433 nya bussar till Keolis Sverige

Startat av Bjarne-W, 20 januari 2011, 15:40:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Citat från: Nico skrivet 28 januari 2011, 15:22:09 PM
Nä, snarare att det är otillräckligt...  ;)

En sak man kan undra över i sammanhanget är dock vad som avgör nationaliteten på en produkt, är det landet där huvudägaren finns eller landet där den skruvas ihop?

Det kanske räcker med vilken uppfattning "gemene man" traditionellt har:
Scania = svensk
MAN = tysk
Solaris = polsk

oavsett var fabrikerna numera ligger.

Och IKEA är såklart lika svenskt som köttbullarna och knäckebrödet!

/Ted

Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cero

Citat från: Nico skrivet 28 januari 2011, 15:22:09 PM
Nä, snarare att där är otillräckligt... mera tyskt åt folket.  ;)

En sak man kan undra över i sammanhanget är dock vad som avgör nationaliteten på en produkt, är det landet där huvudägaren finns eller landet där den skruvas ihop?

Ett företag borde betraktas ha den nationalitet som motsvaras av det land där huvudkontoret är placerat, oavsett var ägaren bor.

För övrigt skulle jag gärna se att de gamla Scaniahäckarna ersattes av nya från samma tillverkare. Tycker de är trevligare än "plastmännen", men det är väl en smaksak antar jag. Dessutom har de ju rätt antal dörröppningar ;D (jo jag vet att det är en specfråga, det är kanske någon som aldrig åker buss i centrala Stockholm som står för specandet...).

Vincent

Om vagnparken i Odensbacken byts ut, vad kommer då att hända med nuvarande bussar där? Vilka är mest troliga att försvinna?

Erling.L

Citat från: Marcus Li skrivet 21 januari 2011, 09:01:39 AM
Varför 10 volvo-bussar? Har inte scania eller MAN motsvarande modell? Ska de ersätta dagens MAN-kortvagnar?


kan vara så enkelt att volvo va den som kunde leverear till ett visst datum av den typen
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Turbo

Vad blir det för fordon i Finspång åt AB Östgötatrafiken ??

Ted Selander

Citat från: Turbo skrivet 27 april 2011, 21:52:17 PM
Vad blir det för fordon i Finspång åt AB Östgötatrafiken ??

Keolis har skaffat:
9   Scania   CKUB   Boggie 14,6   Maj 2011      Finspång   2301 - 2309   RME   OptiCruise

/Ted

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

Citat från: Bussmicke skrivet 28 april 2011, 00:47:30 AM
Länge lefve Finspång

Micke du kommer väl att vara på plats redan första trafikdagen?
I branschen 37 år

Bussmicke

Nej det kommer jag inte, får blir när skolorna är igång tror jag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 27 januari 2011, 15:58:46 PM
Visst stämmer det, samt 13 kortare och rödare:

13   MAN   A21   Normal   Maj/Juni 2011      Frihamnen   7479 - 7491   Biogas   City
9   MAN   A23   Led   Maj/Juni 2011      Frihamnen   7031 - 7039   Biogas   City FullAC

De mest slitna blå OmniCityna utrangeras.

/Ted

Jag gissar att ett motsvarande antal (13) Maxci-bussar kommer att slopas från innerstadsgaragen i samband med detta. Eller så flyttar kanske Omnilink-vagnarna 4751-60 från Frihamnen ut till förorterna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Carl Eric

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 april 2011, 20:38:08 PM
Jag gissar att ett motsvarande antal (13) Maxci-bussar kommer att slopas från innerstadsgaragen i samband med detta. Eller så flyttar kanske Omnilink-vagnarna 4751-60 från Frihamnen ut till förorterna.

Som jag har förstått det så är det OmniCity som ryker. Inte mig emot så att säga...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikael T Nilsson

Citat från: calken skrivet 29 april 2011, 21:06:50 PM
Som jag har förstått det så är det OmniCity som ryker. Inte mig emot så att säga...

Intressant! De korta Omnicity-bussarna (5168-5181) är ju yngre än Maxci-bussarna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Klint

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 april 2011, 21:13:11 PM
Intressant! De korta Omnicity-bussarna (5168-5181) är ju yngre än Maxci-bussarna.

Det blandas nog ihop? De kommande MAN ledvagnarna ersätter TROLIGEN de risigaste 53-vagnarna (OmniCity led).