En liten Hino og en gammel Mercedes..

Startat av damiende, 20 mars 2008, 19:17:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

damiende



Finns det mange Hino busser i Sverige?

Flere av dagens bilder finner dere her.
http://greydogmods.com/wordpress/buses/?nggpage=5

Niklas Bygdestam

Har det överhuvudtaget funnits Hino i Sverige kan man undra?

Är Hino tillverkade i Norge?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 mars 2008, 19:22:37 PM
Har det överhuvudtaget funnits Hino i Sverige kan man undra?

Är Hino tillverkade i Norge?

Hino är tillverkade i Japan. I Sverige såldes de genom Svenska Småbussar i Vetlanda, ett dotterföretag till Cartes (som sålde Setra).
Svensk Busshistoria förtecknar 78 Hino i Sverige.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Öden

Hej ! 

Trevlig Mercedeslastbil bredvid Hinobussen  !

Mvh Peter Ö

Optimal

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 mars 2008, 19:22:37 PM
Har det överhuvudtaget funnits Hino i Sverige kan man undra?

Är Hino tillverkade i Norge?

Swebus Tyresö hade iaf 1 sådan till Service linjerna.

damiende

Vi hadde noen her også. Og de var ikke særlig godt likt. Pga turtalls sperrer og trege girkasser.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Optimal skrivet 20 mars 2008, 19:31:57 PM
Swebus Tyresö hade iaf 1 sådan till Service linjerna.

Jag har noterat följande Hino RB145 (samma som på bilden) hos SJ Buss/Swebus:
617      DUY 143
618      MAU 092
1189      EAB 013
1727      PNH 864
1729      PRK 625
3123      OUU 184
3124      OOB 552
3125      OFW 749
3130      OWD 659
3131      OUW 929
3218      OHD 880
3224      OWH 529
3282      JJF 332
3283      CEN 258
3335      OJA 820
3375      EYB 001
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HB

Dessa fanns både i lågentréutförande samt de med normalt (högt) golv. De förstnämnda förekom ofta på olika servicelinjer i Stockholm medan de andra var vanliga som skolbussar på många ställen i landet. Bussen var väl dessutom hyfsat populär bland förare samt tekniskt ganska okomplicerad. Största nackdelen var väl att dom rostade otroligt mycket.

Åkarns Kalle

Hej i Gnarp gick det på den skolskjutslinje jag åkte En Hino i 6-7år efterträdde en MB Hinon hade regnr JBD195 känd under namnet Ulla-bussen ägdes av Alcier & Ulla Sundqvist
i Årskogen norr om Gnarp i början av slutet när Ulla-bussen slutade köra skolbarn köde både den och LBX836 som jag frågade om igår den linjen för att Hinon inte räckte till

Hinon såldes 2006 till Ryssland då den på slutet hade gått med "småkörningar"

Alcier var son till den busschaufför som krockade med tåget med skolbussen då chauffören och flera barn dog i Årskogen för runt 50år sedan

/Åkarns Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Esbjörn

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 20 mars 2008, 19:42:11 PM
Hej i Gnarp gick det på den skolskjutslinje jag åkte En Hino i 6-7år efterträdde en MB Hinon hade regnr JBD195 känd under namnet Ulla-bussen ägdes av Alcier & Ulla Sundqvist
i Årskogen norr om Gnarp i början av slutet när Ulla-bussen slutade köra skolbarn köde både den och LBX836 som jag frågade om igår den linjen för att Hinon inte räckte till

Hinon såldes 2006 till Ryssland då den på slutet hade gått med "småkörningar"

Alcier var son till den busschaufför som krockade med tåget med skolbussen då chauffören och flera barn dog i Årskogen för runt 50år sedan

/Åkarns Kalle


JBD195 i Årskogen den 12 juli 2003.

Niklas Bygdestam

Citat från: Peter Öden skrivet 20 mars 2008, 19:31:19 PM
Hej ! 

Trevlig Mercedeslastbil bredvid Hinobussen  !

Mvh Peter Ö

Ja den tycker jag också är fin. Undrar om någon sådan finns kvar i Sverige i gott skick?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Optimal

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 mars 2008, 20:00:57 PM
Ja förutom rosten var bussarna oerhört mer driftsäkra och körmässigt bra mycket bättre än sina efterträdare i Sthlms området Renault Omninova, värre skräp får man leta länge efter.

Hinon fanns även med automatlåda, hade riktig servo och var mer "buss" än den konverterade skåpbil som Omninovan var, vändradien för en Hino var oöverträffad, där man fick backvända med en Renault snodde man bara runt med Japanen.
'

En förare på Swe Tyresö sa att hinon, iaf den dom hade var framhjulsdriven ?

Åkarns Kalle

Hemma hos Sundqvists gammla skolan i Årskogen tog du inga bilder av MB bussarna ? stog en orange bakom träden till vänster på bilden och en blå längre ner på gården eller hade dom hunnit försvinna då ? men jag ser annat skrot i bakgrunden så dom borde ha funnits där då

den blå MB hade regnr BUG xxx den hade gått hos LKAB förut Sundqvists köpte den på Överskottsbolaget i Sundsvall
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

HB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 mars 2008, 20:43:12 PM
Knappast.

1725, 1727, 1729 hade Tyresö och de var som alla andra bakhjulsdrivna.
Omninovorna som ersatte Hino var dock framhjulsdrivna

Swebus Ösmo hade väl också en Lasse, som dock inte var SL-lackad. Minns du vad den hette, och tog vägen sedan?

Jeppe Hagelbäck

Citat från: HB skrivet 20 mars 2008, 20:57:52 PM
Swebus Ösmo hade väl också en Lasse, som dock inte var SL-lackad. Minns du vad den hette, och tog vägen sedan?
3124? I så fall så kom den från Helsingborg (kan ha irrat sig dit via andra placeringsorter), flyttades sedan tillbaka till Helsingborg.