För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)

Startat av Fredde, 12 november 2007, 19:16:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Vi kör ju redan på samma "skitsystem" i Västtrafik som resenär kan du registrera ditt kort då kan det spärras om det tappas.. men samtidigt kan ju alla resor kollas. Det hette ju från början att alla skulle visa kort både vid påstigning och avstigning men nu verkar det som att systemet inte kommer att kunna klara av detta. Snabbt skulle det ju oxå gå att stämpla korten men tyvärr är det vanligt att korten får visas upp både 2och 3 ggr innan det är ok. För att inta tala om alla knapptryckningar du måste göra för att ladda kort :o men det sämsta är väl att det inte går att ladda via internet har du mobil kan du ju ladda det överalt tom. på Macdonalds Västtrafik har ju misslyckats helt med detta nya biljettsystem. Bussen blir ju lätt sen när man ska ladda några kort.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Hans J

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 13 november 2007, 16:52:56 PM
En stor fördel med check in/ut-system (fast det kanske inte SL-access är iofs) är att alla på- ooch avstigningar registreras vilket innebär en överlägsen källa till resandestatistik. Detta kommer förhoppningsvis resenärerna till del genom att dagens och framtidens resmönster enklare kan beräknas vilket innebör oanade möjligheter till optimering och anpassning till efterfrågan.

Dessutom tål plastkorten vatten ;)

/UB

Föreställningen om bättre och säkrare statistik är nog en önskedröm. Passagerare som har periodkort upplever det som helt onödigt att "checka in" vid varje påstigning, åtminstone inom Västtrafiks område Göteborg.
Passagerare med periodkort har ju redan betalt sitt periodkort och incheckning tar endast tid och sinkar påstigning!
Utöver de som tjuvåker så åker nog tyvärr en stor del av resenärerna "o-incheckade" och alltså utanför statistiken.
Argumentet att bättre resandestatisik skulle ge bättre förbindelser är inget argument som resenären i allmänhet köper även om det skulle vara sant. Tyvärr är nog allmänhetens intryck i allmänhet att planering och utförande av kollektivtrafik är ryckig och ojämn. Inget osmidigt biljettsystem i världen kan ändra på denna bild.

HansJ

Ulrik Berggren

Citat från: HansJ skrivet 14 november 2007, 07:53:14 AM
Föreställningen om bättre och säkrare statistik är nog en önskedröm. Passagerare som har periodkort upplever det som helt onödigt att "checka in" vid varje påstigning, åtminstone inom Västtrafiks område Göteborg.
Passagerare med periodkort har ju redan betalt sitt periodkort och incheckning tar endast tid och sinkar påstigning!
Utöver de som tjuvåker så åker nog tyvärr en stor del av resenärerna "o-incheckade" och alltså utanför statistiken.
Argumentet att bättre resandestatisik skulle ge bättre förbindelser är inget argument som resenären i allmänhet köper även om det skulle vara sant. Tyvärr är nog allmänhetens intryck i allmänhet att planering och utförande av kollektivtrafik är ryckig och ojämn. Inget osmidigt biljettsystem i världen kan ändra på denna bild.

HansJ

Det här var nog det mest konstruktiva inlägget i den här tråden... Inte. Kan bara konstatera att trafikplaneringen underlättas avsevärt av den typ av biljettsystem som används på många håll utanför SL, d v s där samtliga kort viseras, även period-dito. Och det går ungefär lika snabbt att visera för Almex-maskinerna i Dalarna som för föraren hos SL. Sen överlåter jag till programmerarna att göra maskinerna snabbare och mer användarvänliga, men att döma ut ett system bara för att de nya inte fungerar idag är verkligen att kasta ut barnet med badvattnet

