PTS 3007 & 3005 på [36]/[36X]

Startat av Bussmicke, 21 mars 2008, 21:52:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 21 mars 2008, 21:52:55 PM






Äre fronten utbytt på bussen? Det är nya fronten på bussen men den har gamla bakpartiet. Dessutom är den här bussen från 2004 och det är lite för gammalt för att ha nya fronten
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mattias

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 mars 2008, 00:20:45 AM
Äre fronten utbytt på bussen? Det är nya fronten på bussen men den har gamla bakpartiet. Dessutom är den här bussen från 2004 och det är lite för gammalt för att ha nya fronten

Fronten utbytt, ja. Och omlackerad, bussen var ursprungligen vit, se länk.

http://www.svenskbusshistoria.se/Omniproduktion/184-series/1847157a_Scania_demo_SE.jpg


//Mattias
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

David S

Är det någon som vet om dessa bussar kommer att få köra under avstängningen på Tunnelbanan som snart börjar?

Peter Rost

Dessa  kommer  sannolikt  att  användas  i  sommar, då  Nynäsbanan  Ersätts  med  bussar.

/Peter

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 mars 2008, 09:38:12 AM
Det kan jag inte tänka mig, Busslink lär köra det helt själv.

Lär inte Gladö hjälpa till?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Mattias skrivet 23 mars 2008, 04:39:11 AM
Fronten utbytt, ja. Och omlackerad, bussen var ursprungligen vit, se länk.

Så det är så enkelt att "uppgradera" en gammal OmniCity av t.ex 1999 års modell, för att lura passagerarna att nyinköpp skett?  ;D

Peter Öden

Hej !

Finns det någon som har en lista på vilka bussar som PTS förfogar över,
inv.nr och reg.nr räcker i så fall. Tacksam för svar !!

Mvh Peter Ö

Optimal

Citat från: Mattias skrivet 23 mars 2008, 04:39:11 AM
Fronten utbytt, ja. Och omlackerad, bussen var ursprungligen vit, se länk.

http://www.svenskbusshistoria.se/Omniproduktion/184-series/1847157a_Scania_demo_SE.jpg


//Mattias

Bytt front. Ser mer ut som den har andra Framljus och andra frontluckor bara. Men det kanske är det som kallas för ny front?
Det är ju inget man kan göra själv, utan det är väll Scania som gjort det?

Peter Rost

Citat från: Peter Öden skrivet 24 mars 2008, 20:13:54 PM
Hej !

Finns det någon som har en lista på vilka bussar som PTS förfogar över,
inv.nr och reg.nr räcker i så fall. Tacksam för svar !!

Mvh Peter Ö

Kan  bidra  med  följande,

3002=CPX 795, 3003=NNL 242 (avställd 2007 07 19),  EAN 922,  PJK 148 , CSU 134, vet  inte  om  dessa  tre  fått  inv.nr  ännu, samt  DSM 732=Omnicity.

Tog  inte  med  de  två  som  redan  framgår  i  tråden.

/Peter

Leif D

Citat från: Optimal skrivet 24 mars 2008, 20:23:14 PM
Bytt front. Ser mer ut som den har andra Framljus och andra frontluckor bara. Men det kanske är det som kallas för ny front?
Det är ju inget man kan göra själv, utan det är väll Scania som gjort det?

För en busstillverkare är väl inget omöjligt igentligen....     i princip är väl inte detta svårare än att uppgradera en en gammal Volvo 240 eller 740 till utseende för en nyare årsmodell.

Tror att gänget här skulle behöva se lite mer på olika program på Discovery ibland.....  t.ex. "London Garage" eller "American choopers".  Där bygger man allt möjligt och omöjligt.
;-)

Optimal

Citat från: Leif D skrivet 24 mars 2008, 23:55:36 PM
För en busstillverkare är väl inget omöjligt igentligen....     i princip är väl inte detta svårare än att uppgradera en en gammal Volvo 240 eller 740 till utseende för en nyare årsmodell.

Tror att gänget här skulle behöva se lite mer på olika program på Discovery ibland.....  t.ex. "London Garage" eller "American choopers".  Där bygger man allt möjligt och omöjligt.

jag tittar på det. Men det är lättare att bygga om en MC än vad det är att bygga om en buss.

Leif D

Citat från: Optimal skrivet 24 mars 2008, 23:58:58 PM
jag tittar på det. Men det är lättare att bygga om en MC än vad det är att bygga om en buss.

Visst, men de va kanske inte så jag menade.....
Snarare att varför skulle inte sånt vara möjligt.  Och en bussleverantör kanske tycker att en gammal demobuss duger gott att förändra, för att visa vad som kommer på nyare modeller.
Sen äre väl ganska troligt att Scania (eller Omni) fortfarande är ägare till den här Omnilink-leden. PTS är nog bara brukare, som hyr fordonet. Brukaren står däremot som ägare i CBR.
;-)

Mattias Andersson

Satt o funderade en stund på den gamla Ajokkin,numera PTS 3005.

Jag kommer ihåg när vi hade den som ersättningsbuss häromåret i Kristianstad.
En riktig slitvarg o rejäl som stadsbuss ;D

Dock var den ju ganska sliten,o luktade mögel invändigt,så vissa vägrade köra den.
Den hamnade ju på depån i Olofström efter utövad tjänst i Kristianstad,för vidare transport österut.
Blev så förvånad när den sen dök upp i Stockholm i trafik igen hos PTS.
Trodde ju garanterat att dem bara skulle ha den tillfälligt,men nu när jag såg den i rött med,så är ju min fråga:
-Går den enbart på ersättningstrafik,och då som reserv till en annan ordinarie ersättningsbuss??

Trevliga bilder f.ö..