar

Startat av Stefan P, 30 april 2008, 18:59:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif D

Citat från: Bussmicke skrivet 30 april 2008, 21:11:14 PM
Eller; Vad gäspar skorpan?

Skorpor gäspar inte Micke, skorpor äter man.
Tråkigt att herr Nilsson envisas med att vara en sån språkförstörare. Tyvärr är det varken tufft, häftigt eller skojigt !
;-)

Bussmicke

Hört talas om slang herr torrboll?
Har ni inte sånt i Östergötland?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas

Citat från: Stinsen skrivet 01 maj 2008, 18:05:22 PM
Men då försvinner väl ett gäng (alla?) i serien 627-633. Nettoökningen borde bli mindre än 12 väl?

Nej, enligt den senaste informationen ska inga bussar bort, utan det "fylls bara på" med bussar.

Simon A

Citat från: Z skrivet 01 maj 2008, 22:50:02 PM
Nej, enligt den senaste informationen ska inga bussar bort, utan det "fylls bara på" med bussar.
Samma sak säger pappa som var på informationsdagen(för bussförare)för ett tag sen. Det finns bara bussar så att det täcker upp behovet precis i nuläget, så man behåller även de gamla "hinkarna" för att ha reservbussar till hands.

//Simon

Niklas Bygdestam

Citat från: Stinsen skrivet 01 maj 2008, 18:05:22 PM
Men då försvinner väl ett gäng (alla?) i serien 627-633. Nettoökningen borde bli mindre än 12 väl?

Så fort det finns ersättning så är det meningen att 627-633 ska bort. Det är det höga golvet som man vill ha bort
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 maj 2008, 23:28:32 PM
Så fort det finns ersättning så är det meningen att 627-633 ska bort. Det är det höga golvet som man vill ha bort
Men den här omgången kommer det inte att försvinna ifrån, det kommer att rulla ett tag till som reserver.

//Simon

76

Citat från: Simon A skrivet 01 maj 2008, 23:25:47 PMDet finns bara bussar så att det täcker upp behovet precis i nuläget, så man behåller även de gamla "hinkarna" för att ha reservbussar till hands.

Just nu är det till och med så att man går back nån ledbuss varje dag. Det rullar en kortvagn på 7an varje morgon.

Simon A

Citat från: 76 skrivet 02 maj 2008, 00:41:55 AM
Just nu är det till och med så att man går back nån ledbuss varje dag. Det rullar en kortvagn på 7an varje morgon.
Jaha, brukar se den faktiskt. Trodde det var en extrabuss.

//Simon

Oskar A

Citat från: 76 skrivet 02 maj 2008, 00:41:55 AM
Just nu är det till och med så att man går back nån ledbuss varje dag. Det rullar en kortvagn på 7an varje morgon.

Kan nog stämma. Man har ju haft 271, 601 och 630 stående en tid. Nu är ju visserligen 601 och 630 tillbaka men 271 har ju inte rört på sig på två månader.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Björn Ax

Citat från: 76 skrivet 02 maj 2008, 00:41:55 AM
Just nu är det till och med så att man går back nån ledbuss varje dag. Det rullar en kortvagn på 7an varje morgon.

Går back ledar tror jag inte man gör. Kortvagnen på 7:an rullar för att den kör 7:an först men sen byter till 14 tror jag det är.

Dom bussar som fasas ut när dom nya anländer kommer användas för övningskörning av GUB och nåt annat företag som utbildar bussförarare. Tror det var yrkesakademin som dom sa på infomötet.

Då YA vann över grönlunds i upphandlingen av busskortet från AMS.

76

Citat från: hamre skrivet 02 maj 2008, 17:13:24 PM
Går back ledar tror jag inte man gör. Kortvagnen på 7:an rullar för att den kör 7:an först men sen byter till 14 tror jag det är.

Nej det går (gick?) en kortvagn hela morgonen på 7an.

Idag fick jag plocka ut en ledvagn på eftermiddagen och köra på 8an. Så ibland kan det svänga åt andra hållet. De 10 passagerarna jag hade som max hade gott om sittplatser att välja mellan. :)

Oskar A

Turen Hamre syftar på brukar gå som en sjua från Gottsunda kl. 04.15 och går sedan mycket riktigt över till linje 14 där den rullar långt in på kvällen. För att sedan knyta an till 76:s inlägg så upplever även jag att det har förekommit en och annan kortbuss på sjuan även under övriga tider på senaste tiden. 
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Simon A

Citat från: Oskar A skrivet 02 maj 2008, 21:47:51 PM
Turen Hamre syftar på brukar gå som en sjua från Gottsunda kl. 04.15 och går sedan mycket riktigt över till linje 14 där den rullar långt in på kvällen. För att sedan knyta an till 76:s inlägg så upplever även jag att det har förekommit en och annan kortbuss på sjuan även under övriga tider på senaste tiden. 
Förövrigt ska min pappa plocka ut den 7:an och gå från Gottusnda 04.15 på måndag ;D

//Simon


Stinsen

Ok, det låter alltså som om det blir en nettoökning av antalet ledvagnar. Är det linjer som idag körs med kortvagn som kommer att börja köras med led, eller är det utökning av turtätheten på de linjer som idag redan går med ledvagn?