/UB

Cero

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 14 november 2007, 10:48:48 AM
Det här var nog det mest konstruktiva inlägget i den här tråden... Inte. Kan bara konstatera att trafikplaneringen underlättas avsevärt av den typ av biljettsystem som används på många håll utanför SL, d v s där samtliga kort viseras, även period-dito. Och det går ungefär lika snabbt att visera för Almex-maskinerna i Dalarna som för föraren hos SL. Sen överlåter jag till programmerarna att göra maskinerna snabbare och mer användarvänliga, men att döma ut ett system bara för att de nya inte fungerar idag är verkligen att kasta ut barnet med badvattnet

/UB

Men hur kan jag kolla om jag har tillräckligt på kvar på mitt kort för att kunna resa? Hemma i hallen alltså. Kundnytta...

/Cero

Fredde

Man bör kunna kolla saldo via SMS-tjänst samt via internet samt hos föraren, fasta försäljningsställen även en taltjänst ala Tele2 saldo kontroll borde funka..

Tanka kortet bör man kunna via Internet, SMS (summan belastar abbet eller Kontantkoret), fasta ställen el hos föraren dock med sämre värde för att ej ha kontanter där (om det nu är tillåtet).. Även autogiro tex det automatiskt laddas med 200kr varje 28:e i månaden.. Tekniken borde ju inte ha några begr numera om nu villsäga köper det nyaste/bästa..


//Fredde

Cero

Citat från: Fredde skrivet 14 november 2007, 14:15:15 PM
Man bör kunna kolla saldo via SMS-tjänst samt via internet samt hos föraren, fasta försäljningsställen även en taltjänst ala Tele2 saldo kontroll borde funka..

Tanka kortet bör man kunna via Internet, SMS (summan belastar abbet eller Kontantkoret), fasta ställen el hos föraren dock med sämre värde för att ej ha kontanter där (om det nu är tillåtet).. Även autogiro tex det automatiskt laddas med 200kr varje 28:e i månaden.. Tekniken borde ju inte ha några begr numera om nu villsäga köper det nyaste/bästa..


//Fredde

Visst finns det många sätt att kolla saldot, men jag tror vi glömmer kundnyttan i form av det enkla. Jag kan kolla min förköpsremsa, á la SL, genom att titta på den, jag kan kolla hur mycket pengar jag har kontant genom en blick i plånboken och jag kan kolla om jag har mjölk hemma genom att öppna kylen. Det som minskar kundnyttan är när det behövs en ytterligare pryl eller aktivitet för att genomföra kollen. Om jag behöver en mobil, ett besök på bankomaten eller ICA för att se om jag har biljetter kvar, pengar att handla för eller mjölk hemma innebär det ett moment extra som de flesta personer inte uppskattar. Speciellt inte äldre.

När du står där i hallen och ska iväg och gräver i fickan får du upp två saker, ett elektroniskt busskort och din bilnyckel. Undrar hur mycket som finns kvar på kortet, tänker du. Hala upp mobilen, kolla i datorn, springa in på ICA? Nej, jag tar bilen, nyckeln är ju här. Det tar två sekunder att inse att det bara är att gå ut till bilen och starta, medan det tar längre tid att kolla om bussbiljetten är tillgänglig. Svårare än så är det inte att tappa en potentiell kund till kollektivtrafiken. Återigen pratar vi kundnytta och att göra det enkelt för folk att köpa/nyttja tjänsten. Det klarar inte kollektivtrafiken med de biljettsystem som planeras.

/Cero

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 14 november 2007, 14:29:11 PM
När du står där i hallen och ska iväg och gräver i fickan får du upp två saker, ett elektroniskt busskort och din bilnyckel. Undrar hur mycket som finns kvar på kortet, tänker du. Hala upp mobilen, kolla i datorn, springa in på ICA? Nej, jag tar bilen, nyckeln är ju här. Det tar två sekunder att inse att det bara är att gå ut till bilen och starta, medan det tar längre tid att kolla om bussbiljetten är tillgänglig. Svårare än så är det inte att tappa en potentiell kund till kollektivtrafiken. Återigen pratar vi kundnytta och att göra det enkelt för folk att köpa/nyttja tjänsten. Det klarar inte kollektivtrafiken med de biljettsystem som planeras.

