Dagens van Hool-premiär

Startat av Greger Larsson, 12 oktober 2011, 22:33:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Norrlanders

På dessa nya Van holl bussar blir nog vikten inga problem för det ligger extra vikter på framändan så tom går den med 4.9 ton fram och boggin driven 9.3  med 17 pass och inget gods 6 ton fram

RoggaBoy

Citat från: Greger Larsson skrivet 14 oktober 2011, 21:43:23 PM
Bussen i den är tråden ska inte trafikera Umeå Busstation, så rör inte till det, tack!

Vad arg man vart då! Tog bara ett exempel, men vi kan ta Skellefteå som denna buss skall trafikera där destinationsskyltarna ibland lever sitt egna liv också. Är då destinationsskylten släckt så är det svårt för resenärerna att veta vart bussen går, kanske borde man isf återgå till manuell skyltning med skyltar man byter ut så alla kan lösa vart bussen går, ifall det nu är kopplat på samma sätt?

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 17 oktober 2011, 12:44:09 PM
Vad arg man vart då! Tog bara ett exempel, men vi kan ta Skellefteå som denna buss skall trafikera där destinationsskyltarna ibland lever sitt egna liv också. Är då destinationsskylten släckt så är det svårt för resenärerna att veta vart bussen går, kanske borde man isf återgå till manuell skyltning med skyltar man byter ut så alla kan lösa vart bussen går, ifall det nu är kopplat på samma sätt?

Vissa skribenter kanske tröttnar på att negativa synpunkter och klagomål med ord som t.ex "idiotiskt", allt som oftast ramlar ner i deras trådar om busstrafik i Västerbotten?

Krille

Citat från: Ersa skrivet 17 oktober 2011, 12:57:45 PM
Vissa skribenter kanske tröttnar på att negativa synpunkter och klagomål med ord som t.ex "idiotiskt", allt som oftast ramlar ner i deras trådar om busstrafik i Västerbotten?

Är det så konstigt? Västerbotten har ju inte landets bäst fungerande busstrafik precis.
Sen att vissa stör sig på andras ord/uttryck är väl sådant som definitivt inte skall diskuteras i buss-trådar,
eftersom man t.ex. inte längre får diskutera bilders fotografiska kvalitet.

/K

Ersa

Citat från: Krille skrivet 17 oktober 2011, 16:04:22 PM
Är det så konstigt? Västerbotten har ju inte landets bäst fungerande busstrafik precis.
Sen att vissa stör sig på andras ord/uttryck är väl sådant som definitivt inte skall diskuteras i buss-trådar,
eftersom man t.ex. inte längre får diskutera bilders fotografiska kvalitet.

Jo, det är faktiskt lite konstigt att inte ens en tråd om Arctic Bus nya VanHool slipper undan inlägg där Veolias bussar och Umeå busstation kritiseras. Jag förstår om Greger reagerar. Kan man inte starta egna trådar åtminstone, hellre än att smyga in samma gamla företagskritik/korståg mot vissa specifika franskägda företag i andras trådar som inte har med sånt att göra?

Dock håller jag med om att diodskyltarna bör vara kopplade så att de lyser c:a 10-15 minuter efter att tändningen slås av, men att de gott kan slockna helt när man slår av huvudströmmen.

yngrot

Är väl en specfråga hur länge man vill att diodskyltar ska lysa?? På våra lyser de så länge huvudströmmen är påslagen
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Otto

Citat från: Lars skrivet 13 oktober 2011, 19:24:55 PM
Det är dubbla backspeglar på vänster sida på dessa godsvanhooler, både uppe och nere.

Intressant att den nedre sitter så långt ner. Mycket bra, enligt mitt tycke.
Var det beställarens önskemål,eller gör Vannhool det själv?
Tyvärr har en del busstillverkare förmåga att sätta vänster spegel för högt upp ( enligt min mening).
Ihop med stolpen så blir det en väldigt stor död vinkel.
På bilden syns det tydligt att även om en förare skulle vara kort, så ser han lätt över spegeln.

MVH Otto.

Rickson

6ppl i skåpet eller? Hur mycket får man lasta i det skåpet? Det är ju lite tokigt ut med den smala öppningen och bakgavellyften. Varför ser det inte ut som ett vanligt lastbilsskåp baktill?

Jan

Citat från: Greger Larsson skrivet 13 oktober 2011, 22:13:43 PM
Det sitter diodljus längst upp(syns lite bättre på Patriks bilder).

Sen är det kanske lite skådebröd över de här van Hoolerna också, vilket inte minst märks på kommentarerna på forumet. Rent praktiskt finns (tyvärr) en del övrigt att önska, bl a klarar inte vH av att göra ett godsrum utan en massa utstickande pinaler som gör att det blir svårt med tre pall i bredd vilket de fyrkantiga skåpen på Carrusbussarna klarar galant. Likaså att man fortsätter med den obegripligt smala bakgavelhissen! Invändigt har man på de här bussarna valt en variant utan nedsänkt mittgång, vilket kanske kan ha vissa fördelar, men även medför att bakre trappan inkränktar på gången med risk att någon sömnig resenär på väg till toan rasar ner i trappan. Även framtill blir det ganska branta "oskyddade" dubbeltrappsteg, som kanske går att kamoflera genom att montera en guidestol(som i sin tur gör insteget trängre..).
Ska försöka åstadkomma lite fler bilder senare, om inte förr, när Ske-buss får sina bussar.
Hur många ska Ske-buss få? Hur många burar går in i dessa 6 st?
I branschen 37 år

Greger Larsson

Citat från: Jan skrivet 30 oktober 2011, 11:36:33 AM
Hur många ska Ske-buss få? Hur många burar går in i dessa 6 st?

Två st är beställda till Skelleftebuss.
Bussarna har teoretiskt sex pallplatser, i praktiken är dock svårt med mer än fem, eftersom det är svårt att få tre i bredd.

Robert T

Citat från: Greger Larsson skrivet 30 oktober 2011, 14:04:38 PM
Två st är beställda till Skelleftebuss.
Bussarna har teoretiskt sex pallplatser, i praktiken är dock svårt med mer än fem, eftersom det är svårt att få tre i bredd.

Pallplatser?! Gör som i Finland och löslasta, då är det kubiken som gäller!  ;D