Blåbuss vid Cityterminalen idag (Bild)

Startat av Oskar A, 05 februari 2008, 23:05:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Någon som vet vilka turer Veolia kör åt FAC?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

F.Å

Citat från: Verspieder skrivet 06 februari 2008, 15:04:12 PM
Texten på matrisskylten ser ut att vara i ett "nytt" okänt typsnitt, så jag gissar att den blivit av med PC:n?

Det här typsnittet hade dom häringa vagnarna sen tidigare. De var ensamma på Råsta med att vara beskaffade med matrisskyltar av fabrikatet Brose, vilka verkade ha sina egenheter...

En bild från Phbuss att jämföra med:

http://www.phbuss.se/Sidor/C/Connex/4900-serien/slides/4957_connex_rastagaraget_sundbyberg_0109_2005.htm

Fredde

CitatNågon som vet vilka turer Veolia kör åt FAC?

Gissar på Viking Line, då denna vagn sågs några gånger vid Slussen igår...

CitatDet här typsnittet hade dom häringa vagnarna sen tidigare.

57-Vegorna hade väl också annat snitt tidigare? Tror jag sett bild på det nånstans... Eller hade hela SL annat snitt innan man installerade Buss-PC?


Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 07 februari 2008, 11:53:54 AM
57-Vegorna hade väl också annat snitt tidigare? Tror jag sett bild på det nånstans...

Stämmer bra det. Typsnittet var mindre, så man kunde se på långt avstånd om Vegorna fått PC eller inte.

Innan PC:


Med PC:

Ersa

Citat från: robbes skrivet 06 februari 2008, 21:47:45 PM
verspider det är så här att jag har kör inte uppgifterna från internet då det gäller bilregistret utan jag har avtal med vägverket sk bilhandlar avtal och det är så att i det så är det samma uppdatering som polisen har och det går med automatik då faxet sänds ut sätts det i trafik omgående i det systemet.

Jag tom talade med nilas malm på veolia om detta och han erkände den mänskliga faktorn.

Avställningar och påställningar uppdateras omgående i cbr samt att avställningar går ett tillbaka datera heller

Nu står följande på denna individ:  Fordonsstatus: I trafik (2008-02-06)   detta innebär att den var avställd i går då bilden togs.

Som jag ju själv skrev: "Eller så har någon slarvat"
Jag tänker ändå inte börja döma något företag på förhand innan alla korten ligger på bordet.

Fredde

Där har vi dom.

Snittet på 5741 ser mer gammalmodigt och gediget ut. Inte fullt så stelt som det nya.. Tänk om man kunde ändra lite hur man själv ville att det skulle se ut ;D


robbes

Citat från: Verspieder skrivet 07 februari 2008, 14:21:20 PM
Som jag ju själv skrev: "Eller så har någon slarvat"
Jag tänker ändå inte börja döma något företag på förhand innan alla korten ligger på bordet.

Om inte jag hade haft konkreta bevis och den tillgången till det jag har så skulle inte jag lagt ut något om den ej var avställd men tydligen är det mer rätt att diskutera ett typsnitt än att ett företag olagligt kört med buss och tillråga på allt med passagerare då den varit avställd det verkar ju vara hur fint som helst och rätt.

bjalle

Citat från: robbes skrivet 07 februari 2008, 14:32:33 PM
Om inte jag hade haft konkreta bevis och den tillgången till det jag har så skulle inte jag lagt ut något om den ej var avställd men tydligen är det mer rätt att diskutera ett typsnitt än att ett företag olagligt kört med buss och tillråga på allt med passagerare då den varit avställd det verkar ju vara hur fint som helst och rätt.

Och vad ska vi göra åt det senare?

robbes

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 februari 2008, 14:38:25 PM
Och vad ska vi göra åt det senare?

Ja först och främst ä'r det ju faktiskt förarens ansvar att se till att den buss han använder är trafik säker och ej körförbud eller andra användningsförbud på ju  och är den avställd bara vägra att köra med den tills det är åtgärdat.

bjalle

Citat från: robbes skrivet 07 februari 2008, 14:58:52 PM
Ja först och främst ä'r det ju faktiskt förarens ansvar att se till att den buss han använder är trafik säker och ej körförbud eller andra användningsförbud på ju  och är den avställd bara vägra att köra med den tills det är åtgärdat.

Jo visst är det så, men hur hade du tänkt att vi på FORUMET ska förbättra det då?

Fredde

Och få sparken för arbetsvägran? Knappast...

Känns ibland som att forumet här är domstol, istället för att diskutera saker, som man absolut måste få göra och vilket forumet är till för..


robbes

är det bättre att bli stoppad och få böter samt prick i körkortet?

Nej tack och sparkar ett företag en förare bara för att han ej vill framföra en buss som inte får framföras blir en sak för facket. som företaget skulle förlora stort.

För ett år sedan så vägrade jag köra en bil vars färdskrivare ej var besiktigad jag blev ej sparkat utan jobbar kvar däremot blev fordons ansvarig glad för att ja gpå så sätt uppmärksammat honom om att han missat det fordonet.

robbes

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 februari 2008, 15:00:40 PM
Jo visst är det så, men hur hade du tänkt att vi på FORUMET ska förbättra det då?

Ja till att börja med att TÄNKA på det då man får en buss tilldelad om vad man har för ansvar och våga säga i från. Det är ju ej första gången Veolia i Sthlm kör med olagliga fordon i trafik det var ju förra året de körde med bussar som var oskattade samt obesiktigade med

bjalle

Citat från: robbes skrivet 07 februari 2008, 15:08:25 PM
Ja till att börja med att TÄNKA på det då man får en buss tilldelad om vad man har för ansvar och våga säga i från. Det är ju ej första gången Veolia i Sthlm kör med olagliga fordon i trafik det var ju förra året de körde med bussar som var oskattade samt obesiktigade med

Och du tror att alla chaufförer har möjlighet att när de vet vilka vagnar de får, att gå in och kolla att de är påställda, skattade, besiktigade osv
Jag förstår precis vad du menar, men hur löser man det praktiskt?

Peter Erret

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 februari 2008, 15:11:47 PM
Och du tror att alla chaufförer har möjlighet att när de vet vilka vagnar de får, att gå in och kolla att de är påställda, skattade, besiktigade osv
Jag förstår precis vad du menar, men hur löser man det praktiskt?
Detta med avställda bussar i trafiken har hänt tidigare och kommer att hända igen.
"NY MORGONRUTIN" ;)
Kommer till jobbet, kollar i datorn, vilka bussar är jag tilldelad under dagen. Går in via nätet, antingen via tilldelad dator av företaget eller via min mobil och gör en fordonsfråga hos Vv för att se status på bussen. Om bussarna är ok, börjar dagens körningar. Vid avlösning så om inte denna buss var angiven på "morgonen" så gör jag en koll via mobilen hur statusen är. Om bussen på något sätt har anmärkningar så meddelas först trafikledningen och därefter kunderna om det inträffade. Väntar sedan till en ny buss framkörs eller åker/går till depån för att ta ut ny buss, innan den tilldelade bussen tas i trafik görs kontroll hos Vv.  :D Tror någon på denna rutin, inte gör jag  ;D