/Cero

Tankar du bilen via autogiro eller? Annars är det väl ungefär lika svårt att hålla reda på hur mycket bensin man har kvar som att veta om man har bensin kvar i tanken. Själv brukar jag tanka för 500 kronor antingen jag tankar värdekortet eller bilen. I båda fallen vet jag att jag brukar ha tillräckligt med pengar/soppa men det är faktiskt så att soppan är det som tar slut först.
OT: Tankar man alltid för 500 kronor så behöver man inte bry sig så mycket om att bensinpriset höjs.  :D
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 november 2007, 16:34:52 PM
Tankar du bilen via autogiro eller? Annars är det väl ungefär lika svårt att hålla reda på hur mycket bensin man har kvar som att veta om man har bensin kvar i tanken. Själv brukar jag tanka för 500 kronor antingen jag tankar värdekortet eller bilen. I båda fallen vet jag att jag brukar ha tillräckligt med pengar/soppa men det är faktiskt så att soppan är det som tar slut först.
OT: Tankar man alltid för 500 kronor så behöver man inte bry sig så mycket om att bensinpriset höjs.  :D


Min bil har en mätare som hela tiden talar om hur mycket bensin som är kvar. I realtid. Jag behöver inte skicka något SMS eller gå in på Internet för att få reda på hur mycket som är kvar. ;D Till skillnad från SL:s bussar kan jag dessutom tanka och betala på samma ställe, tom med kontanter. Men det kanske kommer en tid när man måste åka till Pressbyrån och ladda bensinkortet först och åka och tanka sedan! ;)

/Cero

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 14 november 2007, 16:47:11 PM
Min bil har en mätare som hela tiden talar om hur mycket bensin som är kvar. I realtid. Jag behöver inte skicka något SMS eller gå in på Internet för att få reda på hur mycket som är kvar. ;D Till skillnad från SL:s bussar kan jag dessutom tanka och betala på samma ställe, tom med kontanter. Men det kanske kommer en tid när man måste åka till Pressbyrån och ladda bensinkortet först och åka och tanka sedan! ;)

/Cero

Och varje gång jag viserar mitt kort i läsaren på bussen finns där en display som talar om för mig hur mycket pengar jag har kvar på kortet. Problemet är att jag inte har tillgång till denna när jag känner efter i jackfickan innan jag går hemifrån. Men jag har inte tillgång till bensinmätaren där heller.
Så för den slarvige blir det 1-1 i det här fallet. För den ordentlige spelar det ingen roll. Jag vet inte exakt hur mycket jag har på mitt värdekort hos Västtrafik eller i bensintanken just nu. Men jag vet att det är tillräckligt i båda fallen. Det räcker så gott för mig.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 november 2007, 16:54:14 PM
Och varje gång jag viserar mitt kort i läsaren på bussen finns där en display som talar om för mig hur mycket pengar jag har kvar på kortet. Problemet är att jag inte har tillgång till denna när jag känner efter i jackfickan innan jag går hemifrån. Men jag har inte tillgång till bensinmätaren där heller.
Så för den slarvige blir det 1-1 i det här fallet. För den ordentlige spelar det ingen roll. Jag vet inte exakt hur mycket jag har på mitt värdekort hos Västtrafik eller i bensintanken just nu. Men jag vet att det är tillräckligt i båda fallen. Det räcker så gott för mig.


Jag tror du är betydligt mer strukturerad än många andra. Många förefaller inte ens ha koll på hur mycket som finns kvar på lönekontot. Ungarna vet sällan om de har något förköpshäfte och hur mycket som i så fall är kvar på det. De har oftast inte ens koll på hur mycket de har kvar på sina förbetalda mobiler (trots att det är bland det viktigaste de har) utan de kör tills det skriker. Jag tror tyvärr inte att de är unika.

/Cero

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 14 november 2007, 17:08:24 PM
Jag tror du är betydligt mer strukturerad än många andra. Många förefaller inte ens ha koll på hur mycket som finns kvar på lönekontot. Ungarna vet sällan om de har något förköpshäfte och hur mycket som i så fall är kvar på det. De har oftast inte ens koll på hur mycket de har kvar på sina förbetalda mobiler (trots att det är bland det viktigaste de har) utan de kör tills det skriker. Jag tror tyvärr inte att de är unika.

/Cero

Visst är det nog ofta så. Och inte bara ungdomar. Jag har kollegor som brukar betrakta hyran som en oförutsedd utgift. Men min grundfråga kvarstår: varför blir dessa helt plötsligt strukturerade när de sätter sig i bilen och kollar bensinsmätarn och allt? Eller kör de tills soppan är slut och ringer bärgare. I det senare fallet rekommenderar jag dem att åka buss i stället.  :)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 november 2007, 17:12:45 PM
Visst är det nog ofta så. Och inte bara ungdomar. Jag har kollegor som brukar betrakta hyran som en oförutsedd utgift. Men min grundfråga kvarstår: varför blir dessa helt plötsligt strukturerade när de sätter sig i bilen och kollar bensinsmätarn och allt? Eller kör de tills soppan är slut och ringer bärgare. I det senare fallet rekommenderar jag dem att åka buss i stället.  :)


Bra poäng! Visserligen kör vissa tills det är tomt, vilket i Stockholm brukar få bra effekt i morgonrusningen. Dock är min uppfattning att de flesta (män) har väldigt bra koll på just bilen. Även om de inte är bilintresserade. Bilen i sig är också väldigt viktig, dvs vilket märke och modell man kör. Att kritisera en mans val av bilmärke och modell är en större skymf än att säga att hans kvinna är ful. Det förstnämnda leder oftast till häftig ordväxling, kanske bråk och i extremfallet till värre saker. Kommentarer om en mans hustru möts ofta med en axelryckning, förutom ifall någon skulle säga att hon är väldigt läcker förstås, för då kommer svartsjukeådran fram. Nåväl, lite OT, men bilen är helig för många, även för virrpellar. :)

/Cero

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 14 november 2007, 17:25:17 PM
Bra poäng! Visserligen kör vissa tills det är tomt, vilket i Stockholm brukar få bra effekt i morgonrusningen. Dock är min uppfattning att de flesta (män) har väldigt bra koll på just bilen. Även om de inte är bilintresserade. Bilen i sig är också väldigt viktig, dvs vilket märke och modell man kör. Att kritisera en mans val av bilmärke och modell är en större skymf än att säga att hans kvinna är ful. Det förstnämnda leder oftast till häftig ordväxling, kanske bråk och i extremfallet till värre saker. Kommentarer om en mans hustru möts ofta med en axelryckning, förutom ifall någon skulle säga att hon är väldigt läcker förstås, för då kommer svartsjukeådran fram. Nåväl, lite OT, men bilen är helig för många, även för virrpellar. :)

/Cero

Jodå, jag håller med dig. Men jag tycker det är lite märkigt att det går att hela reda på vad som finns i bensintanken när man inte kan hålla reda på hur mycket det finns på busskortet, hur mycket man har kvar på mobilen eller när nästa hyra kommer.
När det gäller bilmärken satt jag i dock i en ekonomisk förhandling. Det gick lite så där, den jag förhandlade med ville höja priset och jag som representant för köparen ville sänka. Men det lossnade när det visade sig att vi körde samma bilmärke... Så tack vare mitt bilval har jag sparat många tusenlappar åt min uppdragsgivare.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas M. Bobjörk

Och när vi nu talar om att det finns en läsare på bussen som talar om hur mycket pengar man har, så glömmer ni, (som de flesta andra som tar fram biljettsystem), tågen. Där är det en konduktör som läser av, och jag tror inte han känner för att gå runt och rabbla hur mycket som finns kvar på alla kort. Dessutom kan någon då ta illa upp för att han spionerar.

Vad jag menar med att det kommer att gå långsammare är för att:
Idag: Man passerar med kortet, föraren tittar / man sitter på sin plats, konduktören tittar
Tar på sin höjd 3-4 sekunder att titta på ett kort. Ofast kortare för en van konduktör/förare.

Med acess: Man kliver på bussen, drar sitt kort mot läsaren som säger pip, går vidare / man sitter på sin plats, konduktören kommer med sin läsare, man sträcker fram korter (eller så får konduktören otrevligt sträcka sig över de andra), och konduktören läser av det med läsare (bara för att konstatera att det var ett kort med pengar på och inte månadskort).

Idag: Man kliver på med sin remsa, föraren tittar snabbt om den är stämplad, stämplar om så inte är fallet. / Man sitter på sin plats, konduktören kommer, man sträcker fram remsan, konduktören tittar snabbt om den är stämplad, stämplar om så inte är fallet.
Tar kanske max 7 sekunder (lite längre om man skall fråga om destination)(för mig i alla fall)

Med Acess: Man kliver på med sitt acesskort som ser ut som ett plastkort. Man drar det mot läsaren. Jaha, det där var visst ett värdekort... trycka på knappen... jaha, det fanns pengar på kortet. Bra. / Man sitter på sin plats, konduktören kommer, man sträcker fram sitt kort, konduktören läser av det, konstaterar att det var värdekort, tar fram handdatorn och trycker på knappar.

För att inte tala om när systemet strular (eller konduktören av misstag drämmer handdatorn i huvudet på nån)

Ulrik Berggren

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 16 november 2007, 11:36:58 AM
Och när vi nu talar om att det finns en läsare på bussen som talar om hur mycket pengar man har, så glömmer ni, (som de flesta andra som tar fram biljettsystem), tågen. Där är det en konduktör som läser av, och jag tror inte han känner för att gå runt och rabbla hur mycket som finns kvar på alla kort. Dessutom kan någon då ta illa upp för att han spionerar.

Vad jag menar med att det kommer att gå långsammare är för att:
Idag: Man passerar med kortet, föraren tittar / man sitter på sin plats, konduktören tittar
Tar på sin höjd 3-4 sekunder att titta på ett kort. Ofast kortare för en van konduktör/förare.

Med acess: Man kliver på bussen, drar sitt kort mot läsaren som säger pip, går vidare / man sitter på sin plats, konduktören kommer med sin läsare, man sträcker fram korter (eller så får konduktören otrevligt sträcka sig över de andra), och konduktören läser av det med läsare (bara för att konstatera att det var ett kort med pengar på och inte månadskort).

Idag: Man kliver på med sin remsa, föraren tittar snabbt om den är stämplad, stämplar om så inte är fallet. / Man sitter på sin plats, konduktören kommer, man sträcker fram remsan, konduktören tittar snabbt om den är stämplad, stämplar om så inte är fallet.
Tar kanske max 7 sekunder (lite längre om man skall fråga om destination)(för mig i alla fall)

Med Acess: Man kliver på med sitt acesskort som ser ut som ett plastkort. Man drar det mot läsaren. Jaha, det där var visst ett värdekort... trycka på knappen... jaha, det fanns pengar på kortet. Bra. / Man sitter på sin plats, konduktören kommer, man sträcker fram sitt kort, konduktören läser av det, konstaterar att det var värdekort, tar fram handdatorn och trycker på knappar.

För att inte tala om när systemet strular (eller konduktören av misstag drämmer handdatorn i huvudet på nån)

Måste vara mycket smartare att köra med fasta läsare på tågen också...

/UB